Præcis dags dato er serieproduktionen af den nye
Nissan Qashqai sat i gang og i marts 2014 vil den
blive introduceret i Danmark. Og Nissan har allerede
nu kridtet banen op, så man er parat til mindst at
opnå samme succes med den nye generation, som man
har haft med den hidtidige.
Og går det, som det er gået med Nissan Note, hvor
salget er firedoblet siden introduktionen af den nye
generation for få måneder siden, går Nissan endnu
lysere tider i møde. I forvejen er den japanske
bilproducent en af dem, der ekspanderer kraftigt og
oven i købet også tjener penge.
Alene i Danmark har man oplevet en salgsfremgang i
2013 på over 37 procent, sammenlignet med året før
og markedsandelen er dermed oppe på 3,7 procent.
Ganske godt gået af et bilmærke, som ikke har en
decideret lavpris mikrobil på programmet.
Qashqai succesen
Da Nissan Qashqai første gang så dagens lys i 2007
var der mange, der undrede sig over, at Nissan
flyttede sig fra et traditionelt C-segment
personvognsdesign i form af Nissan Primera over i et
cross-over design. Men timingen var rigtig, ikke
mindst europæere – herunder også vi danskere – er
meget glade for stationcars. Og qua fremragende
køreegenskaber og fine pladsforhold formåede Qashqai
ikke bare at overbevise tidligere Nissan Primera
ejere, men også at tiltrække mange nye købere.
Dermed var succesen i hus.
Den nye Qashqai – eller NISSAN Qashqai, som Nissan
pointere at den hedder (man har erfaret at Qashqai
på det nærmeste er blevet et begreb og Nissan-navnet
næsten gået i glemmebogen) – er ikke en revolution.
Man har godt nok givet bilen en ny front, hvad der
bestemt ikke har gjort den mindre attraktiv, men den
dynamiske linjeføring er fastholdt.
Dynamisk design og større trækkraft
Den nye bil er lavere end forgængeren, men den er
også længere og byder derfor på mere plads. Desuden
må den med den kendte 1,6 liters 130 hestes
dieselmotor nu trække 400 kg mere end forgængeren,
dvs. 1800 kg i alt. Det har stor betydning i et land
som Danmark, hvor en Qashqai ofte får lov at trække
f.eks. campingvogne og hestetrailere.
Selvom der genfindes en række detaljer fra
forgængeren, er der dog tale om et regulært
generationsskifte. Det visuelle design er
anderledes, både udvendigt og indvendigt, og der er
inkorporeret mange nye features, bl.a. de mange
elektroniske hjælpemidler, som Nissan har gjort
meget ud af at markedsføre i de sidste år. Herunder
det såkaldte Safety Shield, der er et sammenstyk af
elektronik, som hjælper føreren til eksempelvis at
undgå kollision ved langsom bykørsel. Den såkaldte
Kollisionsradar bremser bilen helt ned til nul km/t.
I introduktionsfasen kan Nissan Qashqai købes med
hhv. en 1,2 liters turbobenzinmotor, der præsterer
115 hk og gør det muligt, at køre ikke mindre end
17,9 km/l. Mest økonomisk er imidlertid en ny, i
Nissan sammenhæng i hvert fald (man har jo et tæt
samarbejde med Renault), 110-hestes 1,5 liters
diesel. Det officielle tal siger 26,3 km/l og dermed
slipper man også for at betale mere end 1000
kroner/halvår i ejerafgift.
Støjdæmpningen
Støjdæmpningen har spillet en markant rolle i
udviklingen. Og en sjov detalje er, at forruden ikke
længere er fastgjort nede i motorrummet som på den
hidtidige model. I stedet er den fastgjort direkte
på kabinen. Man havde nemlig konstateret, at lyden
fra motorrummet forplantede sig til kabinen gennem
forruden. Alene den ændring har stor betydning for
lydniveauet i bilen. Også vindstøjen er reduceret og
vibrationsniveauet fra motoren skulle være lavere.
Skulle være… For selvom der allerede nu er landet
fem eksemplarer af Nissan Qashqai i Danmark, er der
tale om såkaldte pre-produktionsbiler, der ikke
giver et reelt billede af de serieproducerede
modeller. Så hurtigt det er muligt, vender vi
tilbage med en prøvekørsel af den nye Nissan.
Priserne
Priserne ligger derimod allerede nu fast. Og ingen
skal ærgre sig over at have købt den hidtidige
Qashqai til den tilbudspris på 220.000 kroner, som i
et stykke tid har været gældende for den billigste
variant.
Billigste ”nye Qashqai” koster nemlig 240.000
kroner. Det kan synes som en relativt høj pris, lidt
afhængig af, hvad man sammenligner med, men da der
selv i basis udstyrsvarianten ikke er sparet, er
prisen i praksis mere end OK. Basis udstyret
inkluderer f.eks. aircondition, fartpilot, elruder
både for og bag, Hill Start Assist, el-sidespejle
med varme, sædevarme, fjernbetjent centrallås,
multijusterbart rat og en hel ny sædekonstruktion,
som giver bedre støtte de rigtige steder. |