- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fem generationer af Opel Corsa. Den seneste generation (længst til højre) er i færd med at blive introduceret lige nu, den lander i Danmark i begyndelsen af det nye år, og er én af de ialt 27 nye biler fra den tyske bilfabrik i de næste fire år.


 

Opel har store ambitioner

 

- vil være nr. 2 i Europa

 


Af Søren Clauding – 27. november 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der er fuld gang i Opel. Med introduktionen af 27 nye biler og 17 nye motorer frem til og med 2018 vil den tyske bilfabrik sikre sig en plads blandt de to mest sælgende europæiske bilproducenter. I øjeblikket Opel på 4. pladsen med en markedsandel på 5,12 procent, og målsætningen kan da virke ret ambitiøs. Men Renault, der i øjeblikket er nr. 2, er mindre end 2 procentpoints foran og da Opels mål er 8-9 procent godt nok først i 2022, er det på ingen måde urealistisk at nå 2. pladsen undervejs.

 

Der er nemlig en anden helt central ting omkring Opels udvikling: Man overholder til punkt og prikke den udviklingsplan, der blev udarbejdet dengang, for få år siden, da tingene så allerværst ud. Dvs. man er tæt på igen at være overskudsgivende, hvilket netop skyldes en benhård styring og målrettet satsning på fornyelse af modelprogrammet.

 

Fra ældst til yngst

Dermed skal fabrikkens modelprogram udvikles fra at være Europas ældste til at være det yngste. Også det er fabrikken i Rüsselsheim nær Frankfurt godt i gang med. Den nye Opel Corsa er blive så småt introduceret rundt omkring – i Danmark lander den lige efter årsskiftet – og siden følger den længe ventede lille mini, Opel Karl, som er på størrelse med f.eks. Hyundai i10. Den introduceres herhjemme næste sommer.

 

I Danmark genspejles de internationale ambitioner i den danske organisations planlægning. Realistisk nok satser man dog hér på en Top-3, simpelthen fordi der er så mange mekanismer, der kan påvirke de officielle salgstal, at det ikke giver mening at låse sig fast på en Top-2 placering. Det centrale er da også, hvor mange Opel biler, der kommer danske nummerplader på. Og hér er udsigterne rigtig gode.

 

”Vi forventer at sælge 3.500 nye Corsa’er i 2015,” fortæller Opels danske direktør, Thomas Bruun. ”Siden kommer Opel Karl, og fra juni måned, hvor den introduceres i Danmark, til årets udgang regner vi med, at sælge op imod 3000 eksemplarer. Det medfører en samlet stigning på små 4000 solgte biler fra de 8.122, vi forventer at nå i år til de 12.000, vi satser på at nå i 2015.”

 

Vækst også i Danmark

Udgangspunktet er da også glimrende. Til trods for et år i år, hvor Opel ikke i nævneværdig grad er kommet med nyheder, har man formået ikke bare at sælge flere biler end i 2013 (9300 mod 8.122 i fjor) men også at forøge markedsandelen fra 3,87 procent til 4,24 procent – et tal, der er forholdsvis tæt på de 5,12 procent, man ligger på i Europa. Når det ikke helt har kunnet opnås, skyldes det primært, at andelen af de helt små biler i Europa vægter mindre end de helt små i Danmark.

 

Opel får som nævnt først en helt lille bil næste sommer og har derfor måtte forsvare deres salg i den kategori indtil nu med den lidt større Opel Corsa, som med det formål er blevet solgt til en pris på 100.000 kroner for den billigste. Dertil kommer, at Opel i Danmark ikke har kunnet få leveret alle de Mokka-modeller, som man ville have kunnet sælge, fordi produktionskapaciteten har været begrænset. Opel Mokka er nemlig blevet en kolossal succes ude i Europa med et samlet salg på 300.000 siden introduktionen for et par år siden (læs vores seneste prøvekørsel af Opel Mokka hér >>>)

 

I 2015 udvides produktionskapaciteten for Opel Mokka og Opel i Danmark forventes tilsvarende, at man kan forøge salget alene på den model med 50 procent til omkring 1200 biler.

 

Først gælder det Corsa

Første opgave bliver imidlertid at få søsat den nye Opel Corsa på den rigtige måde. Prissætningen afviger ikke meget fra den hidtidige Corsa, idet den billigste er sat til en listepris på 118.000 kroner. Det er 18.000 kroner mere end de pris-tilbud, der har kørt henover året i år, men både udstyr og motor er en kategori højere i den nye bil til 118.000 kroner. Og bilen er i almindelighed markant bedre, hvad vi allerede har kunnet fastslå i forbindelse med de første internationale prøvekørsler af den nye Corsa (læs den første internationale test af Opel Corsa hér >>>).

Opel prøvekørsler - find dem hér >>>


Interview med Opels direktør, Thomas Bruun, i Motorradioen


Opel Corsa introduceres i Danmark i januar 2015.

 

Klik på billedet og tag med på en af de første køreture i den nye Opel Corsa (og smil over udtalelse om, at se gennem forruden, når man kører bil i Frankfurt – hmm, når der produceres ”LIVE” video, sker den slags fortalelser, men meningen slipper vel igennem…).

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Opel Mokka er så stor en succes, at produktionen ikke har kunnet tilgodese efterspørgslen. Det ændres der på i 2015.


Opel Insignia har i år været den bedst sælgende bil i Danmark i det såkaldte D-segment.

Læs vores seneste prøvekørsel af Opel Insignia hér >>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt