Volkswagen var populært sagt i stødet på årets
motorshow i Frankfurt. Med verdenspremiere på
fabrikkens to mest populære bilmodeller med
elektriske drivliner har VW taget hul på en ny æra
og meldt sig på markedet for elektrisk mobilitet. Og
som altid, når Europas største bilfabrik er på
banen, er tingene gennemarbejdet og lige til at
bruge.
Faktisk er man så langt, at e-up! kan lanceres om
ganske kort tid. Dermed får køberne en unik mulighed
for at kombinere behovet for ganske små biler med
favorabel brændstoføkonomi. Volkswagen har beregnet,
at det koster omkring 30 kroner, at køre 100
kilometer i en e-up!, naturligvis afhængig af de
aktuelle el-priser.
Til sammenligning koster det i nabolaget af 45
kroner pr. 100 kilometer i en konventionel bil med
dieselmotor, hvor man efterfølgende bliver belagt
med halvårlige statsafgifter. Dem slipper man som
bekendt for med en el-bil.
e-Golf kører en smule kortere på kWh’erne, men også
den kommer ret godt i mål, ikke mindst fordi man
lægger ud med en rækkevidde på officielt 190
kilometer – det er næsten på niveau med
markedslederen i det segment, Nissan Leaf.
Under 200.000 kroner
Prismæssigt lander VW e-up! på under 200.000 kroner,
når den kommer til Danmark i november i år, kunne
Søs Righolt Ilum, PR-Chef hos den danske importør,
afsløre på motorshowet i Frankfurt. Det kan lyde som
en høj pris, men skal ses i lyset af, at der følger
temmelig meget udstyr med for de penge, herunder
automatgear. Ekviperer man en konventionel up! på
samme måde, er prisforskellen ikke stor, fastslår
hun.
I teknisk forstand er en e-up! udrustet med en
elektrisk synkronmotor, der præsterer 82
hestekræfter og et moment fra stort set første
motoromdrejning på 210 Nm. 100 km/t nås på 12,4
sekunder – men mere relevant er det at den når 60
km/t allerede efter 4,9 sekunder – og topfarten er
130 km/t. Den officielle rækkevidde er 160
kilometer.
e-Golf har en tilsvarende elektromotor, der
imidlertid yder op til 115 hestekræfter og kan
rotere med en hastighed på helt op til 12.000 omdr./min.
Drejningsmomentet er på 270 Nm og bilen kan
accelerere til 100 km/t på 10,4 sekunder. Topfarten
er elektronisk begrænset til 140 km/t – klogt nok,
for det er især ved høj fart, at en elbil for alvor
bruger strøm. I gennemsnit bruger en e-Golf 12,7
kWh/100 km. Det tilsvarende tal for e-up! er 11,7
kWh. |