Opel kører i højeste gear med udvikling af nye
biler. Men uden den rette teknik i motorrummet går
den ikke. Derfor gearer Opel i bogstaveligste
forstand op med introduktionen af de første motorer
i to nye serier – og hvad angår transmissionerne, er
man nu nået til de 8 – gear, altså!
En 8-trins automatgearkasse er nemlig om kort tid en
option og man har gearkasser med både 9 og 10 trin i
støbeskeen. De bliver både lettere og mere kompakte,
samtidig med at de kan håndtere de stadig større
påvirkninger, frembragt af det stigende
drejningsmoment, som de moderne turbomotorer er i
stand til at præstere. Målet er lave
brændstofforbrug, bedre motorgang og flere kræfter.
Sløret er løftet
Opel har løftet sløret for et par af de nye motorer.
Det skete på det genopståede testcenter i Dudenhofen
nær Frankfurt, hvor Opel foreløbig har investeret 30
millioner Euro i en gennemgribende renovering.
Centret er i sig selv enestående, fordi det
kombinerer et utal af forskellige vejkombinationer
og overflader med en ultra højfartsbane.
Præsentationskørslerne fandt dog primært sted ude i
det virkelige liv, på vejene omkring testcentret og
de var kun at betragte som en smagsprøve, for ikke
al teknikken var klar til serieproduktion endnu.
Den ene af motorerne er dog allerede nu på vej ud
til forhandlerne, installeret i den nye Opel Cascada
(læs
vores første prøvekørsel af Opel Cascada hér).
Men mest overbevisende var en ny 136 hestes diesel,
monteret i den rummelige Opel Zafira Tourer. Der var
ganske enkelt og uden sammenligning tale om den
bedste dieselmotor i den kategori vi har prøvet,
målt på lydkvalitet, støj, vibrationer og
kørevenlighed. Der er tale om en 1,6 liters
commonrail diesel, bygget i aluminium med både
aluminiums motorblok og topstykke. Det har givet en
vægtbesparelse på 20 kg, men medfører også en ret
stor vibrationsdæmpning.
Den bedste oplevelse
Opel er da også selv ganske stolt af den motor, som
giver Zafira’en glimrende fartpræstationer (0-100
km/t på 11,3 sekunder) kombineret med en
brændstoføkonomi på næsten 25 km/l. Det gør den
bedre end konkurrenterne i samme størrelse. Motoren
er i øvrigt parat til den kommenende Euro 6 norm for
bilmotorers forurening, der træder i kraft i to step
i 2015 og 2016.
Det indebærer dog, at forbrændingen kombineres med
indsprøjtning af AdBlue (en blanding af Urea og
vand), der medvirker til at eliminere de forurenende
NOx stoffer allerede i forbrændingsprocessen. Dette
kræver så, at ejeren af en sådan bil engang imellem
skal efterfylde væsken, hvilket er en ganske
ukompliceret og billig proces – ligesom at påfylde
sprinklervæske – og det bliver ens for alle
dieselbiler, ikke kun Opel, hvis de skal opfylde de
nye normer.
200-hestes benzinmotor
En anden af de nye motorer er en 1,6 liters
performance benzinmotor, en 200 hestes turbomaskine,
som udmærker sig ved både et lavt støj- og
vibrationsniveau og utrolig stor smidighed. Den
startede så let som ingenting i 2. gear og kunne
trække Astra’en, som havde fået den under
motorhjelmen, op i fart i 6. gear fra under 50 km/t.
Det gør det muligt at praktisere økonomisk kørsel,
selvom motoren er kraftig. Målt på drejningsmoment
og hestekræfter i forening er netop den motor 30
procent bedre end den nærmeste forgænger, der
præsterede 180 hk og et ringere momentforløb.
Samtidig er den 13 procent mere brændstoføkonomisk.
Ny transmission
Gearkasserne er en sag for sig. Som nævnt er en
8-trins automatgearkasse klar allerede nu. Den kunne
man afprøve i kombination med en 165-hestes
dieselmotor i Opel Insignia og det var
overbevisende. Gearskiftene skete hurtigt, præcist
og ved manuelt sekventielt skifte brøkdele af et
sekund efter at man havde aktiveret et skifte – i
øvrigt hurtigere ved skift ned i gearene end op i
gearene. Pudsigt.
I en OPC-udgave af Opel Insignia kunne Opels nye
gearskifte elektronik prøves i praksis. Selvom der
her var tale om en sekstrins gearkasse, skete
gearskiftene stort set umærkeligt og så hurtigt som
var der tale om en dobbeltkoblingsgearkasse. Her var
gearskiftet dog hurtigere opad i gearene end nedad.
MTA-gear til Opel ADAM
Sidst men ikke mindst er Opel snart på banen med en
automatisk manuel gearkasse til Opel ADAM. Den
virkede fornuftigt og ukompliceret og er et
økonomisk alternativ til en regulær
automatgearkasse. Men den var den mindst
overbevisende af de mange nyheder, Opel
præsenterede. Man har ganske enkelt ikke kunnet
overkomme det sløve gearskifte, der typisk følger
med den slags gearkasser, der både kobler ud og
skifter gear på førerens vegne. Men det kan jo være,
det er blevet bedre, når den når sin endelige
udformning. Vi krydser fingrene.
Givet er det, at en målrettet indsats er nødvendig i
retning af, at energi-effektivisere konventionelle
forbrændingsmotorer og tilhørende drivliner. Opel
har dokumenteret, at de er med fremme i skoene og
ikke alene bygger fancy, moderne, alsidige og
gennemtænkte biler – de har også styr på teknikken.
|