Der er fuld gang i Opel. Med introduktionen af 27
nye biler og 17 nye motorer frem til og med 2018 vil
den tyske bilfabrik sikre sig en plads blandt de to
mest sælgende europæiske bilproducenter. I
øjeblikket Opel på 4. pladsen med en markedsandel på
5,12 procent, og målsætningen kan da virke ret
ambitiøs. Men Renault, der i øjeblikket er nr. 2, er
mindre end 2 procentpoints foran og da Opels mål er
8-9 procent godt nok først i 2022, er det på ingen
måde urealistisk at nå 2. pladsen undervejs.
Der er nemlig en anden helt central ting omkring
Opels udvikling: Man overholder til punkt og prikke
den udviklingsplan, der blev udarbejdet dengang, for
få år siden, da tingene så allerværst ud. Dvs. man
er tæt på igen at være overskudsgivende, hvilket
netop skyldes en benhård styring og målrettet
satsning på fornyelse af modelprogrammet.
Fra ældst til yngst
Dermed skal fabrikkens modelprogram udvikles fra at
være Europas ældste til at være det yngste. Også det
er fabrikken i Rüsselsheim nær Frankfurt godt i gang
med. Den nye Opel Corsa er blive så småt
introduceret rundt omkring – i Danmark lander den
lige efter årsskiftet – og siden følger den længe
ventede lille mini, Opel Karl, som er på størrelse
med f.eks. Hyundai i10. Den introduceres herhjemme
næste sommer.
I Danmark genspejles de internationale ambitioner i
den danske organisations planlægning. Realistisk nok
satser man dog hér på en Top-3, simpelthen fordi der
er så mange mekanismer, der kan påvirke de
officielle salgstal, at det ikke giver mening at
låse sig fast på en Top-2 placering. Det centrale er
da også, hvor mange Opel biler, der kommer danske
nummerplader på. Og hér er udsigterne rigtig gode.
”Vi forventer at sælge 3.500 nye Corsa’er i 2015,”
fortæller Opels danske direktør, Thomas Bruun.
”Siden kommer Opel Karl, og fra juni måned, hvor den
introduceres i Danmark, til årets udgang regner vi
med, at sælge op imod 3000 eksemplarer. Det medfører
en samlet stigning på små 4000 solgte biler fra de
8.122, vi forventer at nå i år til de 12.000, vi
satser på at nå i 2015.”
Vækst også i Danmark
Udgangspunktet er da også glimrende. Til trods for
et år i år, hvor Opel ikke i nævneværdig grad er
kommet med nyheder, har man formået ikke bare at
sælge flere biler end i 2013 (9300 mod 8.122 i fjor)
men også at forøge markedsandelen fra 3,87 procent
til 4,24 procent – et tal, der er forholdsvis tæt på
de 5,12 procent, man ligger på i Europa. Når det
ikke helt har kunnet opnås, skyldes det primært, at
andelen af de helt små biler i Europa vægter mindre
end de helt små i Danmark.
Opel får som nævnt først en helt lille bil næste
sommer og har derfor måtte forsvare deres salg i den
kategori indtil nu med den lidt større Opel Corsa,
som med det formål er blevet solgt til en pris på
100.000 kroner for den billigste. Dertil kommer, at
Opel i Danmark ikke har kunnet få leveret alle de
Mokka-modeller, som man ville have kunnet sælge,
fordi produktionskapaciteten har været begrænset.
Opel Mokka er nemlig blevet en kolossal succes ude i
Europa med et samlet salg på 300.000 siden
introduktionen for et par år siden (læs
vores seneste prøvekørsel af Opel Mokka hér >>>)
I 2015 udvides produktionskapaciteten for Opel Mokka
og Opel i Danmark forventes tilsvarende, at man kan
forøge salget alene på den model med 50 procent til
omkring 1200 biler.
Først gælder det Corsa
Første opgave bliver imidlertid at få søsat den nye
Opel Corsa på den rigtige måde. Prissætningen
afviger ikke meget fra den hidtidige Corsa, idet den
billigste er sat til en listepris på 118.000 kroner.
Det er 18.000 kroner mere end de pris-tilbud, der
har kørt henover året i år, men både udstyr og motor
er en kategori højere i den nye bil til 118.000
kroner. Og bilen er i almindelighed markant bedre,
hvad vi allerede har kunnet fastslå i forbindelse
med de første internationale prøvekørsler af den nye
Corsa (læs
den første internationale test af Opel Corsa hér >>>). |