Honda er
lig med avanceret teknologi og motorsport ikke
mindst. Og Honda Civic Type R er den ikoniske
formidling af erfaringerne fra racerbanerne til en
gaderacer, som kun Honda kan gøre det.
På Genève
Motorshow gav Honda for første gang et signal om,
hvordan den kommende nye generation Civic Type R
kommer til at tage sig ud. Interessant set i lyset
af, at Honda i et stykke tid slet ikke har haft en
Type R i programmet. Der er nemlig i alle henseender
tale om en meget anderledes bil, sammenlignet med
den Civic, som danner udgangspunktet for
racer-versionen.
Den
endelige produktionsfærdige Type R forventes klar,
måske med verdenspremiere på Paris Motorshow i
efteråret. Planen er i hvert fald, at den har
premiere i 2015.
Praktisk og flot
Udover
den visuelle oplevelse har mange af
designelementerne en praktisk funktion. Man har
gennemtestet en stor del allerede på den berømte
Nürburgring Nordschleife, som er kendt for sine
mangeartede kørselsforhold. Man har reduceret
luftmodstanden, tilført downforce, forbedrede
kølingen og optimeret luftstrømmene omkring og
igennem bilen.
Frontspoileren giver både forøget downforce og
reducerer luftmodstanden - to næsten uforenelige
størrelser. Og designet regulerer også luftstrømmene
omkring de 20" store hjul, som altid er et
forstyrrende element ved en bil, uanset hvor godt de
måtte være dækket til.
Kæmpe
bagvinge
Bagtil
har man placeret en iøjefaldende to-delt vinge, som
både forøger trykket mod vejbanen og stabiliserer
balancen i bilen ved høj fart.
Der er
dog endnu alene tale om en konceptbil og derfor er
der ikke taget endeligt stilling til maskineriet.
Det ligger dog fast, at det bliver en 2-liters
turbo-benzinmotor, og effekten lander formentlig på
280-300 hestekræfter - som egentlig også er rigeligt
til en forhjulstrukket bil.
Brintbilen lanceres i 2015
På Genève
Motorshow viste Honda for første gang i Europa den
ret avancerede brændselscellebil, FCEV. Også her er
der tale om en konceptbil, men da målsætningen er,
at lancerer den allerede i 2015, kan afstanden fra
det yderst elegante og stilistiske køretøj i Genève
til den serieproducerede udgaven ikke være så stor.
Det ser rigtig spændende ud.
De
foreløbige data siger 136 hk og på en optankning
brint forventes FCEV at kunne køre omkring 700 km på
en optankning, fulgt af en optankningstid på cirka 3
minutter. Det reducerer kravene til den nødvendige
infrastruktur.
Europa-premiere: Honda FCEV Concept.
|