- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


First World Testdrive: Opel Cascada

Opel skubber til grænserne


Af Søren Clauding – 26. marts 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

”Vi ønsker at bygge biler, der teknologisk er på højde med premium-brand bilerne og vi vil ikke sælge et logo til vores kunder. Derfor ser vi ikke Opel som konkurrent til f.eks. Mercedes og Audi. Vi er et mainstream-mærke og det vedbliver vi med at være. Det genspejles i vores prissætning og derved er det et stort stykantal, der skal sikre os en fornuftig forretning,” fastslår Opels Brand Communications Manager, Jean Philippe Kempf i forbindelse med de første internationale prøvekørsler af den helt nye Opel Cascada i området omring Monaco.

 

Den helt nye Opel er det seneste eksempel på en strategi, der tog udgangspunkt i de vanskelige økonomiske problemer, den tyske bilfabrik, var løbet ind i midt i finanskrisen. Problemer, som man er godt i gang med at rette op på bl.a. i kraft af den klare strategi, som inkluderer en målrettet kamp imod tidligere tiders og nu helt ubegrundede halvdårlige omdømme.

 

Sin egen niche

Med Cascada – en potent 4-sædet helårs cabriolet – tager man et afgørende skridt, bl.a. fordi man placerer bilen i en niche på bilmarkedet, der på den ene side har stor opmærksomhed og på den anden side er uden konkurrence, hvis konkurrence ses som et mix mellem traditionelle kategoriseringer af biler på størrelse, udstyr og pris. Der findes ganske enkelt ingen fuldvoksen cabriolet på mainstream-markedet, altså markedet for biler, der populært sagt er til at købe for penge.

 

Dette billede er mere udtalt i andre lande end Danmark, som ikke er belastet af høje bilafgifter. En bil til et par hundrede tusinde kroner, som er prisen i udlandet, kan de fleste familiebudgetter klare, hvorimod de 420.000 kroner, den billigste Cascada kommer til at koste i Danmark, når den introduceres til maj, vil være lige i overkanten for et almindeligt familiebudget. For ”lidt-over-middel mellemklassen” vil prisen dog bringe bilen indenfor rækkevidde, det vil den også, hvis man vælger at købe Cascada med luksusudstyr og flere hestekræfter. For 50.000 kroner oveni de 420.000 får man rigtig meget mereværdi for pengene.

 

På niveau med Mercedes E-klasse

Opel Cascada er størrelsesmæssigt på niveau med åbne biler baseret på f.eks. Mercedes E-klasse, Audi A5 og BMW 3-serie. Men den er som nævnt meget billigere. Det skal skabe større salgsvolumen og dermed sikre, at Opels investering har betalt sig. Det fortjener de, for den nye Opel Cascada bør ikke defineres ud fra en traditionel størrelses/pris synsvinkel.

 

Opel har nemlig og ret konsekvent erkendt, at skal der sælges mange biler, skal bilen også kunne bruges – året rundt og af hele familien. Og da merprisen ved at bygge bilen 30 cm længere end de mindre og prisattraktive biler fra f.eks. Peugeot og VW er så beskeden, at den i praksis ingen betydning har, har man set dette som løsningen. Virkeligheden er da også, at 30 cm mere i længde ikke øger udbuddet af ledige parkeringspladser så meget, at det retfærdiggør afkald på plads i cockpit og bagagerum.

 

Desuden har den større længde medvirket til, at designerne har kunnet skabe en smukkere bil og en mere velfungerende bil. Herefter er det op til kunderne, om de ønsker et sådan køretøj, men det kan man ikke sætte mange spørgsmålstegn ved, for Opel Cascada er foruden at være en smuk praktisk og prisattraktiv bil også ret velkørende.



Link til importøren

Læs også: Opel Cascada Fremragende design, fine features og behagelige køreegenskaber >>>


Interview: Erik Morsing, PR-chef hos Opel Danmark, i Motorradioen >>>

Opel Cascada test i Motorradioen >>>


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt