Nissan Juke Nismo kommer til Danmark i begyndelsen
af april, men det vil formentlig være muligt at
opstøve et eksemplar allerede i marts, hvis man ikke
kan vente. Det er mere end en teoretisk situation,
for der er tale om en bil, der ikke bare ser fræk ud
men også kører rigtig, rigtig godt. Den vil givetvis
have mange potentielle kunder.
Især det sidste, det med køreegenskaberne, har
Nissan også haft tradition for at producere. Den
hæder vundne Nissan Primera var i mange år en af
verdens bedst kørende mellemklassebiler, og
sportsvogne som eksempelvis 350Z er baseret på denne
grundliggende forståelse for hvordan en bils
køreegenskaber skal være, for at være bedst.
Flere kræfter, bedre konstruktion
Juke Nismo er en udbygget version af Juke Tekna med
den såkaldte 1,6 liters DIG-T 190 hestes
turbobenzinmotor, som vi tidligere har prøvet i
udgaven med firehjulstræk (læs
testen af Nissan Juke 1,6 DIG-T 4X4 hér >>>).
Motoren er effektforøget til 200 hestekræfter og
momentkurven er rykket lidt nedad, samtidig med at
den topper ved 250 i stedet for 240 Nm. Derved har
man opnået bedre fartpræstationer og en uændret
benzinøkonomi. Ikke mindre end 14,5 km/l kan man
køre i versionen med træk på forhjulene.
Karrosseriet er gjort 10 procent stivere og også
hjulophængene er tilpasset en mere sportslig
kørestil. I stedet for 17” fælge kører Juke Nismo på
18” fælge, som i øvrigt vejer det samme. Derved er
den uaffjedrede vægt uændret og vejgrebet alt andet
lige bedre.
Nismo-front og interiør
Fronten er ændret, kofangeren er lavere,
bagkofangeren er ændret, så den styrer luftstrømmene
under bilen bedre, der er monteret en spoiler på
bagklappen og tilsammen opnås såvel mindre
luftmodstand som bedre vejgreb. Visuelt medvirker
røde stafferinger og røde sidespejle til at man
øjeblikkeligt kan se, at det er en Juke Nismo.
I kabinen er interiøret et rent Nismo-design, som
bl.a. omfatter sportssæder, masser af pianolak og et
herligt læderrat med en sjov staffering øverst og
ruskind i de centrale positioner. Fine gimmicks som
en rød omdrejningstæller og alu-pedaler i vognbunden
er med til at understrege Nismo-følelsen.
Velkørende sportslig og komfortabel
Man kan forholde sig til Juke Nismo via
mobiltelefonspillet Asphalt 7. Men i den virkelige
verden er der tale om en særdeles velkørende
sportslig bil. Den er underholdende i de snævre
kurver, sikker og stabil ved motorvejsfart, men
fremfor alt er den blevet sportslig uden at blive
ukomfortabel. Det er med andre ord en bil, der
glimrende kan udfylde en rolle som transportmiddel i
hverdagen, men som samtidig gør det muligt at opleve
køreglæde, når kørselsforholdene er til det. Og ind
imellem de to yderligheder keder man sig nu heller
ikke.
Motoren brummer tilfreds, når man træder speederen i
bund, trækvilligheden er forbilledlig og det store
moment ved lavere omdrejninger gør smidigheden
rigtig god. Stabiliteten ved nedbremsning er OK, men
kører man tæt på grænsen, er netop nedbremsningen i
en kritisk situation en smule urolig. Desværre gav
arrangementet i Spanien ikke mulighed for at afprøve
Juke Nismo og dermed også denne del til bunds – det
må vente til Juke Nismo er landet i Danmark.
Også med CVT-gear
Den første test af Nissan Juke Nismo gjaldt alene
varianten med forhjulstræk og manuelt gear. Den er
givetvis også den sjoveste, fordi gearskiftet er
supergodt og fartpræstationerne her er bedst.
Alternativet er en 4-hjuls trukken variant med
automatisk 7-trins CVT-gear, som ikke er prøvekørt.
Den giver imidlertid forringede fartpræstationer (på
tør vej) og forøget benzinforbrug.
Nismo i Europa med speederen i bund >>> |