For cirka et år siden ændrede Folketinget reglerne
for beskatning af privatleasede biler. Indtil da var
leasingbiler sluppet med at skulle betale afgift til
staten af ”netto-prisen” plus en avance på 9
procent. Da fortjenesten ved salg af især de lidt
dyrere biler som regel var større end 9 procent,
indebar det at, forhandlerne kunne ”sælge” bilerne
på leasingaftaler til en lav ydelse, simpelthen
fordi afgiften var lavere på leasingbilerne og
bilerne som sådan totalt set var billigere.
Det blev ændret og forventningerne var, at det på
den ene side ville skæppe mere i statskassen, på den
anden side ville blive dyrere for den, der skulle
lease en bil. Sådan er det imidlertid ikke gået.
”Forklaringen er,” siger Lars Nikolajsen, som er
kommerciel direktør hos BMW Danmark med ansvar for
Financial Services, ”at der i den samme periode har
været kraftig konkurrence på priserne, hvorved
branchen som helhed er gået ned i avance. Danmark
har desuden haft gavn af de svage sydlandske
markeder, hvor bilfabrikkerne har valgt at
kanalisere bilerne ud på bl.a. de nordiske markeder,
hvor der fortsat købes biler, i stedet for at
standse produktionen helt.”
På den måde får bilfabrikkerne langt hen ad vejen
dækket deres marginalomkostninger ved produktionen
og de kan klare sig med færre omlægninger og
reduktioner i produktionsprocesserne.
Samme priser nu som dengang
”Resultatet i Danmark er blevet,” fortsætter Lars
Nikolajsen ”at leasingpriserne i dag er stort set de
samme som inden lovændringen sidste år, visse priser
er endda blevet lavere end dengang, mens der er en
smule stigning på andre – men gennemsnittet er stort
set det samme.”
Med til historien hører dog, at bilpriserne generelt
er faldet, pga. konkurrencesituationen og det
voldsomt faldende bilsalg i Sydeuropa, og derfor er
den relative fordel ved at lease fremfor at købe
blevet mindre.
”Alligevel oplever vi, at omkring en tredjedel af
vores kunder fortsat leaser bilerne i stedet for at
købe. Tidligere var tallet 50 procent,” oplyser Lars
Nikolajsen.
Fleksible leasingløsninger
”Med til at fastholde leasingmarkedet er formentlig,
at vi er blevet bedre til at tilpasse
leasingprodukterne til markedets behov,” fortæller
BMW-chefen. ”Vi er blevet langt mere opfindsomme og
fleksible, så der ikke kun sælges, populært sagt,
biler på 3-årige leasingaftaler med 20 procent i
udbetaling med 20.000 kilometers kørsel om året. Nu
kan man lease biler f.eks. på 2-års kontrakter, med
andre udbetalinger og andre kilometertal, der
individuelt tilpasses den enkelte kunde. Derved
bliver omkostningsstrukturen meget mere rigtig for
den enkelte køber og det er lettere at opnå
fordele.”
Når man leaser en bil, ved man præcis hvad
omkostningerne er, måned for måned. Og nok så
væsentligt: man overlader ansvaret for at varetage
gensalget og dække den værdireduktion, som følger
enhver bil, så snart den er indregistreret, til
fagmænd. Værditabet er en af de vigtigste poster i
den samlede økonomi omkring det, at eje en bil.
”Det er ligesom at tegne en forsikring,” siger Lars
Nikolajsen. ”Også i den situation, hvor der ændres
på registreringsafgifterne eller sker en afmatning
af markedet, er det leasingselskabet, der hænger på
ansvaret.”
|