Da Nissan standsede produktionen af
mellemklassebilen Primera umiddelbart inden
finanskrisen tog rigtig fat, traf man en række
radikale beslutninger. Modelprogrammet blev
reduceret og Primera kunderne blev henvist til den
kompakte SUV, Nissan Qashqai, som i Nissan regi var
svaret på Primera-kundernes bilbehov. Med den nye
Nissan Pulsar, som introduceres i Danmark midt i
november, har den japanske fabrik igen en kompakt
mellemklassebil på programmet, at det sker, er der
en god forklaring på.
Der er nemlig ingen tvivl om, at Nissan gjorde
rigtigt i at reducere modelpaletten og neddrosle
omkostningsniveauet. I dag er fabrikken en af de
mest succesrige bilproducenter målt på salgsfremgang
og indtjening. Satsningen på Qashqai var også rigtig
set. Nissan kunderne accepterede generelt, at det
var sådan en moderne bil skulle se ud, med alle de
fordele den kunne byde på. Og nye kunder kom til i
en stadig strøm. Det gjorde Qashqai til den klart
førende bil i det såkaldte SUV/cross-over segment.
Det vigtige C-segment
Der var dog fortsat en række bilkunder, der til
trods for Qashqais eksistens efterspurgte en mere
almindelig personbil, altså en regulær kompakt
mellemklasse hatchback. Da det såkaldte C-segment
for kompakte mellemklassebiler er det største i
Europa, var det logisk igen at skabe sådan en bil.
Men det vigtigste var nok, at alle elementerne til
en ny bil af den slags var opfundet. Det har kun
taget tre år at udvikle Pulsar, selvom ingen Nissan
bil har samme tekniske platform. Men alle
basiselementerne havde man, og så var det ”en smal
sag” at tilpasse akselafstand, hjulvinkler osv. og
siden forsyne platformen med et moderne karrosseri.
Også motorerne og gearkasse havde man liggende på
hylden.
Hård konkurrence
Den nye Pulsar har derfor ikke været voldsomt
kostbar at udvikle, men det var også nødvendigt,
hvis man ville være konkurrencedygtig uden at sætte
penge til, for konkurrencen ER hård i den
bilkategori, hvor biler som Toyota Auris, KIA cee’d,
Hyundai i30 og Ford Focus er nogle af dem, der
formentlig appellerer til det samme publikum.
I stedet for at skabe en Nissan-kopi af de nærmeste
konkurrenter valgte fabrikken med fokus på det
europæiske bilmarked at skabe en bil med nogle få
klare fordele, som på sin måde gør den anderledes.
Oceaner af bagsædeplads
Til trods for en længde på 4,39 meter disponerer man
over klassens absolut bedste benpladsforhold på
bagsædet. Nissan har beregnet, at man har 11 cm mere
benplads end gennemsnittet blandt de større
mellemklassebiler – de såkaldte D-segment biler. Det
tal virker som lige i overkanten, men Pulsar har
bagsædeplads, som skønsmæssigt er på niveau med
Skoda Octavia og det kan man godt være bekendt, de
ydere mål taget i betragtning.
Og så er Nissans teknologi-pakker gjort til en
væsentlig del af købsargumentationen, i særdeles det
såkaldte Safety Shield, som består af en række
enkelt elementer, der ikke samlet findes magen til i
klassen. Om end det skal tilføjes, at den samlede
pakke får man kun i topudstyrsmodellen, der er
70.000 kroner dyrere end de 210.000 kroner, som er
prisen for den billigste version, når Nissan Pulsar
lander i Danmark.
Link til importøren |