Vi har haft lejlighed til at prøve de første af de
to nye motorfamilier på udfordrende og både snoede
og hurtige veje i området nordvest for Frankfurt i
Tyskland, dels i Opel Astra, dels i Opel Zafira
Tourer. Konklusionen er klar: Det er nogle
usædvanligt fine maskiner, Opel har præsteret.
Benzinmotoren:
1,6 liters turbo-benzinmotoren blev lanceret sammen
med Opel Cascada. Der er tale om en potent maskine,
der præsterer 170 hestekræfter. Men hestekræfter
alene gør det ikke. Derfor er den sådan
konfigureret, at den præsterer et drejningsmoment på
ikke mindre end 280 Nm allerede fra 1650 omdr./min.
og bibeholder det helt op til 4250 omdr./min. Det
giver en smidig og glidende acceleration – hvad vi
egentlig udmærket vidste fra Cascada.
Trods familieforholdet er Opel Astra en anderledes
bil end Cascada. Den er bl.a. lettere og har
derigennem fuldt udbytte af den kraftige 1,6’er.
Eksempelvis nås 100 km/t på under 9 sekunder. Men
hvad der er mest bemærkelsesværdigt – og det oplever
man for alvor i en lukket bil som Astra:
Støjniveauet er utrolig lavt og tilsvarende er
vibrationsniveauet forbilledligt. Desuden fortæller
Opel, at man med 1,6 liters benzin’eren officielt
kan køre 17 km/l. Det er ikke mindst sat i relation
til de mange kræfter virkelig godt.
Prisen sænkes
De gode egenskaber ved den nye benzinmotor, monteret
i Astra modellen, har også en direkte økonomisk
effekt. Man sparer selvfølgelig penge på
benzinkontoen og også på ejerafgiften. Men fordi der
ydes reduktion på registreringsafgiften, vil Opel
kunne sælge Opel Astra 1,6 SIDI (som den hedder –
SIDI=Spark Ignited Direct Injection) 10.000 kroner
billigere end den hidtidige 180 hestes model, som
kan sammenlignes direkte med den nye 170 hk. Ganske
usædvanligt, at registreringsafgiften virker den vej
- men det er vel noget af idéen bag den, trods alt.
Listeprisen for en Astra 5-dørs med 170-hestes
motoren bliver da 312.400 kroner.
Dieselmotoren:
Dieselmotoren er også en 1,6 turbo. Den yder dog
”kun” 136 hestekræfter, men dens drejningsmoment på
320 Nm ved 2000 omdr./min. medvirker både til gode
fartpræstationer og en enestående brændstoføkonomi.
Monteret i den store Opel Zafira Tourer kan man køre
næsten 25 kilometer på en liter dieselolie.
Konkurrenter, der kan prale af et tilsvarende lavt
forbrug, har markant færre kræfter.
Dieselmotorens lyd-karakteristika ved tomgang og i
accelerationsfasen er vi ikke så imponerede af – den
er umiskendeligt en dieselmotor. Men så snart man
kører med nogenlunde stabil fart, giver den ikke
meget væsen af sig. Målet om at bygge de mest
lydløse motorer i den klasse må siges at være nået.
Det er rigtig godt.
Blandt hemmelighederne bag konstruktionen er bl.a.
en centerplaceret tændingsdel, der består af
indsprøjtningsdyse og tændrør placeret i
forbrændingskammeret midt over stemplet. |