Det
ligger egentlig lige til højrebenet, og Jaguar har
da heller ikke tøvet længe efter at virksomheden
blev slået sammen med Land Rover og overtaget af den
indiske gigant, Tata: En helt ny Jaguar kompakt SUV/Crossover
er på vej.
Dermed
begynder den legendariske britiske bilfabrik så småt
at gå BMW, Audi og Porsche i bedene. De har for
længst bragt fine firehjulstrukne semi-off roadere
på markedet, og nu må de så se i øjnene, at Jaguar
også snart melder sig på salgsarenaen for
terrængående premiumbiler.
Ny
kompakt platform for fremtidens Jaguarer
C-X17,
som er navnet på den nye bil, der første gang så
projektørernes lys på Frankfurt Motorshow i
september, er foreløbig en konceptbil, men den
kommer i produktion, ingen tvivl om det.
Konceptbilen er nemlig samtidig det første
håndgribelige resultat af en helt ny og avanceret
aluminium monocoque kaldet iQ. Det er meningen, af
en helt række af kompakte C-segment biler skal
baseres på denne platform. Bl.a. er man også på vej
med en kompakt sedan, som man forventer at lancere i
2015.
Hos
Jaguar fastslår man, at Jaguar C-X17 er en regulær
Jaguar, altså på ingen måde en Land Rover. Vi gætter
på, at man nødig vil havne i den situation, hvor et
nært slægtskabsforhold forstyrrer markedskræfterne.
Det har Jaguar tidligere brændt sig på, da man, for
en del år siden efterhånden, forsøgte at sælge en
Jaguar S-Type som om den var en Jaguar, selvom alle
vidste, at den i bund og grund var en Ford Mondeo.
Premiumbiler hånd i hånd
Der er
imidlertid en kæmpemæssig forskel på dengang og nu:
Land Rover og i særdeles Range Rover modellinjerne
er regulære premiumbiler indenfor deres niche område
på samme niveau som Jaguar, så dybest set, kan vi
kun håbe på, at Jaguar har taget imod både råd og
vejledning - og måske også vil modtage en smule
teknisk input - i udviklingen af Jaguar C-X17.
Jaguar
betegner selv C-X17 som en "sports crossover". Som
billederne indikerer, er udviklingsarbejdet temmelig
langt fremskredet og et af de områder, man har
bestræbt sig ekstra meget på at sikre, er den
sportslige køreoplevelse uden at gå på kompromis med
den luksus, Jaguar også er kendt for. Samtidig er
bilen både praktisk og funktionel.
Interessant er det også, at den nye Jaguar monocoque
er baseret næsten 100 procent på genbrugsmaterialer.
|