- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opel Astra 1,6 SIDI.

Klik på billedet og se det større


First World Testdrive:

Opel Astra og Zafira Tourer 1,6 SIDI og 1,6 CDTI

Fine nye maskiner


Af Søren Clauding – 5. juli 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har haft lejlighed til at prøve de første af de to nye motorfamilier på udfordrende og både snoede og hurtige veje i området nordvest for Frankfurt i Tyskland, dels i Opel Astra, dels i Opel Zafira Tourer. Konklusionen er klar: Det er nogle usædvanligt fine maskiner, Opel har præsteret.

 

Benzinmotoren:

1,6 liters turbo-benzinmotoren blev lanceret sammen med Opel Cascada. Der er tale om en potent maskine, der præsterer 170 hestekræfter. Men hestekræfter alene gør det ikke. Derfor er den sådan konfigureret, at den præsterer et drejningsmoment på ikke mindre end 280 Nm allerede fra 1650 omdr./min. og bibeholder det helt op til 4250 omdr./min. Det giver en smidig og glidende acceleration – hvad vi egentlig udmærket vidste fra Cascada.

 

Trods familieforholdet er Opel Astra en anderledes bil end Cascada. Den er bl.a. lettere og har derigennem fuldt udbytte af den kraftige 1,6’er. Eksempelvis nås 100 km/t på under 9 sekunder. Men hvad der er mest bemærkelsesværdigt – og det oplever man for alvor i en lukket bil som Astra: Støjniveauet er utrolig lavt og tilsvarende er vibrationsniveauet forbilledligt. Desuden fortæller Opel, at man med 1,6 liters benzin’eren officielt kan køre 17 km/l. Det er ikke mindst sat i relation til de mange kræfter virkelig godt.

 

Prisen sænkes

De gode egenskaber ved den nye benzinmotor, monteret i Astra modellen, har også en direkte økonomisk effekt. Man sparer selvfølgelig penge på benzinkontoen og også på ejerafgiften. Men fordi der ydes reduktion på registreringsafgiften, vil Opel kunne sælge Opel Astra 1,6 SIDI (som den hedder – SIDI=Spark Ignited Direct Injection) 10.000 kroner billigere end den hidtidige 180 hestes model, som kan sammenlignes direkte med den nye 170 hk. Ganske usædvanligt, at registreringsafgiften virker den vej - men det er vel noget af idéen bag den, trods alt. Listeprisen for en Astra 5-dørs med 170-hestes motoren bliver da 312.400 kroner.

 

Dieselmotoren:

Dieselmotoren er også en 1,6 turbo. Den yder dog ”kun” 136 hestekræfter, men dens drejningsmoment på 320 Nm ved 2000 omdr./min. medvirker både til gode fartpræstationer og en enestående brændstoføkonomi. Monteret i den store Opel Zafira Tourer kan man køre næsten 25 kilometer på en liter dieselolie. Konkurrenter, der kan prale af et tilsvarende lavt forbrug, har markant færre kræfter.

 

Dieselmotorens lyd-karakteristika ved tomgang og i accelerationsfasen er vi ikke så imponerede af – den er umiskendeligt en dieselmotor. Men så snart man kører med nogenlunde stabil fart, giver den ikke meget væsen af sig. Målet om at bygge de mest lydløse motorer i den klasse må siges at være nået. Det er rigtig godt.

 

Blandt hemmelighederne bag konstruktionen er bl.a. en centerplaceret tændingsdel, der består af indsprøjtningsdyse og tændrør placeret i forbrændingskammeret midt over stemplet.

Interview med Erik Morsing

 

First World Test: Opel Zafira Tourer 1,6 CDTI

 

First World Test: Opel Astra 1,6 SIDI


Læs også: First World Testdrive: Opel Astra og Zafira Tourer 1,6 SIDI og 1,6 CDTI: Nye Opel motorer giver ekstra løft >>>


Den smidige dieselmotor trækker godt i Zafira-Tourer.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt