- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Citroën C1

Den store lille forskel


Af Søren Clauding – juni 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Citroën C1 i Motorradioen


Egentlig kunne ingen sige det klarere end Citroëns danske informationschef, Ellen Nørgaard: ”Hvis ikke vi samarbejdede, ville der ikke være blevet en lille Citroën C1 som den, vi kender nu.” Samarbejdet mellem Toyota og PSA-koncernen, dvs. Citroën og Peugeot har da også været en enestående succes. Intet under, at de tre valgte at fortsætte samarbejdet med udviklingen af den nye generation.

 

Den første generation af de tre trillinger kom på markedet i 2005. Nu skulle der fornys, og selvom den tekniske platform og mange andre komponenter fortsat er ens, er bilerne langt mere forskellige end den første generation. Visuelt er de forskellige, men i teknisk forstand er der også forskelle.

 

Forskellige i mere end én forstand

Vi har prøvekørt den nye Toyota Aygo, og nogen vil måske mene, at der så ikke er nogen grund til at prøvekøre end C1 (eller en Peugeot 108 for den sags skyld – den vender vi tilbage til). Dér tager de gruelig fejl. Ikke bare er det forskellige virksomheder, der står bag med forskellige forhandlernet, service- og finansieringsbetingelser, men bilerne er også regulært forskellige.

 

Basisudgaverne, som i alle tre tilfælde koster 80.000 kroner, er dog primært forskellig af udseende. De tre biler ser udvendigt virkelig så forskellige ud, at hvis ikke det lige var fordi man vidste det, så ville man ikke tro at de var baseret på et samarbejde.

 

Individualisering

Lige så snart man så bevæger sig lidt opad i udstyr, begynder muligheden for at kunne individualisere sin bil at blive mange. Man kan vælge forskellige farver på sidespejlene af C1, forskellige sædeindtræk, ja selv en egen B-stolpe – altså midterstolpen mellem for- og bagsæder – plus et utal af farver og farvekombinationer. Også taget kan man vælge i en anden farve, hvis man ønsker det.

 

Og så har Citroën foruden den lille 3-cylindrede 69-hestes optimerede benzinmotor også deres egen 1,2 liters 3-cylindrede 82-hestes benzin’er på programmet. Den motor klæder C1 utrolig godt. Bilens køreegenskaber er ved generationsskiftet blevet forbedret så meget, at man hungrer efter flere kræfter, hvis man godt kan lide at komme hurtigt ud af starthullerne. Den kraftigere motor er både mere lydløs og endnu bedre i balance. Det gør det bl.a. muligt at nå 100 km/t på 11 sekunder – det er altså hurtigt i en lille C1. Man føler sig på det nærmeste hensat til en MINI med samme fartpræstationer.


1,2-liters motoren.


God investering

Det går selvfølgelig ud over benzinøkonomien og anskaffelsesprisen er også højere. Noget for noget. Men pengene er godt givet ud, hvis man altså har dem. 23,3 km/l i stedet for 26,3 i eco-udgaven af 1-liters motoren – og så kan C1 også leveres med 5-trins ETG-gear, dvs. et automatisk skiftende manuelt gearskifte, som dog heller ikke er i stand til at præstere helt de samme benzinøkonomital som den manuelt gearede udgave. Den kører 23,8 km/l versus de 24,4 som den samme motor kan præstere med manuelt gear.

 

En forskel på Citroën og Toyota er fabriksgarantien. Citroën giver 2 år, Toyota 3. Men fortvivl ikke: for blot 69 kroner om måneden kan man tilkøbe en garanti-forlængelse og de penge kan lynhurtigt modsvare f.eks. længere afstand til forhandleren, hvis Citroën forhandleren er tættere på end Toyota-forhandleren. Når beløbet er så lavt, er vi ude i nogle detaljer, hvor det er den enkelte kundes specifikke situation, som afgør valget.

 

Luft om ørene

Fælles for trillingerne er muligheden for at få vindsus om ørene. Både 3 og 5-dørs udgaverne kan leveres i det, der i Citroëns tilfælde kaldes Airscape. Det er et elektrisk foldetag, skabt i kanvas, som giver fornemmelse af endnu større rummelighed. Man kan også hér individualisere Der er plads til fire personer og bagagerummet har en kapacitet på 196 liter, der kan udvides til 780 liter, når bagsæderyglænene lægges ned.

 

Live, Feel og Shine hedder udstyrsniveauerne. Standard allerede fra det første niveau er bl.a. højdejustering af rat, nedfældeligt bagsæderyglæn og boardcomputer ud over 6 airbags, ABS og ESP. Hertil kommer en lang række former for ekstraudstyr som f.eks. aircondition, bakkamera og flere farvepakker til kabinen, f.eks. Pack Color interiør Rød Sunrise. Foldetaget i Airscape udgaverne kan leveres i tre farver.


LED forlygter er standard

 

 

 


Hurtige Fakta om Citroën C1:

Introduktion i Danmark: juni 2014

 

Motorer:

1,0 VTi, manuelt gear: 3 cyl. benzin. 1,0 ltr. 68 hk, 96 Nm/4300 omdr./min. Topfart: 157 km/t. 0-100 km/t: 14,3 sek. 24,4 km/l.

1,0 VTi S&S, manuelt gear, stop/start: 3 cyl. benzin. 1,0 ltr. 68 hk, 96 Nm/4300 omdr./min. Topfart: 157 km/t. 0-100 km/t: 14,3 sek. 26,3 km/l.

1,0 VTi, ETG (aut. manuelt gear): 3 cyl. benzin. 1,0 ltr. 68 hk, 96 Nm/4300 omdr./min. Topfart: 157 km/t. 0-100 km/t: 14,6 sek. 23,8 km/l.

PureTech 82:, manuelt gear: 3 cyl. benzin. 1,2 ltr. 82 hk, 116 Nm/2750 omdr./min. Topfart: 170 km/t. 0-100 km/t: 11,0 sek. 23,3 km/l.

Bemærk: Peugeot angiver en effekt på 69 hk for 1,0 VTi, Citroën angiver effekten som 68 hk. Det er samme motor og der er formentlig tale om afrundingsforskelle.

 

Dimensioner:

Længde: 3,46 m.

Højde: 1,46/1,48 m (/med foldetag).

Bagagerumskapacitet: 196-780 ltr.

Egenvægt u/fører: 900 kg.

Anhængervægt: 720 kg (825 med diesel).

 

Priseksempler:

Citroën C1 1,0i VTi 68 3d LIVE: kr. 79.990.

Citroën C1 1,0i VTi 68 S&S 5d LIVE: kr. 90.990.

Citroën C1 1,2i PureTech 82 5d FEEL: kr. 109.990.

Citroën C1 1,0i VTi 68 S&S 3d FEEL Airscape: kr. 112.990.

Citroën C1 1,0i VTi 68 ETG 5d FEEL: kr. 108.990.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt