- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive:

Opel Meriva 1,6 CDTI og 1,4 Aut.

Opel Meriva i EURO6 ligaen


Af Søren Clauding – 12. februar 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Læs også: Opel Meriva fortjener fremgang >>>


Da Opel igangsatte den gennemgribende fornyelse af virksomheden i hælen på de store finansielle problemer for få år siden, var strategien klar: Først skulle bilerne re-designes, der skulle nye modeller til og siden skulle motorprogrammet have en overhaling. Nu er turen kommet til Opel Meriva, som i øvrigt skabte genlyd i markedet for kompakte SUV’er tilbage i 2010 med sit bemærkelsesværdige og unikke dør-koncept.

 

Den visuelle forskel på Opel Meriva anno 2010 og den nye faceliftede udgave, som lander i Danmark engang i marts, handler først og fremmest om justeringer af fronten som nu har fået tilført et ”Ingsignia look” med forkromet grill og tågelygtearrangement. Der er langt mere pondus over den nye front end den hidtidige.

 

Alle varianter er EURO6 certificeret

Under lakken på Meriva’en er der også fornyelse, og helt på linje med strategien findes de største under motorhjelmen. Her er de så markante, at Opel kan bryste sig af at alle Meriva modeller årgang 2014 lever op til de nye og strenge miljøkrav ”EURO6”, som træder i kraft i september 2015.

 

Nye motorer imidlertid ikke bare nye motorer. Også de tilhørende komponenter, herunder hele drivlinen, er en del af den samlede oplevelse af en bil og det var det naturligvis interessant at se, om projektet var lykkedes.

 

Nye diesel kræfter

I forbindelse med de første internationale prøvekørsler af Opel Meriva 2014, som fandt sted i og omkring Bruxelles i Belgien, var der fokus på to varianter: den kraftigste benzinversion med en 1,4 liters turbo benzinmotor og en effekt på 140 hestekræfter samt den nye 136-hestes turbodiesel, som for første gang har fundet vej til Meriva’en efter at være landet godt i storebror Zafira Tourer.


1,6 liters turbo-dieselmotoren.


Ikke mindst sidstnævnte er interessant, fordi den selvsamme motor i en neddroslet udgave kommer på markedet og kan leveres i Meriva’en i maj måned. Til den tid præsterer den 110 hestekræfter og gør det muligt at køre over 26 kilometer på en liter dieselolie.

 

Den manuelle 6-trins gearkasse, som fulgte med, viste sig at være yderst præcis og let. Noget af det, man har satset på fra Opels side. De nye gearkasser har mindre friktion og sluger derfor mindre af motorkraften – hvorved fart præstationer og forbrugstal bliver bedre.

 

Benzinmotoren passer godt

Benzinmotoren harmonerer ligesom den kraftige diesel glimrende med Meriva’en. Den kan nå 100 km/t på omkring 10 sekunder med manuel gearkasse, uanset man vælger den ene eller den anden, men indrømmet: Man har egentlig ikke brug for de mange kræfter, hvis Meriva’en først og fremmest er anskaffet som den funktionelle og praktiske brugsbil, den er.

 

Begge drivliner er yderst stilfærdige, vibrationsniveauet er lavt og den samlede komfortoplevelse er helt i top.

 

I kontrast dertil står den nye automatgearkasse, som bl.a. kendes fra Opel Astra. Ved cruise-kørsel er den glimrende og gearskiftene foregår ubemærket. Bruger man imidlertid de mange hestekræfter, skifter oplevelsen lidt karakter til at være en smule hysterisk, med lidt brutale gearskift, i særdeleshed, hvis kørslen er uens. Måske er det et spørgsmål om at lære kombinationen bedre at kende, men det var tiden ikke til i Bruxelles.

 

IntelLink

I forbindelse med årgang 2014 har også Opels infotainmentsystem, IntelLink, fået et løft. 7” skærmen, placeret over midterkonsollen, er meget let at aflæse og den tilhørende kommunikation via smartphone er let og logisk. Blandt systemets egenskaber er højtlæsning af sms’er, modtaget på en smartphone og tilkoblet systemet vha. Bluetooth, og senere kommer også stemmegenkendelse på dansk. Opdatering af landkortene sker via USB-download.


Kort videoklip af Opel Meriva - klik og afvent

Opel Meriva i Motorradioen 1

Opel Meriva i Motorradioen 2


 

 

1,4 liters turbo-benzinmotoren.

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt