Den nye Peugeot 308, som introduceres i Danmark
først i november, er gennemoptimeret hvad angår
miljø, funktion og design. Men også køreegenskaberne
er blevet strammet op, hvad de første internationale
testkørsler i bjergområderne omkring Alsace på
Peugeots hjemstavn gav en god indikation af.
Bilen er blevet lettere og bemærkelsesværdigt er
det, at vægten for diesel- og benzinvarianterne er
stort set den samme. Af samme årsag er varianternes
køreegenskaber ret ens. Styrepræcisionen er helt i
top. De prøvekørte biler var dog udrustet med
lavprofildæk på 18" alufælge, som alt andet lige
underbygger styreevnen. Stabiliteten ved middelhøj
fart fejler heller ikke noget. Men mest
overbevisende er det lave støjniveau, som
kendetegner både benzinudgaven på 155 hestekræfter
og dieselversionen med 115 hk, som vi har kørt.
115 hestes dieselmotoren fungerer
fint i Peugeot 308.
Affjedringen er sportslig og komfortabel og den lyd
fra hjulophængene, som stammer fra kørebanen, samt
følelsen af de små ujævnheder, som fornemmes i det
lille rat, vil utvivlsomt være mindre, hvis bilen
køre på sine standardmonterede hjul. Om dette så
påvirker styreegenskaberne er muligt, men faktisk
ikke særlig sandsynligt, fordi krængning,
styrereaktion og bagendens bevægelser næppe ændres
radikalt, blot fordi dækkene er anderledes. Det
vender vi tilbage til.
Forbedret helhed
De forbedrede køreegenskaber kan nemlig ikke mindst
tilskrives en mere regulær luftstrøm omkring bilen,
som man har opnået ved at indbygge bundplader under
bilen – som egentlig mest har til formål at
nedbringe luftmodstanden, men altså også har en
stabiliserende effekt. Desuden er tyngdepunktet i
forhold til forgængeren sænket med 2 cm – det lyder
af lidt, men er ikke ubetydeligt.
Begge de nævnte motorer harmonerer fremragende med
bilens køreegenskaber, men mindre kan gøre det, og
Peugeot har også en 92-hestes diesel på programmet.
Den er en velkendt motor og qua PSA koncernens
fremragende dieselmotorteknologi, vil den også være
et stærkt alternativ på det danske marked.
Familier med mindre børn
Den funktionelle indretning af Peugeot 308 er ikke
blevet begrænset af reducerede ydre dimensioner. Ved
at placere hjulene tættere på bilens hjørner er der
i praksis blevet mere plads på bagsædet, men netop
bagsædepladsen er måske fortsat 308’erens svageste
punkt. Peugeot lægger dog heller ikke skjul på, at
den primære målgruppe er familier med mindre børn
eller ingen børn overhovedet.
De begaves til gengæld med det største bagagerum i
klassen – på ikke mindre end 470 liter – gode
læsseforhold, rigtigt placerede håndgreb i
bagklappen og mulighed for kapacitetsforøgelse til
over 1300, når bagsæderyglænene lægges ned. Selve
bagklappens vægt er gennem anvendelse af nye
materialeblandinger reduceret med 3 kg. Det kan
faktisk mærkes, når den skal åbnes eller lukkes.
Omfattende udstyr
Bortset fra indstigningsprisen på 200.000 kroner er
de danske priser i skrivende stund ikke endeligt
færdigforhandlet. Men udstyrsniveauerne er
veldefinerede:
Access inkluderer bl.a. Bluetooth, USB,
aircondition, fartpilot med –begrænser, emergency
braking assistance, el-sideruder for og LED kørelys.
Active omfatter desuden først og fremmest 9,7
tommer berøringsskærmen i stedet for knapper. Den
har læderrat, ratbetjening af audioanlægget, 2-zone
klimaanlæg, hill start assist, el-sideruder også bag
og p-sensorer, som er en udmærket hjælp, da udsynet
bagud er en smule begrænset.
Topudstyret ”Allure” inkluderer derudover
primært navigation, fancy sportssæder, 16” alufælge,
p-sensorer også foran.
Kørehjælpemidler
De nye 308’ere er udrustet med det såkaldte
Emergency Braking Assistance samt noget, man
fejlagtigt kunne tro var adaptiv fartpilot. Det er
vigtigt at vide, at der er tale om hjælpemidler,
ikke systemer der overtager f.eks. nedbremsning af
bilen i en kritisk situation.
Fartpiloten har en måleenhed, som tilpasser
hastigheden efter forankørende biler, men alene
indenfor en hastighedsforskel på 20 procent. Det
sker ved hjælp af motorbremsning og efterfølgende
genetableres den ønskede hastighed, når forholdene
er til det. Ved pludselig opbremsning fra bilen
foran, giver systemet et advarselssignal og kobles
derpå fra, hvorved det er op til føreren at bremse
ned.
Tilsvarende er nød-bremse assistancen et system, der
registrerer, hvis man nærmer sig en forankørende bil
med for stor fart. Det giver lys og lydsignaler og,
hvis føreren ikke reagerer, aktiverer systemet
kortvarigt bremserne, hvorpå føreren står for en
eventuel yderligere nedbremsning. Vi havde anledning
til at afprøve systemet kortvarigt på en prøvebane,
Peugeot havde indrettet til formålet og det gjorde
præcist, hvad Peugeot havde lovet, men en enkelt
gang snød det os – førerens ansvar er ikke endnu
afskaffet af elektronikken. |