Masser af udstyr og moderne motorer skal booste
salget af den rumænsk byggede Renault-ejede Dacia
Sandero. Med i købet får man også forøget frihøjde
og det forbedrer sjovt nok køreegenskaberne.
Den hidtidige Sandero er ikke blevet den succes, den
danske importør havde håbet på. Stærk
priskonkurrence fra mere moderne bilmodeller kan
være en medvirkende årsag, men også den
omstændighed, at 75-hestes benzinmotoren ikke er den
allernyeste af sin slags, har formentlig spillet en
rolle (læs
vores prøvekørsel af Dacia Sandero hér >>>).
Det er anderledes med Stepway-udgaven, der lander
hos de danske forhandlere først i november.
Hævet, hurtigere og bedre
Kort fortalt er Stepway en hævet Sandero. Ikke
mindre end 4 cm øget frihøjde – det er en masse.
Suppleret med skørter og off-road-paneler er
udseendet også shinet lidt op. Men ellers er der
tale om samme bil.
Den føles blot anderledes, når man kører. Det er der
mange forklaringer på. Vi prøvekørte den med den ene
af de nye motorer, Renaults effektive 1,5 liters
90-hestes diesel. Lydsvag, vibrationssvag,
momentstærk og underholdende. Det gør sit.
Kører bedre
Men trods den forøgede frihøjde ligger Stepway
versionen bedre på vejen. Vi tror at det skyldes
kombinationen af længere fjedre og en fastere
opsætning. Derved har man bibeholdt
affjedringskomforten og samtidig opnået mere direkte
kontakt med kørebanen. Det er virkelig to positive
forbedringer.
Stepway kan også fås med Renaults 90-hestes 0,9
liters benzinmotor, den er økonomisk men har en
ujævn motorgang, de gange vi har prøvet den
tidligere – om det også gælder, når den ligger i
Stepway, ved vi ikke, for vi har ikke prøvet den.
Men hvorfor skulle det være anderledes i en Dacia
end i en Renault. Måske er det da også blot
undertegnede, der har stirret sig blind på en
egenskab, som de allerfleste måske slet ikke vil
bemærke. Uanset det, er den i hvert fald økonomisk.
Diesel anbefales
Med dieselmotor er listeprisen kun 5000 kroner
højere end med benzin. Men den kører 25 km/l med
diesel kontra 18,5 på benzin. Den prisforskel
modsvarer rigeligt merudgiften på 920 kroner om året
i grøn ejerafgift. Vi anbefaler diesel-udgaven og
Dacia importøren har da også beregnet, at ved 20.000
kilometers kørsel om året har dieselbilen tjent sig
ind på blot to år.
Prisen for en Sandero Stepway er 140.000 kroner
respektive 145.000. Altså 35.000 kroner højere end
på den almindelige Sandero. Hvordan skal det gøre
Stepway til en succes? Jo, de nye motorer er et
argument, et andet er udstyrsniveauet.
Meget udstyr
Dacia Sandero Stepway findes kun i én
udstyrsversion, men hvilken en: Fartpilot med
fartbegrænser er standard, det samme er
kørecomputer, læderrat, aircondition,
parkeringssensor bag, tågeforlygter, sædevarme,
Renaults velfungerende infotainment system med 7”
berøringsskærm, streaming og håndfri
Bluetooth-telefoni, USB og AUX stik. Og både
metallak og navigation er også inkluderet i prisen.
Alufælge er det dog ikke. Her må man nøjes med 16”
stålfælge.
Dacia har opgjort værdien af udstyret alene til godt
42.000 kroner. Men det, der afgør om Stepway bliver
en succes, er næppe udstyrsniveau og motorer i
forhold til den almindelige Sandero. Derimod får
konkurrencen med andre bilmærker lov at spille ind.
Vi har for nylig prøvekørt en Toyota Aygo med stort
set samme udstyr, den kostede stort set det samme.
Men motoreffekt og pladsforholdene er markant bedre
i Sandero Stepway. Om kvaliteten også er det, kan
være vanskeligt at forholde sig til, så længe bilen
er ny. Men Dacia giver 3 års garanti på Stepway,
præcis som Toyota gør på Aygo. Så her er der ingen
forskel.
|