- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Nissan Pulsar

Den rigtige beslutning


Af Søren Clauding – 17. september 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da Nissan standsede produktionen af mellemklassebilen Primera umiddelbart inden finanskrisen tog rigtig fat, traf man en række radikale beslutninger. Modelprogrammet blev reduceret og Primera kunderne blev henvist til den kompakte SUV, Nissan Qashqai, som i Nissan regi var svaret på Primera-kundernes bilbehov. Med den nye Nissan Pulsar, som introduceres i Danmark midt i november, har den japanske fabrik igen en kompakt mellemklassebil på programmet, at det sker, er der en god forklaring på.

 

Der er nemlig ingen tvivl om, at Nissan gjorde rigtigt i at reducere modelpaletten og neddrosle omkostningsniveauet. I dag er fabrikken en af de mest succesrige bilproducenter målt på salgsfremgang og indtjening. Satsningen på Qashqai var også rigtig set. Nissan kunderne accepterede generelt, at det var sådan en moderne bil skulle se ud, med alle de fordele den kunne byde på. Og nye kunder kom til i en stadig strøm. Det gjorde Qashqai til den klart førende bil i det såkaldte SUV/cross-over segment.

 

Det vigtige C-segment

Der var dog fortsat en række bilkunder, der til trods for Qashqais eksistens efterspurgte en mere almindelig personbil, altså en regulær kompakt mellemklasse hatchback. Da det såkaldte C-segment for kompakte mellemklassebiler er det største i Europa, var det logisk igen at skabe sådan en bil.

 

Men det vigtigste var nok, at alle elementerne til en ny bil af den slags var opfundet. Det har kun taget tre år at udvikle Pulsar, selvom ingen Nissan bil har samme tekniske platform. Men alle basiselementerne havde man, og så var det ”en smal sag” at tilpasse akselafstand, hjulvinkler osv. og siden forsyne platformen med et moderne karrosseri. Også motorerne og gearkasse havde man liggende på hylden.

 

Hård konkurrence

Den nye Pulsar har derfor ikke været voldsomt kostbar at udvikle, men det var også nødvendigt, hvis man ville være konkurrencedygtig uden at sætte penge til, for konkurrencen ER hård i den bilkategori, hvor biler som Toyota Auris, KIA cee’d, Hyundai i30 og Ford Focus er nogle af dem, der formentlig appellerer til det samme publikum.

 

I stedet for at skabe en Nissan-kopi af de nærmeste konkurrenter valgte fabrikken med fokus på det europæiske bilmarked at skabe en bil med nogle få klare fordele, som på sin måde gør den anderledes.

 

Oceaner af bagsædeplads

Til trods for en længde på 4,39 meter disponerer man over klassens absolut bedste benpladsforhold på bagsædet. Nissan har beregnet, at man har 11 cm mere benplads end gennemsnittet blandt de større mellemklassebiler – de såkaldte D-segment biler. Det tal virker som lige i overkanten, men Pulsar har bagsædeplads, som skønsmæssigt er på niveau med Skoda Octavia og det kan man godt være bekendt, de ydere mål taget i betragtning.

 

Og så er Nissans teknologi-pakker gjort til en væsentlig del af købsargumentationen, i særdeles det såkaldte Safety Shield, som består af en række enkelt elementer, der ikke samlet findes magen til i klassen. Om end det skal tilføjes, at den samlede pakke får man kun i topudstyrsmodellen, der er 70.000 kroner dyrere end de 210.000 kroner, som er prisen for den billigste version, når Nissan Pulsar lander i Danmark.


Link til importøren

Andre Nissan prøvekørsler >>>

 

Læs også: Nissan Pulsar er detaljernes bil >>>


Se videoen: Klik på billedet og tag med på en kort køretur i den nye Nissan Pulsar.


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt