Der er Ford premierer for enhver smag på årets
motorshow i Genève. Mest iøjefaldende er den nye
Ford Mustang, men vigtigst er verdenspremieren på
den nye generation Ford Focus. På udstillingen har
man også en ny konceptbil, Ford Edge og en C-Max,
der kører på solenergi.
Sløret blev løftet for den nye ikoniske Ford Mustang
allerede aftenen inden den officielle presseåbning
af motorshowet. En usædvanlig vellykket genoplivning
af tidligere tiders storhed og en værdi afløser for
retro-Mustangen, der har været på markedet gennem en
årrække.
Miljøkræfter eller amerikaner-power
Den nye Ford Mustang kommer til Europa næste år,
både med mulighed for en 2,3 liters EcoBoost
benzinmotor under hjelmen eller alternativt en
rigtig 5-liters amerikaner V8’er, der kræver
amerikanske benzinpriser for at økonomien holder.
Mustangen er først og fremmest en bil med høj
signalværdi, men den nye generation er ikke uden
evner udi det teknologiske. Den indeholder
eksempelvis infotainmentsystemet SYNC 2, og der er
mulighed individuelt at indstille styretøj,
motorrespons, gearkasse og ESC-systemet.
Ford Edge
Konceptbilen Ford Edge, er Fords fremtidsbud på en
ny, stor og stilfuld SUV, som byder på en række
avancerede, nye teknologier som for eksempel
fjernbetjent parkering og en prototype af et helt
nyt anti-kollisions-system.
Ford Edge
Concept
Ny generation Ford Focus
Hvad den nye Ford Focus angår, har den fået et
skarpere ydre design og et helt nyt og mere logisk
kabinedesign, og der bydes på nye teknologier som
for eksempel Perpendicular Parking – et automatisk
parkeringssystem, der gør det muligt at bakke ind på
en ledig plads mellem to biler – uden at bruge
rattet.
For første gang er der også mulighed for at vælge
Fords Distance Alert System, så man kan vælge en
sikkerhedsafstand til forankørende biler.
Ford har også forbedret deres Active City Stop
system, som automatisk aktiverer bremserne ved fare
for en kollision i tæt bytrafik. Nu virker systemet
ved hastigheder på helt op til 50 km/t. Oven i dette
har Ford udviklet et anti-kollisions-system til
højere hastigheder – Autonomous Emergency Braking –
som hjælper til at advare om kollisionsfare og om
nødvendigt aktiverer bremserne automatisk ved
motorvejshastigheder.
Den nye Focus er også den første europæiske
Ford-model med SYNC 2 – anden generation af Fords
infotainment-system. En nyudviklet otte tommer
berøringsskærm i høj opløsning gør det, sammen med
systemets stemmestyring, nemt at styre musik,
navigation, klimaanlæg og kompatible digitale
enheder som for eksempel mobiltelefoner.
Motorprogrammet er blevet udvidet med to nyudviklede
motorer – en 1,5 liters EcoBoost benzinmotor og en
1,5 liters TDCi dieselmotor, ligesom der også vil
være mulighed for at vælge Focus med en
specialkalibreret udgave af Fords 1,0 EcoBoost
benzinmotor. |