Cupra-navnet genoplives i Leon-sammenhæng med
verdenspremieren på Leon Cupra i Genève. Under
motorhjelmen befinder der sig en 280-hestes TSI
turbobenzinmotor, men ellers er det især det
attraktive design, der skal lokke køberne til at
kaste sig over den nye Leon Cupra.
Blandt de
mange tekniske features er Dynamic Chassis Control,
differentialespær på forakslen og progressiv
styring.
Cupra-navnet blev oprindeligt lanceret i 1996 i
forbindelse med den mindre Ibiza. Siden kom Leon til
og kombinerede på forbilledlig vis en personbils
egenskaber med sportslige kørefærdigheder.
Den nye
Leon Cupra gør det muligt at nå 100 km/t på bare 5,7
sekunder med DSG-gear og topfarten er elektronisk
begrænset til 250 km/t.
Leon
Eurocup
På
standen i Genève udstillede SEAT også en særlig Leon
Cup racer, som i maj måned debuter i en ny
mærke-kategori, SEAT Eurocup. Ialt skal der afvikles
seks afdelinger i 2014 med to løb pr. løbsweekend.
De
tekniske specifikationer for Cup raceren er tæt på
Cupra'en, men undervognen er kraftigt modificeret.
Den er imidlertid ikke mindre end 30 cm bredere end
standard-Cupra'en.
Maskineriet er effektmæssigt boostet til 330 km/t og
et maksimalt moment på 410 Nm. Og skulle man have
lyst til at investere i den fuldblodige racerbil er
prisen 70.000 Euro - naturligvis uden nummerplader,
for en sådan racer hører alene til på racerbanerne.
Lyt til
interviewet med bl.a. SEATs danske direktør, Jesper
Stoltenberg Mathiesen i Motorradioen (midt i
indslaget):
SEAT i Genève i Motorradioen
SEAT Leon
Cup Racer.
|