Opel ADAM Rocks i Motorradioen Del 1
Opel ADAM Rocks i Motorradioen Del 2
Det var ikke uden bagtanke, at Opel valgte at
afholde de første internationale testkørsler af den
nye Opel ADAM Rocks i Letland, på vejene omkring
hovedstaden Riga. Byen er i gevaldig udvikling, men
er endnu ikke helt fri af sin historiske fortid.
Derfor er det ikke svært at finde kørebaner af meget
skiftende standard.
Det er vigtigt for at kunne vurdere en bils
vejbeliggenhed under meget forskellige
kørselsforhold. Ikke mindst når bilen er en ADAM
Rocks, for mon ikke mænd i almindelighed fokuserer
mere på vejbeliggende end kvinder? Der går man i
givet fald ikke galt i byen med en ADAM Rocks.
14 cm over vejen
Den almindelige ADAM har en frihøjde på 12,5 cm.
Rocks-varianten er hævet 1,5 cm. Det giver en smule
bedre fremkommelighed, hvis man bevæger sig væk fra
asfalteret vej, men da den hverken har firehjulstræk
eller på anden måde lægger op til terrænkørsel, er
det ikke den væsentligste fordel.
Med øget frihøjde opnår man større fjedervandring i
affjedringen. Det gør i al sin enkelhed kørslen mere
komfortabel. Men hvor maskulint er det lige? Jo, den
almindelige ADAM er fast affjedret, faktisk så fast
at hurtig dynamisk kørsel kun er mulig på ret plan
og glat asfalt, ellers bliver det let en lidt for
rystende oplevelse.
Med større fjedervandring kan man køre friskt under
alle kørselsforhold, uden at blive rystet i stykker.
Det kunne måske friste til også at bevæge sig ud af
veje, som måske især mænd kunne blive tricket af.
Lidt dogmatisk køns-analyse, måske, men da den tager
udgangspunkt i, at der er dobbelt så mange kvinder
som uden anden grund vælger ADAM i end mænd, er den
vel tilladelig. Statistikken taler her sit eget
sprog.
I øvrigt skal man så undlade at udstyre ADAM Rocks
med de 18 tommer fælge med tilhørende lavprofildæk,
som
Opel havde gjort i Letland. Her ville de
standardmonterede 17” fælge eller måske endda 16”
fælge med mere affjedring i dæksiderne have gjort
køreoplevelsen bedre. I Riga stod affjedringen for
hele opgaven, den blev sat på prøve, den bestod med
glans, men ingen affjedring kan klare sig helt uden
hjælp fra dækkene og det får den ikke meget af med
de store hjul.
Fin ny motor
Foruden en ændret affjedring lancerer Opel med ADAM
Rocks også en helt ny 1-liters 3-cylindret såkaldt
ECOTEC Direct Injection Turbo benzinmotor, der
overholder de kommende EURO 6 forureningsnormer. Der
er tale om en yderst let maskine, skabt helt
aluminium og med avancerede løsninger som
eksempelvis en balanceaksel i bundkaret til
eliminering af vibrationer.
Den findes i en udgave med 90 hestekræfter hhv. 115.
I Letland var der kun den kraftige udgave til
rådighed, men Opels eksperter fortalte, at dens
karakteristika er de samme for den knap så kraftige
motor. Begge motorvarianter udmærker sig ved, at
drejningsmomentet topper allerede ved 1800 omdr./min.
og siden holdes konstant over det meste af
omdrejningsskalaen, hvilket er meget usædvanligt for
en lille benzinmotor. Det giver hurtig og præcis
levering af kræfterne. Vibrationer mærker man ikke
meget til og den karakteristiske lyd fra
3-cylindrede motorer er næsten ikke til at høre. Det
er en meget fin maskine, Opel der har begået.
Andre kørefærdigheder
Den nye gearkasse går godt i trit med den nye motor,
men er måske den mindst iøjefaldende nyskabelse. Den
er ny, den har seks trin (der er både nyt og
usædvanligt), men er ellers blot en gearkasse. Det
er som det skal være.
Opel ADAM Rocks køreegenskaber understøttes også af
Cornering Brake Control – det som nogle kalder
Torque Vectoring Control. Altså et system, som
elektronisk styrer bremserne ved hurtig kurvekørsel,
så motorkræfterne bringes hen til det hjul, hvor der
er brug for dem og ikke, som et differentiale
traditionelt vil gøre det, derhen, hvor de i værste
fald blot forsvinder op i den blå luft.
Kanvas og præstationer
Og a-pro-pos den blå luft: Kanvastag er en del af
det udstyr, der følger med i en ADAM Rocks. Det
åbner elektrisk på blot 5 sekunder. Officielt i
hvert fald – vores stopur sagde dog 6 sekunder, men
det er vel til at leve med. I alle tilfælde går det
temmelig hurtigt og man kan åbne og lukke taget ved
hastigheder helt op til 140 km/t.
ADAM Rocks med 115 hestes motor kører i øvrigt 196
km/t, men mere relevant er det, at den blot bruger
9,9 sekunder på at nå de 100. 90-hestes motoren er
heller ingen sløv sag: 180 km/t på toppen og 11,9
sekunder til 100 km/t. Overhalingsaccelerationen fra
80 til 120 km/t klares på 10,9 hhv. 13,2 sekunder.
Det er rigtig pæne og sigende tal. Benzinforbruget
er i sagens natur bedst for den ”lille” motor med
22,2 km/l og 19,6 km/l for den kraftigste.
Ingen kompromis med køreegenskaber
Det er tal, der måske kunne være blevet endnu bedre,
men, som man siger hos Opel: ”Vi ville ikke for
enhver pris gå på kompromis med køreoplevelsen. Opel
ADAM Rocks SKAL være en underholdende og dynamisk
bil at køre i.” Det er den så også blevet og det er
vel ret beset en meget maskulin tankegang.
Opel ADAM Rocks introduceres i Danmark sidst i
oktober og et par uger senere vil man også kunne
bestille den almindelige Opel ADAM med den nye
1-liters motor. Mens ADAM Rocks koster 215.000 hhv.
230.000 kroner med den lille og den kraftigere
motor, vil ADAM i udstyrsvarianten GLAM kunne købes
for 180.000 mens SLAM koster 195.000 kroner. De
hidtidige motorer vil fortsat kunne leveres til den
almindelige ADAM, men ikke i ADAM Rocks.
|