Audi-huset på Frankfurt Motorshow er uden
sammenligning det tættest befolkede område. Af gode
grunde, for der var en helt stribe nyheder, hvor det
især var en ny Audi Sport Quattro Concept og en
italiensk designet Audi Nanuk Quattro Concept, der
stjal billedet. Verdenspremierer på biler klar til
serieproduktion var dog heller ikke kedelige: Audi
A3 cabriolet og Audi A8.
Audi Sport Quattro Concept er knaldgul og er sidste
skud på guattro-linjen, som har bestået siden 1983.
den er først og fremmest en visuel oplevelse, men i
kørefærdig stand vil den kunne klare en topfart på
305 km/t. Den skyldes en 560 hestes 4-liters V8, som
også kendes fra Audi RS 7 i skøn forening med en 150
hestes elektromotor. Der er med andre ord tale om en
regulær plug-in hybrid. 285/30-21 hjul gør deres til
at øge æstetikken.
Litium-ion batteriet muliggør at man kan køre 50
kilometer på elektricitet alene. Og har man travlt
kan de fire trækkende hjul bringe en op til de 100
km/t på 3,7 sekunder – det er hurtigere end Audi R8.
Audi nanuk quattro concept
Konceptbilen Audi nanuk quattro concept er et
crossover-koncept, der kombinerer dynamikken fra en
højtydende sportsvogn med Audis quattro-ekspertise
på vejen, på racerbanen og også offroad. V10
TDI-motoren sætter standarden for kraft og
effektivitet.
Audi har udviklet konceptbilen Audi nanuk quattro
concept i samarbejde med designerne hos Italdesign
Giugiaro. Den har en 5-liters centerplaceret V10
dieselmotor, der yder 544 hestekræfter og leverer et
drejningsmoment på 1.000 Nm allerede fra 1.500 omdr./min.
Den sprinter fra 0-100 km/t på 3,8 sek., og
tophastigheden er 305 km/t.Dobbelte wishbones styrer
konceptbilens 22"-hjul, som er udstyret med
235/50-dæk foran og 295/45-dæk bagpå. Og så har den
ikke bare firehjulstræk men også firehjulsstyring.
Når føreren styrer ved lav eller moderat hastighed,
drejer baghjulene op til 9 grader i modsat retning
af forhjulene. Det giver en virtuel forkortelse af
akselafstanden på ca. 100 cm og reducerer
vendediameteren til ca. 10 m. Ved højere hastigheder
drejer systemet baghjulene op til 2,5 grader i samme
retning som forhjulene. Det giver en virtuel
forlængelse af akselafstanden med ca. 140 cm og
dermed bedre stabilitet. Audi nanuk quattro concept
har en akselafstand på 2,71 meter. Den er 4,54 meter
lang og 2 meter bred.
A3 Cabriolet
Audi A3 Cabriolet er en kompakt 4-sæders-bil, som i
forhold til forgængeren er vokset – i længden fra
4,24 til 4,42 m, akselafstanden fra 2,58 til 2,60 m
og i bredden fra 1,77 til 1,79 m. Kun i højden (1,41
m) er den blevet 15 mm lavere – det giver den åbne
4-personers-bil en mere elegant og sportslig
fremtoning på vejen.
Bagagerumsvolumenen er vokset med 60 l, og
bagagerummet er lettere at læsse. I hjulkasserne er
der plads til store hjul på op til 19". Forrudens
ramme er fremstillet af aluminium og så er den
udrustet med en stofkaleche, som er spændt ud på en
mekanisme i magnesium og stål, og som er integreret
i bilens design. Den åbnes og lukkes
elektrohydraulisk på under 18 sekunder – op til en
hastighed på op til 50 km/t.
De tre nyudviklede motorer, som Audi A3 Cabriolet
fås med ved introduktionen, er i væsentlig grad med
til at give bilen sin sportslige karakter. De to
TFSI-motorer yder henholdsvis 140 hk og 180 hk fra
en slagvolumen på 1,4 og 1,8 l. 2,0 TDI yder 150 hk.
Flere motorer følger – fra 1,6 TDI med 110 hk til
2,0 TFSI, som driver Audi S3 Cabriolet med sine 300
hk. Alle motorer i den nye Audi A3 Cabriolet
omfatter teknologierne direkte indsprøjtning,
turboladning og start-stop-system.
I topversionen, Audi S3, der følger kort efter
introduktionen, har den kompakte cabriolet ekstra
sportslige præstationer. 2-liters TFSI-motoren yder
300 hk og har et drejningsmoment på 380 Nm.
Accelerationen fra 0 til 100 km/t klares på 5,4 sek.
med den 6-trins S tronic. Ved blandet kørsel kører
den 4-cylindrede turbomotor 14,1 km/l.
Audi A8: Verdenspremiere på IAA |