| 
							Nissan har bygget sin anden elektriske bil. I 
							modsætning til den første, succes-køretøjet Leaf, er 
							den nye baseret på en eksisterende bil, nemlig NV200 
							– en populær varebil, der byder på klassens største 
							varerum. Den kan også fås som rummelig personbil, 
							med tilnavnet Evalia. Om der er dømt succes, 
							afhænger meget af politikernes beslutningsevne. 
							  
							Politisk set er det en hurdle, at den nuværende 
							afgiftsfritagelse af elbiler ophører ved udgangen af 
							2015. Allerede nu er man i el-bilsindustrien, som 
							ikke mindst inkluderer de virksomheder, der skal 
							sikre distributionen af elektricitet via offentlige 
							ladestandere, så småt ved at trække i håndbremsen. 
							  
							Andre markeder får førsteret 
							Det samme gælder importvirksomhederne, for selvom 
							Nissan har en global målsætning og 
							fortrøstningsfuldt fortsætter udviklingen af 
							el-biler, uanset danske politikere ikke kan træffe 
							beslutninger (som der endda er politisk flertal for 
							på tværs af partierne i Folketinget, fortæller 
							Anders Jelstrup fra Dansk Elbil Alliance), er der 
							andre markeder, som i langt højere grad har 
							understøttet købet af el-biler. Og de står 
							naturligvis i forreste række, når det gælder om at 
							modtage leverancer. Derved kan det selverklærede 
							ambitiøse og miljøbevidste danske Folketing 
							lynhurtigt se dets hensigter blive overhalet indenom 
							af andre lande, som er længere fremme i skoene. 
							  
							Den nye Nissan kan let komme til at lide derunder. 
							Det er synd, for den sidder lige i solar plexus på 
							den del af bilmarkedet, der i den grad kan udbytte 
							el-bilernes fordele. Præcis som den nye Peugeot 
							Partner EV gør det. Det er en arbejdsbil, der med en 
							aktionsradius på i praksis 120-140 kilometer vil 
							kunne anvendes af et utal af organisationer, private 
							virksomheder såvel som offentlige institutioner.   
							7-sædet personbil 
							Ligeledes er personbilsudgaven yderst velegnet til 
							storfamilien som pendlerbil, og bliver det i endnu 
							højere grad, når den inden længe (forventes der fra 
							Nissans side) også vil kunne fås med 7 siddepladser. 
							Som 5-sæder disponerer man blot over utrolig 
							bagagekapacitet. Oven i købet prissat så attraktivt, 
							at man må se i øjnene at Nissan Leaf ofte vil blive 
							fravalgt af familier med store pladsbehov, 
							bosiddende i eget hus og med et kørselsforbrug, der 
							holder sig under bilens rækkevidde. 
 
							
							   
							
							   
							
							 
 
							Men bilens anvendelighed, udover den, de oplagte 
							købere umiddelbart har fordel af, er naturligvis 
							begrænset, hvis ikke infrastrukturen til stadighed 
							udbygges. Der skal flere ladestandere til, spredt 
							flere steder i landet, suppleret af hurtigladere, og 
							det vil ingen investere i, hvis ikke den økonomiske 
							fordel ved at køre i el-bil fastholdes. 
							  
							Staten får sin del 
							Som det er i øjeblikket, er en el-bil fri for 
							registreringsafgift. Der betales dog fortsat moms, 
							så staten får fortsat sin del af kagen. Faktisk 
							opnår staten et det samme eller et højere provenu 
							ved salg af en el-bil som Evalia end ved salg af en 
							minibil til under 100.000 kroner. For det andet 
							betales der ingen løbende afgift. Derved mister 
							staten godt nok en årsindkomst på sølle 580 kroner 
							pr. solgt bil, hvis man sammenligner med de 
							allerbilligste og mest økonomiske på markedet. Men 
							det burde man vel kunne overskue. 
							  
							Der er da som nævnt tilsyneladende også flertal for 
							at forlænge afgiftsfritagelsen. Det kniber bare med 
							at få omformet hensigterne til lovforslag. Det er 
							oplevet før… 
							  
							Moderne bytransport 
							Hvis afgiftsfritagelsen forlænges til 2018 er det, 
							køberne får mulighed for at anskaffe, moderne, 
							velkørende urban-biler. Vi har kørte et par korte 
							ture i bilen, både som varevogn og som personbil, i 
							Stockholms gader. De vinder ved glimrende 
							køreegenskaber, de er kvikke i trafikken – også 
							meget kvikkere end et accelerationstal på 0-100 km/t 
							på 14 sekunder er udtryk for. I motorrummet, hvor 
							man normalt finder en 1,5 liters dieselmotor, ligger 
							der i en e-EV200 en 109-hestes elektromotor, som 
							leverer sit store drejningsmoment fra stort set 
							første motoromdrejning. 
							  
							DET gør den kvik, letkørt, uden gearskifte, 
							naturligvis, og yderst lydløs. Personbilen støjer 
							mindre end varebilsudgaven, hvor der er en vis 
							rumlen fra kabinen, genereret af dækstøj overført 
							gennem hjulophængene. Men ellers er støjniveauet så 
							lavt, som man kan forvente i en elbil og kørslen er 
							ganske komfortabel, bl.a. fordi den forholdsvis 
							store vægt (batterierne vejer 267 kg) er sværere for 
							ujævnhederne at flytte end en let bil. Vægten er 
							placeret lavt og derved er tyngdepunktet også meget 
							lavt og det gør bilen velkørende trods den større 
							højde. 
							  
							Fornuftigt prissat 
							Prismæssigt kan man anskaffe en e-NV200 for 200.000 
							kroner ekskl. moms som varebil mens personbilen kan 
							fås fra 276.350 inklusiv moms. Der er lige den lille 
							finesse, at personbilen også hedder e-NV200, men det 
							er ikke så passende for en personbil. Derfor findes 
							der to varianter med hver sit tilnavn. Den ene 
							hedder Combi, den anden hedder som nævnt Evalia. Når 
							kun den sidste er nævnt ovenfor, er det fordi Nissan 
							forventer, at det primært er Evalia, der vil blive 
							solgt – merprisen er nemlig beskedne 8000 kroner og 
							man får ret meget mere for pengene. |