Læs også: Opel Meriva fortjener fremgang >>>
Da Opel igangsatte den gennemgribende fornyelse af
virksomheden i hælen på de store finansielle
problemer for få år siden, var strategien klar:
Først skulle bilerne re-designes, der skulle nye
modeller til og siden skulle motorprogrammet have en
overhaling. Nu er turen kommet til Opel Meriva, som
i øvrigt skabte genlyd i markedet for kompakte
SUV’er tilbage i 2010 med sit bemærkelsesværdige og
unikke dør-koncept.
Den visuelle forskel på Opel Meriva anno 2010 og den
nye faceliftede udgave, som lander i Danmark engang
i marts, handler først og fremmest om justeringer af
fronten som nu har fået tilført et ”Ingsignia look”
med forkromet grill og tågelygtearrangement. Der er
langt mere pondus over den nye front end den
hidtidige.
Alle varianter er EURO6 certificeret
Under lakken på Meriva’en er der også fornyelse, og
helt på linje med strategien findes de største under
motorhjelmen. Her er de så markante, at Opel kan
bryste sig af at alle Meriva modeller årgang 2014
lever op til de nye og strenge miljøkrav ”EURO6”,
som træder i kraft i september 2015.
Nye motorer imidlertid ikke bare nye motorer. Også
de tilhørende komponenter, herunder hele drivlinen,
er en del af den samlede oplevelse af en bil og det
var det naturligvis interessant at se, om projektet
var lykkedes.
Nye diesel kræfter
I forbindelse med de første internationale
prøvekørsler af Opel Meriva 2014, som fandt sted i
og omkring Bruxelles i Belgien, var der fokus på to
varianter: den kraftigste benzinversion med en 1,4
liters turbo benzinmotor og en effekt på 140
hestekræfter samt den nye 136-hestes turbodiesel,
som for første gang har fundet vej til Meriva’en
efter at være landet godt i storebror Zafira Tourer.
1,6 liters turbo-dieselmotoren.
Ikke mindst sidstnævnte er interessant, fordi den
selvsamme motor i en neddroslet udgave kommer på
markedet og kan leveres i Meriva’en i maj måned. Til
den tid præsterer den 110 hestekræfter og gør det
muligt at køre over 26 kilometer på en liter
dieselolie.
Den manuelle 6-trins gearkasse, som fulgte med,
viste sig at være yderst præcis og let. Noget af
det, man har satset på fra Opels side. De nye
gearkasser har mindre friktion og sluger derfor
mindre af motorkraften – hvorved fart præstationer
og forbrugstal bliver bedre.
Benzinmotoren passer godt
Benzinmotoren harmonerer ligesom den kraftige diesel
glimrende med Meriva’en. Den kan nå 100 km/t på
omkring 10 sekunder med manuel gearkasse, uanset man
vælger den ene eller den anden, men indrømmet: Man
har egentlig ikke brug for de mange kræfter, hvis
Meriva’en først og fremmest er anskaffet som den
funktionelle og praktiske brugsbil, den er.
Begge drivliner er yderst stilfærdige,
vibrationsniveauet er lavt og den samlede
komfortoplevelse er helt i top.
I
kontrast dertil står den nye automatgearkasse, som
bl.a. kendes fra Opel Astra. Ved cruise-kørsel er
den glimrende og gearskiftene foregår ubemærket.
Bruger man imidlertid de mange hestekræfter, skifter
oplevelsen lidt karakter til at være en smule
hysterisk, med lidt brutale gearskift, i
særdeleshed, hvis kørslen er uens. Måske er det et
spørgsmål om at lære kombinationen bedre at kende,
men det var tiden ikke til i Bruxelles.
IntelLink
I forbindelse med årgang 2014 har også Opels
infotainmentsystem, IntelLink, fået et løft. 7”
skærmen, placeret over midterkonsollen, er meget let
at aflæse og den tilhørende kommunikation via
smartphone er let og logisk. Blandt systemets
egenskaber er højtlæsning af sms’er, modtaget på en
smartphone og tilkoblet systemet vha. Bluetooth, og
senere kommer også stemmegenkendelse på dansk.
Opdatering af landkortene sker via USB-download.
Kort videoklip af Opel
Meriva - klik og afvent |