Toyota er ikke for ingenting verdens største
bilfabrik. Den japanske bilgigant fik lige et stød
under bæltestedet i forbindelse med Fukushima
atomkatastrofen i 2011, som i øvrigt indebar, at
Japan standsede for al atomkraft sidste efterår. Men
på rekordtid er Toyota igen blevet verdens største.
Og man tjener oven i købet penge.
”Det er vores grundprincip, at vi ikke producerer
biler uden at tjene penge,” fastslog Toyotas øverste
europæiske chef, Didier Leroy, i en eksklusiv
rundbordsdiskussion inden årets motorshow i Genève.
”Det gælder alle vores bilmodeller, også den nye
Aygo, og vi finder de måder, hvorpå vi kan optimere
produktionen, for ingen kan være tjent med at vores
virksomhed giver underskud, hverken vi selv eller
vores kunder,” sagde Toyota chefen.
Derfor er det naturligt for Toyota at etablere
samarbejder på ethvert niveau og med andre
bilfabrikker, i respekt for det, hver enkelt
deltagere i samarbejdet er bedst til. Derfor kunne
man for nylig præsentere en ny dieselmotor i den
faceliftede Toyota Verso, og derfor har man ikke på
noget tidspunkt været i tvivl om, at den nye Aygo,
som havde verdenspremiere netop på Genève Motorshow,
skulle udvikles i det succesrige samarbejde, som
bragte den første Aygo til verden, altså sammen med
Peugeot og Citroën.
Didier Leroy, President & CEO hos Toyota Motor
Europe
Profitabelt at dele omkostningerne
”Vi solgte 68.000 Aygo i 2013. Der er tale om små
biler, hvor indtjeningen pr. bil ikke er så stor. Så
vi har behov for at producere små 70.000 Aygo biler
om året for fortsat at imødekomme vore kunders
efterspørgsel,” fortalte Didier Leroy. ”Det er
næsten umuligt, at tjene penge på en produktion i
den størrelsesorden. Men når vi er tre, der deler
basisomkostningerne og størstedelen af produktionen,
er det lige pludselig profitabelt.”
For at tilgodese hver fabriks individuelle
kundesegment, måtte man derfor gå andre veje. Også
for at hindre at man i respekt for samarbejdet
træder hverandre over tæerne og stjæler hinandens
kunder. Løsningen var, at skabe designs, der gav
mulighed for en stor visuel fleksibilitet.
Indvendigt er de tre nye biler ret ens. Hele den
tekniske platform er den samme, men udvendigt har
designerne formået, at adskille de tre biler fra
hinanden.
Det er præcis hvad man har opnået, for hvis man ikke
lige ved det, er det svært at se, at den nye Toyota
Aygo i teknisk forstand er identisk med den nye
Citroën C1 og den nye Peugeot 108. Toyota har
gennemført omfattende analyser, for at fastslå,
hvordan den nye Aygo skulle se ud, og ikke mindst
har det danske marked haft stor betydning for det
resultat, man er kommet frem til – dygtigt tolket af
et japansk designteam.
Frækt, dynamisk og variabelt design
Den nye Toyota Aygo byder på et frækt og dynamisk
design med mulighed for at køberen kan sætte sit
individuelle præg på bilen. Det karakteristiske
kryds på fronten kan eksempelvis leveres i et utal
af farver og krydset kan udskiftes, så man kan ændre
på bilens udseende for eksempel når bilen måtte
skifte ejer.
”Vores designere har løst den opgave helt
fantastisk,” mener Didier Leroy og bakkes op af hans
næstkommanderende, Karl Schlicht, som dog også peger
på, at der er færre fælles elementer i de tre biler
end tidligere, fordi man har været bedre til og har
haft mere tid i forberedelsesarbejdet til at finde
måder, hvorpå man kunne gøre bilerne forskellige.
Ikke at det i sig selv var et mål, at der skulle
være færre ligheder, men også i erkendelse af, at
bilerne trods alt henvender sig til et forskelligt
publikum – uanset deres størrelse og funktion.
Færre småbiler i fremtiden
”Vi forventer et fald i markedet for A-segment
biler, fordi der føres en meget aggressiv
prisstrategi fra bilproducenter, der ikke selv
disponerer over de helt små bilmodeller,” forudser
Karl Schlicht. ”Derfor har vi også valgt, at tilføre
vores nye biler teknologier, som ikke alene er
baseret på forskelligt design. Løsninger, der i
princippet også er uafhængige af bilernes størrelse.
Derfor har vi f.eks. etableret et samarbejde med
Apple omkring in-car teknologier og infotainment –
et samarbejde, der forventes at blive udbygget til
også at omfatte det, man kan kalde en ”connected car”,
altså en automatisering af bilens funktion,”
fortæller han.
Karl Schlicht, Executive Vice
President hos Toyota Motor Europe.
På spørgsmålet om, hvorvidt Toyota før eller siden
også inkorporerer hybridteknologien i den helt lille
Toyota Aygo er svaret, at det har man ingen planer
om – simpelthen fordi det vil tage af den sparsomme
plads, der er til rådighed i den lille bil.
Spørgsmålet er da også, om det ville være noget,
samarbejdet med PSA-koncernen ville rumme plads til.
Det er måske nok tvivlsomt.
Brintbiler er fremtiden
I øvrigt satser Toyota meget på brint-teknologien og
fabrikkens ansvarlige på det område, Soichiro
Okudaira, oplyste, at der var indgået aftale med en
række europæiske lande, deriblandt Danmark om
etablering et netværk af brintstationer. I Danmark
skal der være 20 stationer rundt om i landet inden
udgangen af 2015, lige nu er der to (Holstebro og
København). I første omgang vil Toyota bidrage med
en brint-dreven sedan, simpelthen fordi det
amerikanske og det japanske marked også spiller en
stor rolle i den sammenhæng og dér er en sedan
vigtigere end f.eks. en SUV.
Okudaira forventer i øvrigt, at brint som brændstof
på længere sigt vil erstatte benzin – men
tidshorisonten er noget længere end de næste 10 år.
Canvas
tag. |