”Vi ønsker at bygge biler, der teknologisk er på
højde med premium-brand bilerne og vi vil ikke sælge
et logo til vores kunder. Derfor ser vi ikke Opel
som konkurrent til f.eks. Mercedes og Audi. Vi er et
mainstream-mærke og det vedbliver vi med at være.
Det genspejles i vores prissætning og derved er det
et stort stykantal, der skal sikre os en fornuftig
forretning,” fastslår Opels Brand Communications
Manager, Jean Philippe Kempf i forbindelse med de
første internationale prøvekørsler af den helt nye
Opel Cascada i området omring Monaco.
Den helt nye Opel er det seneste eksempel på en
strategi, der tog udgangspunkt i de vanskelige
økonomiske problemer, den tyske bilfabrik, var løbet
ind i midt i finanskrisen. Problemer, som man er
godt i gang med at rette op på bl.a. i kraft af den
klare strategi, som inkluderer en målrettet kamp
imod tidligere tiders og nu helt ubegrundede
halvdårlige omdømme.
Sin egen niche
Med Cascada – en potent 4-sædet helårs cabriolet –
tager man et afgørende skridt, bl.a. fordi man
placerer bilen i en niche på bilmarkedet, der på den
ene side har stor opmærksomhed og på den anden side
er uden konkurrence, hvis konkurrence ses som et mix
mellem traditionelle kategoriseringer af biler på
størrelse, udstyr og pris. Der findes ganske enkelt
ingen fuldvoksen cabriolet på mainstream-markedet,
altså markedet for biler, der populært sagt er til
at købe for penge.
Dette billede er mere udtalt i andre lande end
Danmark, som ikke er belastet af høje bilafgifter.
En bil til et par hundrede tusinde kroner, som er
prisen i udlandet, kan de fleste familiebudgetter
klare, hvorimod de 420.000 kroner, den billigste
Cascada kommer til at koste i Danmark, når den
introduceres til maj, vil være lige i overkanten for
et almindeligt familiebudget. For ”lidt-over-middel
mellemklassen” vil prisen dog bringe bilen indenfor
rækkevidde, det vil den også, hvis man vælger at
købe Cascada med luksusudstyr og flere hestekræfter.
For 50.000 kroner oveni de 420.000 får man rigtig
meget mereværdi for pengene.
På niveau med Mercedes E-klasse
Opel Cascada er størrelsesmæssigt på niveau med åbne
biler baseret på f.eks. Mercedes E-klasse, Audi A5
og BMW 3-serie. Men den er som nævnt meget
billigere. Det skal skabe større salgsvolumen og
dermed sikre, at Opels investering har betalt sig.
Det fortjener de, for den nye Opel Cascada bør ikke
defineres ud fra en traditionel størrelses/pris
synsvinkel.
Opel har nemlig og ret konsekvent erkendt, at skal
der sælges mange biler, skal bilen også kunne bruges
– året rundt og af hele familien. Og da merprisen
ved at bygge bilen 30 cm længere end de mindre og
prisattraktive biler fra f.eks. Peugeot og VW er så
beskeden, at den i praksis ingen betydning har, har
man set dette som løsningen. Virkeligheden er da
også, at 30 cm mere i længde ikke øger udbuddet af
ledige parkeringspladser så meget, at det
retfærdiggør afkald på plads i cockpit og bagagerum.
Desuden har den større længde medvirket til, at
designerne har kunnet skabe en smukkere bil og en
mere velfungerende bil. Herefter er det op til
kunderne, om de ønsker et sådan køretøj, men det kan
man ikke sætte mange spørgsmålstegn ved, for Opel
Cascada er foruden at være en smuk praktisk og
prisattraktiv bil også ret velkørende.
Link til importøren |