Filosofien bag Suzukis nye kompakte cross-over er
klar: Bilen er ikke bare et mix mellem biltyper men
et køretøj, der tilgodeser et mix af livsstile. Det
var kernen i præsentationen og de første
internationale prøvekørsler af den helt nye Suzuki
SX4 S-Cross. Målet har været at skabe en bil, som
kan bruges af mennesker, der eksempelvis til hverdag
passer et job i jakke og slips, og siden kaster sig
ud i et aktivt fritidsliv, gerne med hele familien.
Til præsentationen havde Suzuki engageret en ung
kunstner, der i sandkunst, elektronisk projekterede
et næsten tegneserie-agtigt livsforløb op på
storskærme og på den måde kombinerede noget helt
basalt: Fra leg i sandet, med leg i sandet, skabes
menneskelig samhørighed, familier og et langt
livsforløb. Heri spiller bilen en aktiv rolle, og
bilen er, efter Suzuki-folkenes mening, den nye SX4
S-Cross.
Det er godt med lidt livsfilosofi, der bringer et
køretøj op i en større sammenhæng og giver god
mening. Det har givet vis også haft betydning for
Suzuki designerne, at holde sig præcis denne filosofi
for øje, da idéen om en ny kompakt bil skulle
omsættes til virkelighed. Med en sådan filosofi i
baghovedet er mange beslutninger lette at tage, og
derved har den i global sammenligning lille
bilfabrik formået at bringe sig på siden af de få,
ja måske endda foran de få af bil mastodonterne, der
allerede har praktiseret noget lignende.
Nissan Qashqai er målet
Hos Suzuki lægger man ikke skjul på, at Nissan
Qashqai ikke bare er et forbillede, men også den mest
direkte konkurrent på dette marked – et marked, som
hele bilindustrien er enig om vil blive det
dominerende i de kommende år, efterhånden som
køberne af mikrobiler indser, at de har brug for
mange flere muligheder og meget større fleksibilitet
i deres bil. I Danmark er der ingen, der bare er i
nærheden af Nissan Qashqai, som indtil nu alene i år er
solgt i nabolaget af 2500 eksemplarer.
Suzuki ønsker at snuppe en bid af kagen i
dette segment, men de forventer også at kunne medvirke
til at udvide segmentet, så mange flere vælger en
kompakt cross-over frem for eksempelvis en mere
traditionel stationcar eller en større
mellemklassebil
Det har de også al mulig grund til at forvente, for
den nye bil har måske nok nogenlunde samme
dimensioner som Nissan Qashqai og er prissat på
samme niveau, men på en række områder er den meget
anderledes. Det vil formentlig kunne få flere ind
i segmentet, som hidtil har fravalgt det, fordi
alternativerne ikke var gode nok eller reelt ikke
eksisterede.
Underbygger livsstil
Suzuki SX4 C-Cross er visuelt sin egen. De japanske
designere forsøger ikke på, at sætte dagsordenen for
fancy bil design, men bilen har dog fået et markant
løft i sammenligning med den hidtidige og fortsat
eksisterende SX4, som første gang så dagens lys i
2006.
Den har da heller ikke til formål at udtrykke
livsstil, den har derimod til formål at understøtte
livsstil og muliggør livsstil og som nævnt
indledningsvis også en hel vifte af livsstile. Siden
må det være op til ejeren gennem sine aktiviteter at
udtrykke dem på anden vis (måske har ejeren slet
ikke behov for at udtrykke sin livsstil – det er
faktisk et tænkeligt scenarie…), men det er en helt
anden historie.
Det har man så i praksis gjort ved, at kombinere og
optimere en række løsninger, som langt hen ad vejen
inkluderer firehjulstræk. I Danmark fravælger de
fleste købere imidlertid 4X4, fordi det danske
afgiftssystem ikke lige præcis favoriserer 4X4, når
registreringsafgiften skal fastsættes.
Det er lidt ærgerligt, fordi 4X4 både øger
fremkommeligheden og af samme årsag er en
uovertruffen sikkerhedsfaktor i fedtet fører, især i de til tider temmelig lange danske vintre.
Firehjulstræk i Suzuki SX4 S-Cross regi er
imidlertid sådan skabt, at det også medvirker til at
stabilisere bilen ved almindelig kørsel ved at sende
kræfter ud på de hjul, der har brug for det, og
bilen håndterer dermed opgaven både vha. torque vectoring og ESC
og de fire trækkende hjul.
Underholdende at køre
Det har så den spin-off effekt, at bilen er
underholdende at køre – hvilket er en anden af de
målsætninger, Suzuki har haft for udviklingen af den
nye bil.
Det skal dog tilføjes, at modellerne med tohjulstræk
alene bestemt ikke er kedelige og en vis
fremkommelighed er også garanteret gennem en
frihøjde på 17 cm, som ligger et eller andet sted
mellem en off-roader eller traditionel SUV og en
almindelig flad personbil, altså en cross-over, i
ordets oprindelige forstand. Den nye Suzuki SX4
S-Cross er som sådan ret gennemtænkt og også ret gennemført… |