- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


First World Testdrive: Opel Insignia

Forbedret undervogn komplementerer skarpt design


Af Søren Clauding – 20. september 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Læs også: Ny Opel Insignia: Mainstream luksus med ambitioner >>>


Når den nye Opel Insignia introduceres på det danske marked sidst i oktober, er der tale om en bil, som er blevet tilført langt mere end blot et traditionelt facelift. Det gav de første internationale prøvekørsler på vejene omkring Opel fabrikken i Rüsselsheim syd for Frankfurt et klart signal om.

 

Opel har ændret på aerodynamikken, så den iflg. designerne er blevet klassens mest aerodynamiske bil (cW=0,25). Samtidig er nogle af modellerne udrustet med et spjæld, placeret under kofangerhøjde, som ved høj fart lukker af for fartvinden. Men også små finesser som ændret baglygtedesign indgår i en pallette af forbedringer, der tilsammen også giver en strømlinet køreoplevelse.

 

Stabil og smidig

Også undervognen er ændret. Nye støddæmpere, krængningsstabilisatorer og styretøj og et gennemgribende fornyet baghjulsophæng er med til på én gang at øge stabiliteten ved høj fart og smidigheden gennem de snævre kurver, der kendetegner bjergområderne sydøst for Frankfurt.

 

Ved den første test var der ikke mulighed for at afprøve samtlige varianter af den nye bil. Desværre havde man ikke medbragt den helt nye 140-hestes benzinmotor, som er monteret i maskinrummet på den billigste udgave i Danmark – for sandt at sige lyder det særdeles tiltalende, at have så megen effekt til rådighed og siden et løfte om med forsigtig højrefod at kunne køre over 19 kilometer på en liter benzin.

 

Økonomisk diesel

I stedet kunne vi prøve Opel Insignia med en 140-hestes dieselmotor, der også er helt ny og som kan trække den forholdsvis tunge næsten 5 meter lange bil 27 kilometer på en liter diesel. Samme motor findes desuden i en 120-hestes variant med samme forbrugstal – den er lidt billigere og bestemt ikke uinteressant ud fra en dansk synsvinkel, fordi man med dieseldrift bevæger sig op på minimum 409.000 kroner i anskaffelsespris. Det er med samme udstyr som indstigningsmodellen, så merprisen på 109.000 kroner betaler alene dieseldriften.


140-hestes dieselmotoren.


Med 140-hestes dieselen var køreoplevelsen ekstra stabil, fordi dieselmotoren lægger omkring 100 kg mere på forakslen. De tilgængelige biler var alle udstyret med 18” alufælge og lavprofildæk og det gav formentlig Insigniaen en mere bestemt affjedring – men bilen er på ingen måde ukomfortabel. Til gengæld forbedrer den konfiguration kørestabiliteten ved høj fart.

 

Powerfuld Country Tourer

Stabiliteten er forbilledlig, også i den lidt hævede Country Tourer variant, som vi prøvede med en kraftfuld og forholdsvis brændstoføkonomisk turbobenzinmotor på 250 hestekræfter. Den har også firehjulstræk, og til trods for at bilen både er stor og ret tung, kan man køre 12 kilometer på en liter benzin. Det er ret godt gået.

 

Insignia kan også købes med den nye 170 hestes turbo benziner, som vi tidligere har prøvet i Opel Cascada, og den føles meget rigtig til Insignia’en: Vibrationsfri, støjsvag og trækvillig. Der er ganske enkelt god harmoni. Med den motor og mellemudstyret ”Cosmo” koster Insignia godt 440.000 kroner. Men det er stadig en slet skjult hemmelighed, at vi glæder os til at opleve indstigningsmodellen med 140 hestekræfter…

 

Forventelig rummelig

Bortset fra et ændret kabinedesign er indretningen og pladsforholdene identiske med forgængeren, dvs. ret gode. Det er da også forventeligt i en bil, der i sedan og 5-dørs udgaverne måler 4,82 meter i længden og som Sports Tourer kryber op på 4,91 meter. Bagagerummene er regulære og tilstrækkeligt store – og så er elektrisk bagklap i øvrigt standard på Sports Tourer versionerne. Det kompenserer for, at bagklappen i sig selv er temmelig tung.

 

Beskatningsværdi

Sidst, men for mange købere ikke uinteressant, skal nævnes, at beskatningsværdien for basismodellen ”Edition” til en listepris på 300.000 kroner blot er 256.000 kroner. Og har man brug for dieselmotorens fænomenale brændstoføkonomi er en beskatningsværdi på 276.000 for en bil, der koster 409.000 kroner ret favorabel.


Det er ikke til at se forskel på en 4-dørs og en 5-dørs Insignia.

Country Tourer er ny i modelpaletten.


Hurtige fakta om den nye Opel Insignia:

Introduktion i Danmark: 26.-27. oktober 2013


Modelprogram:

Insignia vil blive markedsført i fire karrosseri-varianter: 4-dørs, 5-dørs, Sports Tourer, Country Tourer.


Følgende drivliner er til rådighed i Danmark, præstationstal for 4-dørs:

Benzin:

1,4 Turbo ECOTEC, 140 hk, 6M/T, 19,2 km/l. 0-100 km/t: 10,9 sek. Topfart: 205 km/t.

1,6 SIDI Turbo, 170 hk, 6M/T, 16,9 km/l. 0-100 km/t: 9,2 sek. Topfart: 220 km/t.

1,6 SIDI Turbo, 170 hk, 6aut., 15,2 km/l. 0-100 km/t: 9,9 sek. Topfart: 210 km/t.

2,0 SIDI Turbo, 250 hk, 4X4, 6aut., 12,0 km/l. 0-100 km/t: 8,4 sek. Topfart: 245 km/t.

2,8 Turbo ECOTEC, 325 hk, 4X4, 6aut. 9,3 km/l.

Diesel:

2,0 CDTI ecoFLEX, 120 hk, 6M/T, 27,0 km/l. 0-100 km/t: 11,9 sek. Topfart: 195 km/t.

2,0 CDTI ecoFLEX, 140 hk, 6M/T, 27,0 km/l. 0-100 km/t: 10,5 sek. Topfart: 205 km/t.

2,0 CDTI ecoFLEX, 163 hk, 6M/T, 23,3 km/l. 0-100 km/t: 9,5 sek. Topfart: 220 km/t.

2,0 CDTI ECOTEC, 163 hk, 6aut., 18,9 km/l. 0-100 km/t: 10,9 sek. Topfart: 205 km/t.

2,0 BiTurbo CDTI, 195 hk, 6M/T, 21,3 km/l. 0-100 km/t: 8,7 sek. Topfart: 230 km/t.

2,0 BiTurbo CDTI (Sports Tourer), 195 hk, aut., 17,2 km/l. 0-100 km/t: 9,9 sek. Topfart: 225 km/t.

2,0 BiTurbo CDTI (Sports Tourer), 195 hk, 4X4, aut., 17,2 km/l. 0-100 km/t: 10,2 sek. Topfart: 220 km/t.

 

5-dørs dimensioner: Længde: 4,84 m. Bagagerum: 530 ltr.

4-dørs dimensioner: Længde: 4,84 m. Bagagerum: 500 ltr.

Sports Tourer dimensioner: Længde: 4,92 m. Bagagerum: 540 ltr.

Country Tourer dimensioner: Længde: 4,92 m. Bagagerum: 540 ltr.


Udstyrsniveauer:

Edition: Bl.a. 17” alufælge, 8 airbags, ratvarme, fartpilot, klimaanlæg, el-sideruder for og bag, 4,2” infofarveskærm, fjernbetjent centrallås, el-sidespejle med varme, regnsensor, sædevarme, forlygtevaskesystem.

Cosmo: Edition plus bl.a. 18” alufælge, tågeforlygter, 2-zone klimaanlæg med luftkvalitetssensor, el-foldbare sidespejle, (el-bagklap på Sports Tourer).

OPC: Cosmo plus bl.a. 19” alufælge, p-assistance for og bag, sportsinteriør.


Priseksempler:

5-dørs 1,4 Turbo ECOTEC 140 hk Edition: kr. 299.900.

5-dørs 1,6 SIDI Turbo 170 hk Cosmo: kr. 424.400.

5-dørs 2,0 CDTI ecoFLEX 140 hk Edition: kr. 420.900.

4-dørs 2,8 Turbo ECOTEC 325 hk 4X4 Flexride OPC: kr. 694.900

Sports Tourer 1,4 Turbo ECOTEC 140 hk Edition: kr. 316.900.


Link til importøren


Country Tourer har firehjulstræk, forøget frihøjde og er bestykket som en semi-offroader.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt