Det var naturligvis den nye Opel Insignia, der var
den reelle verdenspremiere på det internationale
motorshow i Frankfurt. Men det var konceptbilen,
Opel Monza, der stjal billedet. Insignia’en vender
vi tilbage til her på Motorsiden kort efter de
første internationale prøvekørsler af bilen,
hvorimod Monza’en måske nok sættes i
serieproduktion, men det er ikke lige om hjørnet, at
det sker.
I første omgang handler det om at sende et signal om
Opels fremtidige designsprog. Opel kalder selv Monza
Concept for en rollemodel, på samme måde som den
oprindelige Monza, der havde sin storhedstid for
30-40 år siden, satte nye grænser for, hvordan en
Opel kunne se ud.
Oceane bølger
Opels designchef, Mark Adams, beskriver
formgivningen som inspireret af oceane bølger, der
bryder imod kysten. Udfordringen har været, at lade
de lette, flydende linjer muliggøre regulære
indstigningsforhold til såvel forsæder som bagsæder
– det er opnået ved at udelade B-stolpen i
karrosseriet. Monza Concept er iøvrigt 4,69 meter
lang og kun 1,31 meter høj.
Men Opel Monza er ikke kun et smukt og iøjefaldende
design, også under karrosseriet præsenterer Opel nye
måder at tænke bil på. I stedet for fast
instrumentering udgør det brede skulpturelt
formgivne instrumentpanel fra dør til dør en
projektionsflade hvorpå såvel information som
dekorative elementer vises – naturligvis styret af
føreren ud fra dennes egne ønsker og behov. Til
formålet anvender man 18 LED projektorer. Desuden
har man udviklet et avanceret connection-system, i
endnu højere grad baseret på brugervenlighed end
kendte systemer.
Elbil med range-extender
I maskinrummet finder man dels en elektromotor, dels
en range-extender, der kører på CNG (Compressed
Natural Gas), udviklet på basis af Ampera.
Gas-motoren er naturligvis baseret på den nye
generation af 3-cylincrede 1-liters benzinmotorer,
som Opel også lancerer på Frankfurt Motorshow.
Link til importøren |