| 
							Da Porsche for nylig havde verdenspremiere på 
							Cayenne S e-hybrid var det endnu en plug-in 
							hybridbil fra den tyske sportsvognsfabrik. Fabrikken 
							har nemlig, i sund erkendelse af, at det ikke 
							rigtigt er ”politisk korrekt” at køre rund med 
							forbrugende og CO2-udledende sportsbiler, udviklet 
							sofistikerede hybridsystemer, som bringer 
							brændstofforbrug og forurening ned på et minimum. 
							Derfor var det ”endnu en” af slagsen. 
							  
							Men hvilken ”endnu en”. Porsche Cayenne S e-hybrid 
							er ikke mindre end verdens første plug-in hybrid i 
							premium SUV-segmentet, og er udstyret med fabrikkens 
							gennemprøvede hybrid drivline, som man også finder i 
							Panamera og 918 Spyder. Til forskel fra den 
							tidligere Cayenne hybrid kan den nye lades op fra en 
							stikkontakt, og det er naturligvis med til at bringe 
							det gennemsnitslige forurenings- og forbrugsniveau 
							ned. 
							  
							Ud fra den vedtagne gennemsnitsberegning udleder 
							Porsche Cayenne e-hybrid 79 g CO2/km. Det er 
							naturligvis en smule fiktivt, for i det virkelige 
							liv, er der måske endnu længere fra norm-tallene på 
							plug-in hybrider end på normtallene for 
							konventionelt drevne biler. 
							  
							410 hestekræfter 
							Det ændrer imidlertid ikke på, at Porsche tager 
							udviklingen og udfordringen alvorligt. Og Cajenne S 
							er et imponerende køretøj, der i hybrid-udgaven med 
							en 3-liters V6 benzinmotor med kompressor på 328 hk 
							(samme maskineri som i Audi S4) i forening med en 
							94-hestes elektromotor giver føreren mulighed for at 
							disponere over op til 410 hestekræfter 
							(benzinmotorens topeffekt præsteres ikke samtidig 
							med elmotorens) og accelerere fra 0-100 km/t på 5,9 
							sekunder. 
							  
							Litium-ion batteriet er på 10,8 kW og det gør det 
							muligt at køre 35 kilometer på elektricitet alene, 
							men da må man affinde sig med at topfarten blot er 
							125 km/t. Det er anbragt under bagagerumsgulvet på 
							reservehjulets plads og batteri med tilbehør vejer 
							270 kg - derved kommer bilens egenvægt op på tæt ved 
							2,5 tons. 
 
							2014 Paris Motorshow: Små og store nyheder 
							  
							
							
							 
							Klik på billedet, læn dig tilbage i stolen og 
							oplev de vigtigste små og store 
							nyheder på Paris Motorshow - verdens største 
							motorshow. 
							
							
							Kan også ses på YouTube >>> |