- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Paris Motorshow - verdenspremierer

Porsche Cayenne S e-hybrid: Miljørigtig high-class


Af Søren Clauding – november 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da Porsche for nylig havde verdenspremiere på Cayenne S e-hybrid var det endnu en plug-in hybridbil fra den tyske sportsvognsfabrik. Fabrikken har nemlig, i sund erkendelse af, at det ikke rigtigt er ”politisk korrekt” at køre rund med forbrugende og CO2-udledende sportsbiler, udviklet sofistikerede hybridsystemer, som bringer brændstofforbrug og forurening ned på et minimum. Derfor var det ”endnu en” af slagsen.

 

Men hvilken ”endnu en”. Porsche Cayenne S e-hybrid er ikke mindre end verdens første plug-in hybrid i premium SUV-segmentet, og er udstyret med fabrikkens gennemprøvede hybrid drivline, som man også finder i Panamera og 918 Spyder. Til forskel fra den tidligere Cayenne hybrid kan den nye lades op fra en stikkontakt, og det er naturligvis med til at bringe det gennemsnitslige forurenings- og forbrugsniveau ned.

 

Ud fra den vedtagne gennemsnitsberegning udleder Porsche Cayenne e-hybrid 79 g CO2/km. Det er naturligvis en smule fiktivt, for i det virkelige liv, er der måske endnu længere fra norm-tallene på plug-in hybrider end på normtallene for konventionelt drevne biler.

 

410 hestekræfter

Det ændrer imidlertid ikke på, at Porsche tager udviklingen og udfordringen alvorligt. Og Cajenne S er et imponerende køretøj, der i hybrid-udgaven med en 3-liters V6 benzinmotor med kompressor på 328 hk (samme maskineri som i Audi S4) i forening med en 94-hestes elektromotor giver føreren mulighed for at disponere over op til 410 hestekræfter (benzinmotorens topeffekt præsteres ikke samtidig med elmotorens) og accelerere fra 0-100 km/t på 5,9 sekunder.

 

Litium-ion batteriet er på 10,8 kW og det gør det muligt at køre 35 kilometer på elektricitet alene, men da må man affinde sig med at topfarten blot er 125 km/t. Det er anbragt under bagagerumsgulvet på reservehjulets plads og batteri med tilbehør vejer 270 kg - derved kommer bilens egenvægt op på tæt ved 2,5 tons.


2014 Paris Motorshow: Små og store nyheder

 

Klik på billedet, læn dig tilbage i stolen og oplev de vigtigste små og store nyheder på Paris Motorshow - verdens største motorshow.

Kan også ses på YouTube >>>

Interview med Pernille Vedel, PR-chef hos Porsche i Danmark


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt