- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der er nu ikke noget så tilfredsstillende som at konstatere, at ens lille bil passer præcis til den parkeringsplads, der er til rådighed.


Citroën vil tilbage i Top-3: Kundetilfredshed er metoden


Af Søren Clauding – 24. oktober 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Citroën er en af de store spillere på det danske bilmarked. I den seneste tid har den legendariske franske bilfabrik, der i år fejrer 90 års jubilæum i Danmark, måtte nøjes med en 6. plads på salgsstatistikkerne, overgået af Volkswagen, Peugeot, Ford, Toyota og Skoda i nævnte rækkefølge. Oven i købet er Renault også begyndt at presse sig på, og det vil Citroën lave om på: Målet er meget hurtigt at komme tilbage i Top-3.

 

Det var et af de budskaber, den nylig tiltrådte direktør for Citroën i Danmark, Arnaud Duchemin, formidlede i forbindelse med et eksklusivt møde i København. Mødet havde også deltagelse af Joël Maynardier fra Product Department Life Cycle Management hos Citroën i Paris – han er en af de eksperter, der har arbejdet intensivt med den nye Citroën C1, der kom på markedet for få måneder siden.

 

Metoden er forbedret kundetilfredshed i bred forstand, ud fra devisen ”seeing is believing”, Citroën vil sikre, at potentielle kunder får et mere indgående kendskab til bilerne bl.a. ved i højere grad end tidligere at foranledige prøvekørsel af det store modelprogram, som i begge ender inkluderer såvel de multifunktionelle biler som f.eks. C4 Picasso som de helt små – som netop C1. Den gode oplevelse og gode betjening skal være kraftige argumenter for at købe en Citroën.

 

Individualitet skaber tilfredshed

”Vi har satset meget på, at C1 designmæssigt adskiller sig fra de to søsterbiler fra Peugeot og Toyota (108 og Aygo),” supplerer Joël Maynardier. ”Vi ved, at ikke mindst unge mennesker sætter pris på en bil, som kan tilpasses individuelt, derved bliver de ganske enkelt mere tilfredse med købet, som kan sammenlignes direkte med unge menneskers forbrug af smart-telefoni. Derved underbygger vores designfilosofi målsætningen om at opnå større kundetilfredshed.”

 

 


Interview med Joel Maynardier


En anden og ikke uvæsentlig faktor er netop mobiltelefonien. Derfor er bilens connectivity, altså evnen til elektronisk at være forbundet til omverdenen, også højt prioriteret. Smartphones kan kobles direkte til infotainment systemet i en Citroën C1, der er udviklet en særlig app, hvorfra man kan styre mange af telefonens funktioner, herunder navigation.

 

Billig navigation

Det sidste indebærer, at man ikke behøver at investere i navigatore, men kan finde vej vha. Google Maps, som ikke mindst de yngre bilkøbere færdes helt hjemmevandt i. Billedet fra telefonen projekteres direkte op på bilens berøringsskærm i midterkonsollen og kan kontrolleres derfra – og til en vis grad også via stemmestyring. Systemet kaldes Mirror Link, og blandt de seneste nyheder er, at fra årsskiftet vil paletten af smart-telefoner, som kan anvendes af systemet være kraftig udvidet.

 

Oplevelsen af bilen, dens design og også dens funktion indgår som en del af kundetilfredsheds-konceptet: Hvis man er tilfreds med den bil, man har købt, dens funktion og den gavn, man har af den, blive man en god ambassadør, og vi mennesker er nu engang sådan indrettet, at vi gerne videreformidler vores gode oplevelser og derved medvirker tilfredse Citroën købere til at bringe nye kunder ind i butikken.


Citroën C1

 

Med kanvastag kan man se de københavnske tårne sådan lidt fra neden af...


Sådan fungerer Mirror Link i Citroën C1


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt