Opel i Genève i Motorradioen
Opel
fortsætter den rivende udvikling med nye varianter
af livsstilsbilen, Opel ADAM og ikke mindst en ultra
skarp OPC-udgave af Astra med tilnavnet Xtreme –
navnet det siger det hele. Dertil kommer, at man på
Genève motorshow også har premiere på en ny
3-cylindret benzinmotor.
ADAM ROCKS
Opel
viser en ny version af ADAM med kanvastag, der kan
åbnes, off-road design og forhøjet chassis. Navnet
er ADAM ROCKS, og nyheden bygger på konceptbilen af
samme navn, der blev vist på Geneve biludstillingen
i 2013. Siden har Opel arbejdet på en
produktionsklar version, der kommer til salg i
Danmark efter sommeren.
ROCKS
bliver den første ADAM og den første Opel i det hele
taget med den nye 1,0 turbo benzinmotor på 115 hk og
en helt ny seks trins gearkasse. Begge dele udviklet
af Opel i Rüsselsheim og produceret på
motorfabrikken i Ungarn. Ud over de tekniske nyheder
har designerne skabt en bil med nye unikke detaljer
til ROCKS i kabinen og udvendigt, der giver ROCKS et
off-road design med ekstra beskyttelse langs siderne
samt for og bag.
Som
det er tilfældet med de øvrige versioner af ADAM, er
der uendelig mange muligheder for at sætte sit eget
præg på design og farvevalg med seks forskellige
tagfarver og 16 forskellige karrosserifarver samt
næsten uanede muligheder for personliggøre farve- og
designet i kabinen på blandt andet rat,
instrumentpanel, sæder, spejle, dørsider.
ADAM S
På
Genève motorshow viser Opel også en S-version af
ADAM med 150 hestekræfter. Den har desuden en sænket
sportsundervogn og mange karrosseridetaljer –
inklusiv en stor bagspoiler øverst på bagklappen.
Astra OPC XTREME
Skal
det gå rigtig hurtigt, skal man en klasse op til
Opel Astra, som præsenteres i en OPC-version med
tilnavnet XTREME (OPC=Opel Performance Centre, dvs.
konkurrenceafdelingen).
Effekten på den nye Astra OPC Extreme er over 300 hk
lover Opel, men nok så vigtigt er den lettet for 100
kilo i forhold til den almindelige Astra OPC. Opel
planlægger en mindre serieproduktion af Astra OPC
EXTREME, der bygger på den Astra Cup racerbil, Opel
har bygget til det tyske langdistancemesterskab på
Nürburgring. Der er med andre ord tale om ren
racerteknologi til gadebrug.
Bagvingen, der sørger for downforce, diffuseren til
optimering af luften under bagvognen,
frontspoileren, motorklappen, afdækningen over
motoren, affjedringskomponenter, hjulene,
luftindtagene til bremserne og hele taget er
fremstillet af ultralet kulfibermateriale. Brug af
kulfiber til de 19” store hjul i stedet for
aluminium har lettet hvert hjul for fem kilo, og da
hjulene er en del af den uaffjedrede masse, har det
stor betydning for køreegenskaberne.
Taget
vejer kun 2,6 kilo mod de normale 9,3 kilo for
ståltaget, så tyngdepunktet er også sænket på Astra
OPC EXTREME. Forskærmene er fremstillet af aluminium
og vejer kun 800 gram hver i modsætning til 2,2 kg
for de almindelige stålskærme på Astra OPC.
Bremserne er opgraderet med 370 millimeter store
skivebremser foran og 6-stemplede bremsekalibre.
Fjedre og støddæmpere kan justeres, som det er
tilfældet på Astra OPC Cup versionen.
Indvendig har Astra OPC EXTREME Recaro racersæder
med 6-punkts sikkerhedsseler fra Schroth og føreren
holder på et kulfiberforstærket rat med syninger i
den gule Opel Motorsport farve. Den udvendige
lakering er udført i flere forskellige lag, der
giver overfladen en tredimensionel effekt.
Ny
økonomisk trecylindret benzinmotor
I et
bredere perspektiv er den vigtigste nyhed Opels nye
tre cylindrede turbo benzinmotor, der er udviklet af
Opels ingeniører i Rüsselsheim og skal produceres på
motorfabrikken i Ungarn. På biludstillingen i Genève
viser Opel den nye motor for første gang i en ADAM,
hvor den kommer med valgmulighed mellem 90 og 115
hk. I begge tilfælde med en helt ny seks trins
manuel gearkasse.
Drejningsmomentet i den nye motor er 166 Nm ved 1800
omdr./min. med begge ydelser. Opel lover et meget
lavt niveau for støj- og vibrationer, bedre end
mange firecylindrede motorer. De første
brændstofmålinger antyder et forbrug efter EU-normen
på 23,3 km/l svarende til 99 gram CO2 pr. km.
Motoren gør brug af teknologier som variabel
ventilstyring og direkte indsprøjtning – og den er
bygget af aluminium for at spare vægt. Den er også
udstyret med en balanceaksel, der løber modsat ved
samme fart som krumtapakslen og har til formål, at
fjerne de normale vibrationer fra trecylindrede
motorer.
Produktionen begynder i løbet af efteråret, hvor de
første ADAM kan leveres med den nye motor. Den
trecylindrede benzinmotor er næste trin i
lanceringen af et helt nyt motorprogram hos Opel,
der blev indledt sidste år med lanceringen af den
nye 1,6 turbo benzinmotor og 1,6 turbo dieselmotor.
Bagvingen på Opel Adam S
|