15. april leverer Hyundai 15 brintbiler til
Københavns Kommune. Fordelen ved brintbiler er, at
de i princippet er forureningsfri, forudsat brinten
produceres på den rigtige måde. Med de 15 brintbiler
viser kommunen, at man er fremme i skoen med en
hensigtserklæring om at gøre den danske hovedstad
CO2 neutral inden år 2020. Man har også et erklæret
mål om, at 85 procent af alle kommunens personbiler
er udskiftet med el- og brintbiler i 2015.
Egentlig er det to sider af samme sag, det her med
el- og brintbiler. Det er kun et spørgsmål om,
hvorfra elektriciteten kommer. Vi har prøvet en
Hyundai ix35 FCEV (FuelCellElectricVehicle) for at
få syn for sagen.
En brintbil er en elbil
En brintbil er dybest set en elektrisk bil. I
brintbilen findes der et lille kraftværk, hvor brint
i de såkaldte brændselsceller skaber elektricitet.
Denne elektricitet oplagres på et batteri, som
sikrer, at der er den mængde elektricitet til
rådighed, der er brug for, når man skal køre. I
el-bilen skal elektriciteten leveres udefra.
Når brinten er anvendt i brintbilen, er det eneste
affaldsstof…vand. Dér hvor forureningen kan komme
fra er fra fremstillingen af brint – hvilket foregår
ved at splitte et vand-atom ad (vand består som
bekendt af Brint og ilt).
Brint kan lagre vindenergi
”I Danmark og andre steder i verden er der en masse
vindmøller, der står stille, fordi den elektricitet,
de kan udvikle, ikke skal bruges lige nu og fordi
man ikke har nogen steder at lagre elektriciteten,”
forklarer Hyundais danske direktør, Niels Rønnebech.
”Hvis vindmøllerne i den tid, hvor de ellers ville
stå stille, leverer strøm til et brintproducerende
anlæg, kan der produceres brint uden at forurene.
Denne brint kan siden via brændselscellerne i
bilerne omformes til elektricitet, som biler med
elektromotor kan bruge som fremdriftsmiddel.”
Et spørgsmål om tid
Naturligvis er infrastrukturen ikke på plads endnu,
brintproduktionsanlæggene er ikke bygget,
distributionen er ikke etableret, for der findes kun
ganske få brint-tankstationer rundt om i verden. Men
vælger man fra politisk side at satse på brint som
brændstof til biler, vil det kun være et spørgsmål
om tid hvornår infrastrukturen er på plads – og i
mellemtiden har Hyundai og andre bilfabrikker, der
også udvikler brintbiler – have opnået værdifuld
erfaring med bilerne.
Køreoplevelse som en elbil
Køreoplevelsen med Hyundais brintbil, som der
fremover vil køre 15 stykker af rundt om i de
københavnske gader, er ikke meget forskellig fra en
regulær el-bil.
Krafttilførslen fra den 136 hestekræfter stærke
el-motor er som i alle andre elektrobiler. Man
oplever en lineær acceleration uden gearskift, for
der er ingen gearkasse. Imidlertid opleves lidt støj
fra den mekanisme, der fører brinten ind i
brændselscellerne. Støjen er minimal og høres ikke,
når først man kører.
Accelerationen i kraft af 300 Nm i princippet fra 0
omdr./min og opefter er glimrende. 0-100 km/t klares
på 14 sekunder og topfarten er 160 km/t.
Bruger mere brændstof om vinteren
Det kolde vintervejr satte dog sit præg på
køreoplevelsen, for i en elbil påvirkes batteriets
ydeevne af temperaturene og når det er koldt, er
aktionsradius’en væsentlig reduceret. Det indebærer
også, at brændstoføkonomien ved sommertemperaturer
er væsentlig bedre end ved vintertid. Om det har
nogen væsentlig betydning har alene med prisen på
produktion af brint at gøre, men erfaringen med
Hyundai ix35 FCEV er tæt ved en fordobling af
brændstofforbruget ved minus to grader i
sammenligning med den officielle aktionsradius på
594 km på en optankning.
|