Honda bygger en særlig kompakt cross-over eller
urban-SUV til det europæiske marked. Dermed satser
den højteknologiske japanske bilfabrik målrettet på,
at ville have en bid af den kage, ikke mindst Nissan
har haft glæde af i de senere år med den populære
Qashqai model. Europæerne køber nemlig kompakte
cross-overe i den helt store stil.
Den nye Honda, med navnet HR-V, blev som prototype,
men næsten klar til serieproduktion, præsenteret for
første gang på Paris Motorshow forleden. Den har et
ultra skarpt udvendigt design, minder nærmest om en
coupé, men har alle de funktionelle løsninger, der
kendetegner en moderne cross-over.
Honda har tidligere haft en HR-V i modelprogrammet.
Den blev bygget indtil 2006 og HR-V betød Hybrid
Recreation Vehicle. I dag har betegnelsen ”hybrid”
en anden mening, så det skal man ikke lægge så meget
i, men ellers er betydningen vel den samme. Blot er
den nye bil lysår foran den daværende i sit design,
ikke mindst. F.eks. inkluderer kabineindretningen
den patenterede centralt monterede brændstoftank.
Det forventes, at Honda HR-V vil være klar på
markedet allerede næste sommer, og mon ikke
motorudvalget baseres på de eksisterende
høj-effektive benzin- og dieselmotorer.
Fornyet Honda Jazz
Også den kompakte familiebil, Honda Jazz, bliver
fornyet. Man bevarer den eksisterende models dyder,
den store rummelighed og de geniale ”magic seats”
(som kan lade sig gøre grundet den centralt
placerede brændstoftank), men man forlænger
akselafstanden og opnår dermed endnu bedre
muligheder for optimal kabineindretning. Der bliver
tale om en i teknisk forstand helt igennem ny bil.
De magiske sæder – altså bagsæder, der kan klappes
op som biografsæder – kan omvendt også lægges ned,
siddepladsen forsvinder ned i vognbunden og derved
opnås en helt plan forlænget bagagerumsbund.
Den nye Jazz kommer på markedet næste sommer og vil
da også kunne leveres med en ny 1,3 liters i-VTEC
benzinmotor, seks manuelle gear eller en automatisk
trinløs CVT transmission.
Stor teknisk opgradering
Succes-modellen CR-V bevares visuelt som den er, men
fremover kan den levere med tre vigtige tekniske
løsninger: Firehjulstræk, en helt ny 160-hestes 1,6
liters i-DTEC dieselmotor (der præsterer 160
hestekræfter og nok så vigtigt: Et drejningsmoment
på op til 350 Nm) samt en helt ny 9-trins
automatgearkasse.
Tilsammen har man forbedret brændstoføkonomien med
ikke mindre end 20 procent i sammenligning med den
2,2 liters dieselbil, den erstatter. Også den kommer
på markedet næste sommer.
Mere sportslig Civic
Tidligere på året præsenterede Honda den nye Civic
Type-R. Det er en næsten ikonisk racerudgave af dem
smarte Civic. Modelrækken bliver nu generelt shinet
visuelt op med ny front og kraftigt facelifted
bagparti. Derved har bilen opnået et mere sportsligt
udseende. Men vil man gøre det endnu mere
sportsligt, uden nødvendigvis at ville investere i
en Type-R, eksisterer den mulighed også fremover.
Model-varianten ”Sport” vil nemlig læne sig op ad
Type-R designet – og kan i øvrigt købes allerede i
februar 2015.
De funktionelle egenskaber i form af den kolossale
bagagerumsplads på 477 liter, respektive 624 liter i
stationcarudgaven, ”Civic Tourer”, bevares sammen
med de magiske sæder.
Honda Civic Tourer med ny front. |