- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye Opel 1,6 liters diesel var den mest overbevisende af de nye Opel motorer.

Klik på billedet og se hele motoren


First World Testdrive: Nye Opel motorer - Opel gearer op


Af Søren Clauding – 20. april 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opel kører i højeste gear med udvikling af nye biler. Men uden den rette teknik i motorrummet går den ikke. Derfor gearer Opel i bogstaveligste forstand op med introduktionen af de første motorer i to nye serier – og hvad angår transmissionerne, er man nu nået til de 8 – gear, altså!

 

En 8-trins automatgearkasse er nemlig om kort tid en option og man har gearkasser med både 9 og 10 trin i støbeskeen. De bliver både lettere og mere kompakte, samtidig med at de kan håndtere de stadig større påvirkninger, frembragt af det stigende drejningsmoment, som de moderne turbomotorer er i stand til at præstere. Målet er lave brændstofforbrug, bedre motorgang og flere kræfter.

 

Sløret er løftet

Opel har løftet sløret for et par af de nye motorer. Det skete på det genopståede testcenter i Dudenhofen nær Frankfurt, hvor Opel foreløbig har investeret 30 millioner Euro i en gennemgribende renovering. Centret er i sig selv enestående, fordi det kombinerer et utal af forskellige vejkombinationer og overflader med en ultra højfartsbane. Præsentationskørslerne fandt dog primært sted ude i det virkelige liv, på vejene omkring testcentret og de var kun at betragte som en smagsprøve, for ikke al teknikken var klar til serieproduktion endnu.

 

Den ene af motorerne er dog allerede nu på vej ud til forhandlerne, installeret i den nye Opel Cascada (læs vores første prøvekørsel af Opel Cascada hér). Men mest overbevisende var en ny 136 hestes diesel, monteret i den rummelige Opel Zafira Tourer. Der var ganske enkelt og uden sammenligning tale om den bedste dieselmotor i den kategori vi har prøvet, målt på lydkvalitet, støj, vibrationer og kørevenlighed. Der er tale om en 1,6 liters commonrail diesel, bygget i aluminium med både aluminiums motorblok og topstykke. Det har givet en vægtbesparelse på 20 kg, men medfører også en ret stor vibrationsdæmpning.

 

Den bedste oplevelse

Opel er da også selv ganske stolt af den motor, som giver Zafira’en glimrende fartpræstationer (0-100 km/t på 11,3 sekunder) kombineret med en brændstoføkonomi på næsten 25 km/l. Det gør den bedre end konkurrenterne i samme størrelse. Motoren er i øvrigt parat til den kommenende Euro 6 norm for bilmotorers forurening, der træder i kraft i to step i 2015 og 2016.

 

Det indebærer dog, at forbrændingen kombineres med indsprøjtning af AdBlue (en blanding af Urea og vand), der medvirker til at eliminere de forurenende NOx stoffer allerede i forbrændingsprocessen. Dette kræver så, at ejeren af en sådan bil engang imellem skal efterfylde væsken, hvilket er en ganske ukompliceret og billig proces – ligesom at påfylde sprinklervæske – og det bliver ens for alle dieselbiler, ikke kun Opel, hvis de skal opfylde de nye normer.

 

200-hestes benzinmotor

En anden af de nye motorer er en 1,6 liters performance benzinmotor, en 200 hestes turbomaskine, som udmærker sig ved både et lavt støj- og vibrationsniveau og utrolig stor smidighed. Den startede så let som ingenting i 2. gear og kunne trække Astra’en, som havde fået den under motorhjelmen, op i fart i 6. gear fra under 50 km/t.

 

Det gør det muligt at praktisere økonomisk kørsel, selvom motoren er kraftig. Målt på drejningsmoment og hestekræfter i forening er netop den motor 30 procent bedre end den nærmeste forgænger, der præsterede 180 hk og et ringere momentforløb. Samtidig er den 13 procent mere brændstoføkonomisk.

 

Ny transmission

Gearkasserne er en sag for sig. Som nævnt er en 8-trins automatgearkasse klar allerede nu. Den kunne man afprøve i kombination med en 165-hestes dieselmotor i Opel Insignia og det var overbevisende. Gearskiftene skete hurtigt, præcist og ved manuelt sekventielt skifte brøkdele af et sekund efter at man havde aktiveret et skifte – i øvrigt hurtigere ved skift ned i gearene end op i gearene. Pudsigt.

 

I en OPC-udgave af Opel Insignia kunne Opels nye gearskifte elektronik prøves i praksis. Selvom der her var tale om en sekstrins gearkasse, skete gearskiftene stort set umærkeligt og så hurtigt som var der tale om en dobbeltkoblingsgearkasse. Her var gearskiftet dog hurtigere opad i gearene end nedad.

 

MTA-gear til Opel ADAM

Sidst men ikke mindst er Opel snart på banen med en automatisk manuel gearkasse til Opel ADAM. Den virkede fornuftigt og ukompliceret og er et økonomisk alternativ til en regulær automatgearkasse. Men den var den mindst overbevisende af de mange nyheder, Opel præsenterede. Man har ganske enkelt ikke kunnet overkomme det sløve gearskifte, der typisk følger med den slags gearkasser, der både kobler ud og skifter gear på førerens vegne. Men det kan jo være, det er blevet bedre, når den når sin endelige udformning. Vi krydser fingrene.

 

Givet er det, at en målrettet indsats er nødvendig i retning af, at energi-effektivisere konventionelle forbrændingsmotorer og tilhørende drivliner. Opel har dokumenteret, at de er med fremme i skoene og ikke alene bygger fancy, moderne, alsidige og gennemtænkte biler – de har også styr på teknikken.

Interview: Erik Morsing, PR-chef Opel Danmark i Motorradioen

 

First Test af nye Opel Motorer - i Motorradioen


1,6 liters benzinmotorens kraftformåen er forbedret med 30 procent - samtidig med at benzinforbruget er reduceret med 13 procent.


De nye motorer:


1,6 SIDI Eco Turbo: 170 hk v. 4250-6000 omdr./min. 280 Nm v. 1650-4250 omdr./min.

1,6 SIDI Eco Performance Turbo: 200 hk v. 4700-5500 omdr./min. 300 Nm v. 1750-4700 omdr./min.

1,6 CDTI: 136 hk v. 3500-4000 omdr./min. 320 Nm v. 2000 omdr./min.

SIDI=Spark Ignition Direct Injection

CDTI=Common Rail Diesel Turbo Injection


Link til importøren


Den nye manuelle gearkasse kan håndtere op til 235 Nm og vil kunne findes i Opel Corsa, ADAM og Astra.

 

Den nye 8-trins automatgearkasse er både lettere og kortere end de hidtidige automatiske transmissioner og den kan klare 400 Nm, leveret af benzinmotorer og 500 Nm fra dieselmotorer. Den er i stand til at gennemføre gearskift ligeså hurtigt som dobbeltkoblingsgearkasser. Vi afprøvede den monteret i en Insignia med 165-hestes dieselmotor og den var overbevisende.

 

MTA-gearkassen til Opel ADAM er 5-trins og byder på endnu bedre benzinøkonomi end man kan opnå ved manuelt gearskift. Gearskiftet foregår blødt og behageligt men selvom det er hurtigere med den nye gearkasse end med de hidtidige tilsvarende gearkasser er den største svaghed ved en automatisk manuelt gearskifte fortsat, at det går lidt vel rigelig langsomt. Men en MTA gearkasse er et udmærket og prisattraktivt alternativ til traditionelle automatgear.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt