Peugeot Quartz Concept: Interview med Hanne
Sørensen, PR-chef hos Peugeot Danmark
Da Peugeot forleden på verdens største motorshow i
hjemlandets hovedstad havde verdenspremiere på
konceptbilen, Peugeot Quartz Concept, handlede det
om to ting: Et fabelagtigt design med tilhørende
kraftfuld drivline og anvendelsen af serieproduceret
teknologi, som muliggør at Quartz kommer i
produktion.
Den kombination er meget interessant, for den er der
virkelig perspektiver i – noget, som Peugeot har
brug for, oven på en periode med økonomiske
problemer, IKKE forårsaget af Peugeots biler, men af
de markeder i Sydeuropa, som udgjorde en stor del af
den franske virksomheds eksistensgrundlag. De er om
ikke brudt sammen, så reduceret til det næsten
ingenting, og med voldsomt faldende salg i den
region, har Peugeot naturligt nok tjent færre penge.
Global opmærksomhed
Peugeot har taget skeen i den anden hånd og satser
nu mere intensivt på det globale marked. For at opnå
en position på verdensplan må man gøre sig ekstra
attraktiv, og det er lige præcis, hvad man opnår med
Quartz konceptet.
Billederne taler deres eget sprog. Der er tale om en
crossover med firehjulstræk, forøget frihøjde og et
fabelagtigt design. Under de bemærkelsesværdige
linjer ligger ude fortil en 1,6 liters benzinmotor
på 270 hestekræfter, lånt fra Peugeot RCZ R, som
trækker på forhjulene. Firehjulstrækket opnår man
ved at supplere med en elektromotor på hhv. foraksel
og bagaksel. Så når alt sættes ind på at komme
hurtigt ud af starthullerne, har man over 500
hestekræfter til sin rådighed.
Det hele er monteret på en eksisterende platform,
altså hjulophæng og undervogn, i form af den nye
EMP2 platform, som benyttes til såvel den nye
Peugeot 308 som den tilsvarende Citroën C4 Picasso.
Quartz er lige godt 4,5 meter lang og man satser på,
at den er i serieproduktion senest i 2016. Wow!
|