Range Rover er den ultimative luksus-terrænbil fra
den legendariske britiske Land Rover fabrik. Den er
luksuøs, den er flagskibet og det er den fortsat,
men iklædt danske afgifter er den også temmelig
kostbar, for at sige det mildt, og mindre kan gøre
det. F.eks. den Range Rover Sport, som midt i
september introduceres i Danmark.
Den billigste Range Rover er prissat til 2 millioner
kroner, den billigste Range Rover Sport kan købes
for 1.230.000 kroner. Det er naturligvis ikke samme
bil, men prisforskellen er markant, og den mindre
model vil langt hen ad vejen kunne udfylde opgaven.
Basis teknologien er nemlig ikke meget forskellig og
Range Rover har indbygget fine features som f.eks.
Torque Vectoring, der er med til også at underbygge
den lidt mere sportslige oplevelse, der følger med
”Sports-modellen”, og en slags ekkolod, en
dybdemåler, der registrerer vanddybden, når man
kører ”off-earth”.
Vægtforskellen er mærkbar
Den mest mærkbare forskel, oplevet i forbindelse med
den første korte prøvetur, er imidlertid
vægtforskellen. For selvom begge biler, ved at
anvende aluminium til chassis’erne, har tabt sig i
forhold til forgængerne – temmelig meget, faktisk,
over 400 kg – er Sports-modellen omkring 300 kg
lettere end Range Rover.
Kombineret med en lavere højde og en lidt strammere
definition af den adaptive affjedring, får man en
mere sportslig og dynamisk køreoplevelse, hvis man
kører bilen sportsligt. Cruiser man, er forskellen
minimal. Ikke mindst derfor kan de to biler supplere
hinanden, hvis man har lyst til at bidrage mindre
til den danske statskasse.
Range Rover Sport er imidlertid også 15 cm kortere
end Range Rover, og er pladsforholdene et tema, skal
man være opmærksom på den forskel.
To om året
Det er vigtigt at forstå, at trods mange ligheder er
de to modeller hver deres egen. Det skal de også
være, for at kunne bidrage effektivt til Land Rovers
modeludvikling. Efter at indiske Tata købte Land
Rover og Jaguar, er virksomheden blevet forvandlet
fra at være en underskudsforretning til at give
overskud. Det er en udvikling, man ønsker at
fortsætte, og planen er derfor, at lancere to nye
modeller om året i de kommende år – det er meget,
når det handler om Land Rover.
Tidligere på året kom Range Rover, nu altså Range
Rover Sport og mon ikke biludstillingen i Frankfurt
i september giver en indikation af i hvilken
retning, man tager det næste skridt. Der bliver
næppe tale om større biler…
Fire kraftige motorer
Range Rover Sport lanceres med valg mellem fire
motorer: To diesel og to benzin. Dieselmotorerne er
begge kompakte 3-liters V6’ere, der præsterer 258
respektive 292 hestekræfter og et drejningsmoment på
imponerende 600 Nm. Benzinmotorerne er hhv. en 340
hestes 3-liters V6 og en 510-hestes 5-liters V8,
begge med kompressorer.
Sidstnævnte medvirker i øvrigt til, at den nye Range
Rover Sport bliver den hurtigste af slagsen
nogensinde. Den kan nå 100 km/t på 5,3 sekunder (det
er 0,9 sekunder hurtigere end hidtil). Og topfarten
er elektronisk begrænset til 250 km/t – det er nu
meget godt gået af et terrænkøretøj.
3-liters V6 dieselen er yderst kompakt. Bemærk den
megen plads mellem motorblok og frontrammen.
Klik på billedet og se det større
For selvom en Range Rover Sport i Land Rovers
terminologi er en SUV, er den en ægte terrænbil.
Hele opbygningen og tankesættet, muligheden for at
køre i 85 cm vand (der oven i købet kan måles), en
frihøjde på op til 27,8 cm i hævet position, de
forskellige terræn-indstillinger kombineret med det
permanente firehjulstræk efterlader ikke meget ”SUV”.
Men fordi den har så sublime køreegenskaber både i
terrænet og på plan asfalt er 250 km/t en fuldt
forsvarlig option, om end de færreste landes
færdselsregler tillader det.
Moderat brændstofforbrug
Den reducerede vægt og de forbrugsoptimerede motorer
muliggør et moderat brændstofforbrug – i hvert fald
med dieselmotorerne. De gør det muligt at køre 13,5
km/l, den ene lidt længere, den anden lidt kortere.
Benzinmotorerne forbruger, det gør sådan nogle, når
de skal trække 2,1 tons. Endda er 9,4 og 7,8 km/l
respektable værdier for biler med motorer, der kan
frembringe så mange kræfter.
Vi vender naturligvis tilbage med en mere
dybdegående prøvekørsel af Range Rover Sport på et
senere tidspunkt. I forbindelse med den første test
kørte vi en kortere strækning i udgaven med
292-hestes dieselmotor.
Oplevelsen var helt i tråd med forventningerne, der
ER tale om en unik tilgang til den vanskelige
størrelse det er, at kombinere enestående evner i
terrænet (som vi dog godt nok kun i beskedent omfang
havde mulighed for at fornemme) med spændende og
overbevisende køreegenskaber på plan asfalt.
Fartfornemmelsen
Dieselmotoren trækker lineært og med stor
overbevisning. Tallet ”0-100 km/t på 7,2 sekunder”
siger i virkeligheden mere end selve oplevelsen, så
ubemærket foregår kørslen, så ubemærket og
civiliseret trækker motoren.
Sidst, men ikke mindst skal det noteres, at Land
Rover i Danmark i forening med Jaguar har tænkt sig
at sælge 500 biler i 2016. For øjeblikket er tallene
noget under det halve. Det kræver naturligvis en
målrettet salgsindsats, men ambitionerne virker ikke
urealistiske, dels pga. tilgang af flere nye
modeller, dels fordi den kvalitet, som altid har
kendetegnet Land Rover, også er kommet Jaguar til
gode.
Link til
importøren
|