- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Test: Opel ADAM Rocks

Opel rokker ved køreoplevelsen

- og det bliver den ikke ringere af


Af Søren Clauding – 4. September 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opel ADAM Rocks i Motorradioen Del 1

 

Opel ADAM Rocks i Motorradioen Del 2


Det var ikke uden bagtanke, at Opel valgte at afholde de første internationale testkørsler af den nye Opel ADAM Rocks i Letland, på vejene omkring hovedstaden Riga. Byen er i gevaldig udvikling, men er endnu ikke helt fri af sin historiske fortid. Derfor er det ikke svært at finde kørebaner af meget skiftende standard.

 

Det er vigtigt for at kunne vurdere en bils vejbeliggenhed under meget forskellige kørselsforhold. Ikke mindst når bilen er en ADAM Rocks, for mon ikke mænd i almindelighed fokuserer mere på vejbeliggende end kvinder? Der går man i givet fald ikke galt i byen med en ADAM Rocks.

 

14 cm over vejen

Den almindelige ADAM har en frihøjde på 12,5 cm. Rocks-varianten er hævet 1,5 cm. Det giver en smule bedre fremkommelighed, hvis man bevæger sig væk fra asfalteret vej, men da den hverken har firehjulstræk eller på anden måde lægger op til terrænkørsel, er det ikke den væsentligste fordel.

 

Med øget frihøjde opnår man større fjedervandring i affjedringen. Det gør i al sin enkelhed kørslen mere komfortabel. Men hvor maskulint er det lige? Jo, den almindelige ADAM er fast affjedret, faktisk så fast at hurtig dynamisk kørsel kun er mulig på ret plan og glat asfalt, ellers bliver det let en lidt for rystende oplevelse.

 

Med større fjedervandring kan man køre friskt under alle kørselsforhold, uden at blive rystet i stykker. Det kunne måske friste til også at bevæge sig ud af veje, som måske især mænd kunne blive tricket af. Lidt dogmatisk køns-analyse, måske, men da den tager udgangspunkt i, at der er dobbelt så mange kvinder som uden anden grund vælger ADAM i end mænd, er den vel tilladelig. Statistikken taler her sit eget sprog.

 

I øvrigt skal man så undlade at udstyre ADAM Rocks med de 18 tommer fælge med tilhørende lavprofildæk, som Opel havde gjort i Letland. Her ville de standardmonterede 17” fælge eller måske endda 16” fælge med mere affjedring i dæksiderne have gjort køreoplevelsen bedre. I Riga stod affjedringen for hele opgaven, den blev sat på prøve, den bestod med glans, men ingen affjedring kan klare sig helt uden hjælp fra dækkene og det får den ikke meget af med de store hjul.

 

Fin ny motor

Foruden en ændret affjedring lancerer Opel med ADAM Rocks også en helt ny 1-liters 3-cylindret såkaldt ECOTEC Direct Injection Turbo benzinmotor, der overholder de kommende EURO 6 forureningsnormer. Der er tale om en yderst let maskine, skabt helt aluminium og med avancerede løsninger som eksempelvis en balanceaksel i bundkaret til eliminering af vibrationer.



Den findes i en udgave med 90 hestekræfter hhv. 115. I Letland var der kun den kraftige udgave til rådighed, men Opels eksperter fortalte, at dens karakteristika er de samme for den knap så kraftige motor. Begge motorvarianter udmærker sig ved, at drejningsmomentet topper allerede ved 1800 omdr./min. og siden holdes konstant over det meste af omdrejningsskalaen, hvilket er meget usædvanligt for en lille benzinmotor. Det giver hurtig og præcis levering af kræfterne. Vibrationer mærker man ikke meget til og den karakteristiske lyd fra 3-cylindrede motorer er næsten ikke til at høre. Det er en meget fin maskine, Opel der har begået.

 

Andre kørefærdigheder

Den nye gearkasse går godt i trit med den nye motor, men er måske den mindst iøjefaldende nyskabelse. Den er ny, den har seks trin (der er både nyt og usædvanligt), men er ellers blot en gearkasse. Det er som det skal være.

 

Opel ADAM Rocks køreegenskaber understøttes også af Cornering Brake Control – det som nogle kalder Torque Vectoring Control. Altså et system, som elektronisk styrer bremserne ved hurtig kurvekørsel, så motorkræfterne bringes hen til det hjul, hvor der er brug for dem og ikke, som et differentiale traditionelt vil gøre det, derhen, hvor de i værste fald blot forsvinder op i den blå luft.

 

Kanvas og præstationer

Og a-pro-pos den blå luft: Kanvastag er en del af det udstyr, der følger med i en ADAM Rocks. Det åbner elektrisk på blot 5 sekunder. Officielt i hvert fald – vores stopur sagde dog 6 sekunder, men det er vel til at leve med. I alle tilfælde går det temmelig hurtigt og man kan åbne og lukke taget ved hastigheder helt op til 140 km/t.



ADAM Rocks med 115 hestes motor kører i øvrigt 196 km/t, men mere relevant er det, at den blot bruger 9,9 sekunder på at nå de 100. 90-hestes motoren er heller ingen sløv sag: 180 km/t på toppen og 11,9 sekunder til 100 km/t. Overhalingsaccelerationen fra 80 til 120 km/t klares på 10,9 hhv. 13,2 sekunder. Det er rigtig pæne og sigende tal. Benzinforbruget er i sagens natur bedst for den ”lille” motor med 22,2 km/l og 19,6 km/l for den kraftigste.

 

Ingen kompromis med køreegenskaber

Det er tal, der måske kunne være blevet endnu bedre, men, som man siger hos Opel: ”Vi ville ikke for enhver pris gå på kompromis med køreoplevelsen. Opel ADAM Rocks SKAL være en underholdende og dynamisk bil at køre i.” Det er den så også blevet og det er vel ret beset en meget maskulin tankegang.

 

Opel ADAM Rocks introduceres i Danmark sidst i oktober og et par uger senere vil man også kunne bestille den almindelige Opel ADAM med den nye 1-liters motor. Mens ADAM Rocks koster 215.000 hhv. 230.000 kroner med den lille og den kraftigere motor, vil ADAM i udstyrsvarianten GLAM kunne købes for 180.000 mens SLAM koster 195.000 kroner. De hidtidige motorer vil fortsat kunne leveres til den almindelige ADAM, men ikke i ADAM Rocks.


 

Andre Opel prøvekørsler hér >>>


Opel ADAM: Made in Germany – made for men >>>


 


De vigtigste fakta om Opel ADAM Rocks:


Introduktion i Danmark: Ult. Oktober 2014

 

Opel ADAM Rocks 1,0 90 hk: kr. 214.990. 3 cyl. 1,0 ltr. turbobenzinmotor. 170 Nm/1800-3700 omdr./min. 22,2 km/l. 105 g CO2/km. 0-100 km/t: 11,9 sek. Tophastighed: 180 km/t.

 

Opel ADAM Rocks 1,0 115 hk: kr. 229.990. 3 cyl. 1,0 ltr. turbobenzinmotor. 170 Nm/1800-4500 omdr./min. 19,6 km/l. 119 g CO2/km. 0-100 km/t: 9,9 sek. Tophastighed: 196 km/t.

 

Længde: 3,75 m.

Bredde: 1,80 m.

Højde: 1,49 m.

Bagagerum: 170/484 ltr.


Link til importøren


 

 

 

Opel har udviklet en app som samarbejder med bilens skærm. Den kan bl.a. bruges som navigation. den samlede pris inkl. navigation med opdatering er 350 kroner, men systemet havde mange udfald undervejs og er næppe helt færdigt endnu.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt