Car of the Year i Motorradioen
Peugeot i Genève i Motorradioen
Sådan som det danske bilmarked ser ud i øjeblikket
er den vigtigste nyhed på Genève Motorshow ikke én
men tre. Peugeot, Citroën og Toyota har i fornyet
samarbejde udviklet en ny generation trillinger, og
set i lyset af det første holds kolossale og ikke
mindst banebrydende succes, som i Danmark er blevet
fastholdt til trods for intensiv konkurrence fra
dygtige konkurrenter, er de tre nye små måske ikke
den største, men i alle tilfælde vigtigste nyhed.
For Peugeots vedkommende, hvor modellen har fået
adderet et enkelt tal til sit navn, så den nu hedder
108, er der tale om et loyalt Peugeot design. Den er
måske den mest tidløse af de tre ”søskende” og så
har man hos Peugeot også mulighed for at sætte sit
personlige præg på bilen.
Ny undervogn
Som udgangspunkt har trillingerne fået ny undervogn.
Peugeot 108 måler 3,47 meter i længden, den er 1,63
meter bred og bagagerummet rummer 196 liter med
lappekit, alternativt 180 liter med reservehjul.
Rummeligheden er blevet bedre i de nye små biler,
bl.a. er der mere plads til bagsædepassagernes
fødder under forsæderne. I øvrigt er det rigtig
overraskende, hvor god plads, der er netop på
bagsædet, bilens beskedne ydre mål taget i
betragtning.
Peugeot 108 fås i to udgaver, som 5-dørs hatchback
eller 3-dørs ”cabriolet” med foldetag.
Avanceret kabine
I kabinen kan man disponere over en 7”
berøringsskærm, der kan fungere som et ”spejl” af
brugerens smartphone ved hjælp af den såkaldte
Mirror Screen funktion, baseret på MirrorLink og
AppInCar teknologien. Det er en option på det
såkaldte Active udstyrsniveau og standard i
Allure-modellerne. På den måde er det muligt, at
betjene smartphonen vha. berøringsskærmen og bl.a.
anvende stemmestyring.
I øvrigt vil 108, når den kommer på markedet i juni
i år, bl.a. kunne fås med bakkamera, automatisk
aircondition, nøglefri entry og start/stop knap.
Seks airbags er standard og bagsæderne er udstyret
med ISOFIX barnestolsbeslag til i alt 2 barnestole.
Motorprogrammet består af fire 3-cylindrede
benzinmotorer på 1 hhv. 1,2 liter spændende fra 68
til 82 hk. Hill Start Assist er standard, det samme
er Emergency Collision Braking System.
308 SW verdenspremiere
Umiddelbart inden åbningen på Genève Motorshow fik
Peugeot en ekstra fjer i hatten, da 308 blev kåret
som Car of the Year af en international jury
bestående af motorjournalister fra europæiske lande.
Det danske jurymedlem er Søren W. Rasmussen fra
FDM’s magasin MOTOR.
Valget af Peugeot 308 var først og fremmest baseret
på en vurdering af dens mange geniale funktionelle
egenskaber i kombination med rigtig gode
køreegenskaber. Disse egenskaber gælder alle, også
for 308 SW – altså stationcarudgaven af Peugeot 308
– som har verdenspremiere i Genève. Køreegenskaberne
har vi endnu ikke haft lejlighed til at tjekke, men
det vil ske, inden så længe.
Den nye 308 SW er større end forgængeren med 4,58
meter i længden (et plus på 8,4 cm) og en bagagerums
volumen på ikke mindre end 660 liter (det er 60
liter mere end forgængeren).
Allerede ved lanceringen vil man kunne vælge mellem
benzin- og dieselmotorer, der overholder Euro 6
normen. Især springer den nye 120 hestes BlueHDi
dieselmotor på 120 hk i øjnene: Den har en
brændstoføkonomi på 31,3 km/l.
Peugeot
308 SW |