Det er
syv år siden den hidtidige generation af Opel Corsa
for første gang så dagens lys. På årets motorshow i
Paris fik den nye Corsa ikke kun lejlighed til,
dagen inden show’ets officielle pressedage blev
åbnet, at køre nogle få omgange på Place le
Marché
et stykke vej væk fra de store udstillingshaller. På
selve show’et stod bilen der i rå mængder – for Opel
Corsa er en af de vigtigste nye Opel biler, måske, i
hvert fald set fra en dansk synsvinkel, den
allervigtigste.
Opel
Corsa har nemlig i hele sin levetid været en yderst
velkørende bil (læs
vores seneste prøvekørsel af en Opel Corsa hér >>>).
Dertil kommer, at den også er både elegant og
funktionel. Dens eneste handikap har formentlig
været, at Opels anseelse ikke generelt rangerer der,
hvor den rettelig burde gøre det. Sagt med andre
ord: Opel producerer i dag meget fine biler. Der er
da heller ingen grund til at tro, den nu femte
generation af den kompakte B-segment bil ikke skulle
være endnu bedre end forgængerne.
Selv
ved udløbet af sine produktionscyklus er den
nuværende Corsa en populær bil som nummer fire i
segmentet på europæisk plan og nummer to i Tyskland.
Femte generation er nydesignet inde og ude med
teknologiske fornyelser og forbedringer på stort set
alle områder. Styretøjet er nyt, motorer og
gearkasser er nye, den elektriske arkitektur,
kabinen og instrumenteringen er ny og samtlige
komponenter i undervognen er nye. Resultatet er en
Corsa med stærkt forbedrede køreegenskaber og
komfort, som Opel kalder klassens bedste.
Det
får vi her på Motorsiden.dk lejlighed til at
undersøge om kort tid i forbindelse med de første
internationale prøvekørsler. Vi er spændte.
Ny
3-cylindret motor og 6-trins gearkasse
Højdepunktet under motorhjelmen på den nye Corsa er
den nyudviklede 3-cylindrede 1,0 turbo benzinmotor,
som vi første gang fik mulighed for at prøve i den
nye Opel ADAM Rocks (læs
den første prøvekørsel af Opel ADAM Rocks hér >>>).
Den kompakte motor er bygget i aluminium og udstyret
med højtryks direkte benzinindsprøjtning og modsat
roterende balanceaksel, der løber i oliesumpen for
at mindske de uundgåelige vibrationer fra en
3-cylindret motor.
Motoren opfylder Euro 6 og findes med to forskellige
ydelser 90 og 115 hk og et drejningsmoment ved begge
ydelser på 170 Nm ved 1800 omdrejninger. Udvalget af
motorer omfatter også de kendte 1,2 og 1,4 liters
benzinmotorer samt 1,3 CDTI common-rail dieselmotor.
1,4 turbo benzin på 100 hk og 200 Nm fra 1850 til
3500 omdrejninger er en anden ny motor til Corsa.
Den velkendte 1,3 CDTI motor til Corsa er fornyet på
en lang række punkter med et lavere støjniveau til
følge. Samtidig lever den nu op til Euro 6
emissionsnormen. Ydelserne er 75 hk eller 95 hk og
CO2 udslippet på den mest økonomiske version kommer
helt ned på 85 gram pr. kilometer svarende til 31,3
km/l.
Gearkassen til den nye seks trins gearkasse til 1,0
benzinmotoren er karakteriseret ved brug af lav
friktions komponenter, der gør gearskiftene lette og
meget præcise.
Nyt
interiør med 7” farveskærm og IntelliLink
Den
nye Corsa måler 4,02 meter i længden fra kofanger
til kofanger og har som den nuværende plads til fem
personer i begge karrosserivarianter.
Instrumentpanelet er nydesignet med en 7”
berøringsfølsom farveskærm i midten som en af de
centrale funktioner. Skærmen bliver standardudstyr i
Danmark på Cosmo og Sport versioner og muligt ekstra
udstyr til Enjoy.
Systemet er kompatibelt med Apple og Android
telefoner, så det er muligt for under 400 kr. at
tilkøbe navigation for hele Europa til sin
smartphone og få kort og instruktioner vist på
bilens farveskærm. Systemet kan også håndtere SIRI
EYES FREE voice control, så det er muligt at få
oplæst SMS beskeder og selve at diktere beskeder,
mens man kører. Systemet er også forbedret til
MirrorLink, hvor alle funktioner fra en MirrorLink
kompatibel telefon kan tilgås fra farveskærmen i
Corsa.
Ny
elektronik
City
Mode gør det lettere at dreje rattet under parkering
og ved langsom fart i bykørsel, og Hill Start Assist
hjælper til at sætte bilen i gang ad stejle
opkørsler. Når føreren slipper foden fra bremsen
fastholdes bremsevirkningen i to sekunder, så der er
rigelig tid til at flytte foden fra bremsen til
speederen. Med Park Assist kan bilen selv finde én
parkeringsplads og selv styre ind på pladsen uden af
føreren skal røre rattet. |