Interview med Steffen Høj, Marketingchef hos Nissan
i Danmark i Motorradioen
For otte år siden havde Nissan to rimelig populære
biler på markedet: Primera og Almera. Da de
forsvandt og alene skulle erstattes af Nissan
Qashqai, forlod Nissan et såkaldt markedssegment,
nemlig den gruppe af mennesker, som gerne ville køre
Nissan, og gerne ville have en ny almindelig
personbil i den kompakte mellemklasse. Ikke mindst
den kundegruppe tilgodeses af den nye Nissan Pulsar,
der lanceres i Danmark til oktober.
”Forklaringen er enkel,” forklarer Nissans danske
marketingchef, Steffen Høj, ” Nissan ønskede dengang
at komme problemfrit gennem finanskrisen, derfor
valgte man at satse målrettet på Qashqai og den
strategi må siges at være lykkedes”. Fornuftigt nok.
For kunderne har da også i den grad taget Qashqai
til sig, fordi den helt og aldeles levede op til
forventningerne til en Nissan og viste sig at
tilgodese andre behov, end man måske lige gik rundt
og mente, at man havde.
Men tiden og konjunkturerne ændrer sig, og da Nissan
har store ambitioner om at øge deres placering på
markedet for mellemklassebiler, udover hvad Juke og
Qashqai kunne opfylde, besluttede fabrikken sig for
at udvikle Pulsar.
Anden tilgang til design
Med Pulsar gør Nissan effektivt op med den seneste
generation Primera’s i manges øjne lidt for aparte
design og Almeraens noget kedelige udseende. Den nye
Pulsar, som i for-produktions udgave netop er landet
i Danmark, vidner om en markant anden tilgang til
designudtrykket.
Den er knap så iøjefaldende som Nissan Juke, men
mindst ligeså bemærkelsesværdig som Qashqai. Pulsar
har tophængslet bagklap og deler langt henad vejen
teknik med Qashqai – i den har bl.a. en tilsvarende
akselafstand på ikke mindre end 270 cm. Længden på
de to biler er stort set den samme, men fordi Pulsar
er fladere og mere personbilsagtig, er den knap så
rummelig – men mere aerodynamisk og økonomisk.
God plads
Sammenlignet alene med Qashqai, altså. Vælger man,
hvad rummeligheden angår, at sammenligne med
konkurrenterne i C-segmentet, gør det modsatte sig
gældende. Pulsar er ikke størst, hvad angår
bagagekapaciteten på 385 liter. Men benpladsen på
bagsædet er enestående. Den er opnået i kraft af
hjulplaceringen i hvert hjørne, men også ved en
forholdsvis opret siddeposition.
Det udvendige design sætter Pulsar på linje med
Qashqai. Indvendigt er det imidlertid en helt anden
verden end i Qashqai. Pulsar er elegant, let og
gennemarbejdet ned i fine detaljer som den ekstra
bløde
beklædning af bagsædearmlænene i dørene. Bilen er
skabt ligeså meget med bagsædepassagererne for øje
som dem, der skal sidde foran. Man har også egen
ventilation i midterkonsollen deromme bagtil.
Priserne er i sagens natur ikke fastlagt endnu, men
kender vi Nissan ret, bliver de konkurrencedygtige.
Udstyret bliver også omfattende, fordi Pulsar gør
det muligt at få det såkaldte Safety Shield med
around view monitor, så man i princippet ser alt,
hvad der er rundt om bilen, ganske tæt ved, i
fugleperspektiv. Man tilbyder kollisionsradar,
Moving Object Detection, vognbaneassistent og
advarsel om biler i den blinde vinkel. NissanConnect
med bl.a. Google Send-to-Car og bakkamera via en 5”
skærm i instrumentpanelet hører også med i udbuddet.
Økonomiske motorer
Sidst men ikke mindst inkorporeres Nissans velkendte
motorer i konceptet, hvor man dog i betegnelsen
dropper motorvolumenen (som, indrømmet, har mindre
betydning i disse tider hvor turboladere og
engine-mapping har større betydning for motorens
formåen end den traditionelle slagvolumen).
Derfor opererer man med en 115-hestes DIG-T
benzinmotor, som i den fladere Pulsar kører 19,6
km/l (versus 17,9 i Qashqai). Den kan også fås med
det trinløse Xtronic CVT automatgear og da er
benzinøkonomien den samme.

Vil man køre længere på literen vælger man en
110-hestes dieselmotor og da er det officielle tal
28,6 km/l. Sidst kan Pulsar fra begyndelsen af 2015
leveres med DIG-T 190 6MT benzinmotoren, som giver
fine fartpræstationer og endda kan holdes på 16,7
km/l.
Link til importøren
|