I teknisk forstand er Nissan Leaf forbedret på over
100 punkter, men ikke mindst i økonomisk forstand er
det nu blevet mere attraktivt at købe en elbil fra
Nissan. Man kan nemlig i kraft af, at produktionen
af de europæiske biler nu finder sted i Europa,
bedre håndtere individualiseringen af bilen og
dermed nu også tilbyde den i tre forskellige
udstyrsversioner: Visia, Acenta og Tekna.
Teknisk er de tre varianter ens, men førstnævnte er
med basisudstyr til salg for blot 253.690 kroner
inklusive batteri. Hidtil har prisen for en Leaf med
Acenta udstyr været 268.290 kroner – den koster nu
kr. 274.890 – mens luksusvarianten er prissat til
lige under 300.000 kroner.
Besparelse på flere tusinde kroner om året
Desuden er det nu muligt, at fravælge usikkerheden
ved batteriets holdbarhed ved at lease det. Gør man
det, er listeprisen for den billigste Nissan Leaf
reduceret til lige over 200.000 kroner. Derefter er
leasingpriserne for batteriet fastsat ud fra det
forventede kørselsbehov: Kører man f.eks. 12.500 km
om året er prisen 699 kroner om måneden, ved 20.000
kilometer/år er den kr. 954/måned. Løseligt anslået
kan man opnå en besparelse i forhold til en
nogenlunde tilsvarende benzindreven bil på et par
tusinde kroner om året, afhængig af benzinforbrug og
de aktuelle priser på elektricitet. Desuden slipper
man for at betale ejerafgift på en el-bil. Så kan
man leve med de begrænsninger, der følger med, og
har man lademuligheder på bopælen, vil en Nissan
Leaf hurtigt kunne være økonomisk attraktiv.
Begrænsningerne
Spørgsmålet er, om man kan leve med begrænsningerne.
Nissan gør deres bedste for at det er muligt.
El-varme på både for- og bagsæder er standard, og
man har udskiftet bilens varmesystem med et
varmepumpesystem, som reducerer elforbruget til
opvarmning med omkring 70 procent. Desuden er varme
i rattet standard. Man skal dog fortsat nok være
indstillet på, at holde en lidt lavere temperatur i
bilen om vinteren, hvis ikke rækkevidden skal lide
for meget. Ved vintertide leverer batterierne heller
ikke så meget strøm. I Oslo beregnede
kørecomputeren, at vi havde 167 kilometer til
rådighed, da bilen blev startet op om morgenen.
Vores kørselsmønster var imidlertid atypisk og
derfor vanskeligt at bruge som mere præcis
angivelse. Det må stå sin prøve efter at bilen er
landet i Danmark til sommer.
Opladningstiden er uændret 8 timer fra nul til fuld
opladning fra en 16 amp. stikkontakt. Imidlertid er
det nu muligt, at oplade bilen på den halve tid fra
en 32 amp. stikkontakt. Dette er blot ikke tilladt i
Danmark.
Energirigtig lyd
Bose audioanlægget er et helt system,
specialudviklet til Nissan Leaf og anvender kun
halvt så meget energi som et tilsvarende ”normalt”
anlæg.
I den nye Leaf lanceres også en ændret version af
det såkaldte Carwings navigationssystem, som gør det
muligt at fjerbetjene funktioner fra en computer
eller en smartphone. Man har forbedrede muligheder
for at fjernbetjene airconditionsystemet, og man kan
f.eks. planlægge en tur fra sin computer eller
tablet og sende anvisningerne til bilen.
I øvrigt er Around View Monitor en option (vi
har beskrevet systemet i forbindelse med prøvekørsel
af Nissan Qashqai 360 hér >>>).
Nissan Leaf er gennemarbejdet miljøoptimeret. Hidtil
har f.eks. sædematerialerne indeholdt 39 procent
genbrugte plasticflasker. Disse er i den nye Leaf
erstattet af et stof, der alene er fremstillet af
sukkerrør. Der var koldt i Oslo – så vi garanterer
ikke for, at man undgår en lidt klæbrig fornemmelse
i sommervarmen, men det gør Nissan…
Klik på billedet og se det større. |