Den nye Renault Twingo så dagens lys – eller rettere
projektørlyset – for første gang på årets motorshow
i Genève. Bilen er skabt i et samarbejde med
Mercedes – dvs. Smart – den udmærker sig ved at have
hækmotor og baghjulstræk, men ikke mindst ved et
rigtig godt udseende.
Da ingeniørerne og designerne gik i gang med New
Twingo var det med åbent sind, men med en klar
ambition om at hente inspiration fra den originale
Twingo fra 1992, og fra den ikoniske Renault 5.
Med to trecylindrede motorer – tilmed er placeret
under bagagerummet og hjulene plantet helt ude i det
allersidste, der er tilbage af bilens hjørner, er
der skabt en bil, der har så meget ekstra
kabineplads, at man normalt skal op i en bil, der er
en helt klasse større for at opleve noget lignende.
Små og stærke motorer
Den nye Twingo vil kunne fås med to 3-cylindrede
benzinmotorer på hhv. 70 og 90 hestekræfter, hvor
den sidstnævnte kendes også fra storebror Renault
Clio (læs
vores test af Renault Clio 0,9 hér >>>).
70 hestes SCe motoren er derimod hel ny. Der er tale
om en 999 ccm motor uden turbo – altså en motor, der
er 100 ccm større en 90-hestes turbomaskinen. Den
har et maks. moment på 91 Nm der leveres allerede
ved lave motoromdrejninger og fås desuden med stop &
start funktion.
Ganske som sin forgænger, der blev præsenteret på
Paris Motorshow i september 1992, kommer den nye
Twingo med fire friske farver: Lyseblå, hvid, gul og
rød
Men det er ikke Twingo inspiration det hele. Går man
bagom bilen ser man, at der også hentet inspiration
fra Renault 5 i designet af den nye Twingo. De brede
skuldre over baghjulene bringer minder om den
ligeledes baghjulstrukne Renault 5 Turbo og
bagrudens udformning ligeså.
Især på det danske marked har det været et massivt
handicap at den hidtidige Twingo kun har kunnet fås
med tre døre. New Twingo kommer nu udelukkende som
5- dørs, hvilket er det, danske købere foretrækker.
Nyskabende interiør.
Instrumentpanelet har stilrene former og optager
ikke mere plads end nødvendigt. Mest iøjefaldende er
speedometeret, der er placeret centralt i førerens
synsfelt. Sæderne er også innovative med integrerede
nakkestøtter, så også her trækkes der designmæssige
tråde til den filosofi, der prægede interiøret på
den første Twingo.
Renault har udviklet et nyt koncept, der hedder
Flexicase. Det indebærer, at Twingo kan udstyres med
en lang række forskellige opbevaringsmuligheder.
Eksempelvis net under bagsædet, opbevaringsrum i
fordørene og flytbar midterboks mellem forsæderne.
Tilsammen giver det en ekstra bagage kapacitet på
hele 52 liter inde i kabinen.
Hækmotoren er placeret i en 49 graders vinkel under
gulvet, hvilket giver et 219 liters stort bagagerum
med helt fladt gulv. Bagsædet kan nedfældes, hvorved
man opnår 1,35 meters lastlængde og lægger man
forsædet ned i passagersiden har man ikke mindre end
220 cm i længden. Udmærket for en bil der blot er
3,59 meter lang.
Kan styres via smartphone
I den nye Twingo, har man to forskellige muligheder
for kommunikation med omverdenen. Enten gennem den
nyeste generation af Renaults R-Link – eller med det
billigere alternativ R&GO for din smartphone.
R & GO app’en kan downloades gratis af Twingo-ejere
og gør det muligt at koble telefonen til bilens
radio. Derigennem kan man opnå 3D navigation,
Bluetooth telefoni, media system med f.eks. Spotify
og sidst men ikke mindst kørecomputer. |