Det er ganske beskedent, hvad man har hørt til
Mitsubishi i de seneste år. Jordskælvet og
efterfølgende tsunami i Japan tilbage i 2011 har
haft svære eftervirkninger for Mitsubishi, ikke
mindst i Europa, hvor også en ufordelagtig yen kurs
har gjort det svært at konkurrere. Det har man nu
fået styr på, og Mitsubishi i Danmark har derfor
store forventninger til 2014, og første skridt i en
større sammenhængende vækststrategi er den
faceliftede ASX crossover.
I Danmark har Mitsubishi fået ny administrerende
direktør, Christian Haugaard, som fastslår: ”2014
bliver rigtig spændende for Mitsubishi i Danmark.
Mitsubishi har været i Danmark siden 1977 og er
kendt for kvalitet og driftssikre biler. Derfor er
vi også sikre på, at vi med et tilpasset
modelprogram, til de helt rigtige priser, kommer til
at se rigtig mange Mitsubishi modeller på vejene.
Vores første tiltag bliver ASX som med en
prisreduktion på kr. 20- 30.000 kroner og en frapris
på kr. 229.995 bliver en rigtig stærk konkurrent”.
Dermed placerer den danske importør ASX i prisklasse
med storsælgeren, Nissan Qashqai.
ASXs kabinekomfort er en kombination af udstyr,
sikkerhed og rummelighed. Standardudstyret på
basismodellen ”Invite” omfatter bl.a. aut.
klimaanlæg, fartpilot, alufælge, mørkt-tonede ruder
og sædevarme. På den højeste udstyrsversion
”Instyle” får man eksempelvis Xenon forlygter,
læderkabine, panorama glastag og bakkamera som
standard.
Nye økonomiske motorer
Mitsubishis sætter også fokus på miljøvenlig
produktion og intelligent teknologi. Dette har
resulteret i nye økonomiske motorer til ASX. På
benzinsiden er der tale om en 1,6 liters 117 hk
maskine med variabel ventilstyring.
På dieselsiden fås en opdateret 1,8 liters motor, nu
med 116 hk og et drejningsmoment på 300 Nm ved
1.750-2.250 omdr./min. Brændstoføkonomien er 20,8
km/l og ASX kommer også med en ny 2,2 liters 150 hk
turbodieselmotor med 6-trins automatisk gearkasse og
Firehjulstræk. Teknikken er hentet direkte fra
storebror Outlander (læs
vores seneste test af Mitsubishi Outlander hér >>>).
Motoren er primært fremstillet i aluminium og
udmærker sig ved lav vægt, et solidt drejningsmoment
på 360 Nm ved 1.500-2.750 omdr./min og en
brændstoføkonomi på 17,2 km/l.
ASX – et sporty facelift
ASX har også gennemgået et sporty facelift. Fronten
har fået nyt design, og der er kommet krom detaljer
omkring kølergitteret. Tågeforlygterne er nu
indhyllet i krom og der er foretaget ændringer på
bagkofanger og baglygter. |