- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


First Test: Toyota Proace

Proace løfter arven efter Hiace


Af Søren Clauding – 29. maj 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da Toyota 31. december 2011 var nødt til at standse salget af den især i Nord-europa populære varebil, Toyota Hiace, fordi den ikke længere kunne leve op til de europæiske normer for forurening, lød der et ramaskrig i store dele af varebilsverdenen.

 

Toyota Hiace var en institution, en status, som Toyota med i dag over 40 års erfaring havde opnået i varebilsverdenen i kraft af overordentlig stor pålidelighed, stor funktionalitet og ikke mindst en velsmurt serviceorganisation. Den måtte fremtidige Hiace-kunder vinke farvel til, for virkeligheden var, at Toyota ikke lige havde et alternativ parat. Det er nemlig kun i Europa, at Hiace ikke fortsat kan sælges.

 

Hurtig løsning

Verdens største bilfabrik var imidlertid ikke sen til at løse den udfordring. I forvejen havde man et tæt samarbejde med andre bilfabrikker, heriblandt det yderst succesrige samarbejde i småbilsklassen med Aygo, Citroën C1 og Peugeot 107. PSA koncernen havde en glimrende varebil og den har Toyota koblet sig på og i et snuptag – sådan mere eller mindre – havde man en ny bil klar og den introduceres i Danmark i løbet af juni måned.

 

Toyota Proace hedder den. Den er baseret på Peugeot Expert/Citroën Jumpy (læs den første test af Peugeot Expert hér >>>), men Toyota har i sagens natur sat sit eget fingeraftryk på den. Standardudstyret for den billigste variant er temmelig højt, og den er da også lidt dyrere end den billigste af konkurrenterne med samme basisteknik. Dertil kommer 3 års garanti samt gratis vejhjælp, hvis man overholder sine serviceeftersyn hos Toyota.

 

Forhandleren er en salgsparameter

Netop forhandler-spørgsmålet er et særkendetegn for Toyota. Der er ingen tvivl om, at bilkøbere ikke blot vælger bilmærke og model, men også forhandler og serviceværksted. Hér står de 68 danske Toyota forhandlere så med et nyt produkt til f.eks. de tidligere Hiace-ejere, som ikke troløst skifter bilmærke…

 

Og der er mange af dem. I de seneste år har varebilsalget lidt voldsomt under den økonomiske krise. Alligevel blev der solgt næsten 1000 Hiace i 2011, da det rygtedes, at bilerne ikke længere ville blive solgt i Europa – det er næsten det dobbelte af året før. Og tidligere er der blevet solgt rigtig mange af bilerne, der bare kører og kører: 4000 om året i storhedstiden og i ikke mindre end 15 år i træk var Toyota Hiace den mest solgte varebil i Danmark.

 

Det vigtige nordeuropæiske marked

Det danske marked, sammen med de nordiske naboer, var en væsentlig grund til at Proace kom til verden. Ikke mindre end halvdelen af salget af Hiace i Europa gik til Nordeuropa. Tankevækkende…

 

Toyota fastslår ved den første testkørsel af den nye bil i flere varianter, at man i sagens natur ikke fra fabrikkens side har haft store muligheder for at påvirke designet i egen retning. Alligevel er f.eks. en isoleret varerumsadskillelse, som man til dels også havde i de sidste Hiace modeller, standard på de fleste udstyrsniveauer. Og man kan få sin Proace leveret med et specialkonstrueret varevognsgulv med skridsikker overflade. Det er et norsk firma, der har udviklet gulvet og siden monteres det i bilerne efter at de er blevet indskibet til de nordiske lande i Malmö. Der kan også indbygges et navigationsanlæg fra Pioneer i en Proace.



Lydløs og komfortabel

Den første køreoplevelse af Toyota Proace var positiv, især med den kraftige 163-hestes diesel, som går over 15 km/l. Den er lyd- og vibrationssvag og underbygger den luksuøse komfort-oplevelse, man har i førerkabinen, når den desuden er udrustet med den isolerede varerumsadskillelse – som både lydisolerer og temperaturisolerer. Varerumsgulvet, som er bygget i træ, medvirker også til at reducere resonansen. Man kan også anskaffe Proace med en 128-hestes diesel, som er lidt mere usleben, lidt mere rå men har et godt træk.

 

Ved den første test var der alene mulighed for at prøve bilerne uden læs. Og udnyttes potentialet på over 1 tons, vil kørefærdighederne blive markant anderledes. De vil dog næppe blive dårligere. Og hvorfor vi så tror det? Jo, 40 års erfaring med varebiler – det er ikke en urutineret producent, der er tale om.



Fakta om Toyota Proace:


Motorer:

1,6 liters 90 hk diesel, 180 Nm, 14,9 km/l. Anhænger: 1472 kg.

2,0 liters 128 hk diesel, 320 Nm, 15,6 km/l afhængig af karrosseriform. Anhænger: 2000 kg.

2,0 liters 163 hk diesel, 340 Nm, 15,6 km/l. Anhænger: 2000 kg. Aut.: 1800 kg.

T1 udstyr: bl.a. el-sideruder, el-sidespejle m. varme, forlygtevaskere, multijusterbart rat, passagerairbag, sædevarme, Webasto tilskudsvarmer, skydedør i højre side.

T1+ udstyr: Aircondition og isoleret varerumsadskillelse.

T2 udstyr: bl.a.: fartpilot, antiskridsikkert varerumsgulv, radio med Bluetooth, AUX og USB.

T3 udstyr: bl.a.: 2 individuelle sæder, regnsensor, Toyota Traction Select (grip-control).

 

Min. Længde: 4,81 m. Max. Længde: 5,14 m.

Højde: 1,94 m.

Varerumsvolumen: Fra 5-6-7 kubikmeter.

Garanti: 3 år/100.000 km.

12 års garanti mod gennemtæring.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt