Den hidtidige Hyundai Santa Fe kostede 480.000
kroner. Den nye koster mindst 660.000. Det ser ud
som noget af en prisstigning. Men udover navnet har
de to biler ikke meget til fælles. Jo: 5 års
ubegrænset garanti, som i sig selv sætter Santa Fe i
særklasse.
”Vi er godt klar over, at vi med den nye bil
henvender os til en helt anden målgruppe end men den
hidtidige,” fastslog den danske Hyundai direktør,
Niels Rønnebech i forbindelse med de første
muligheder vi har haft for at testkøre bilen i
Danmark. ”Hyundai er vokset voldsomt i de seneste
år, det er vi ikke mindst fordi kvaliteten er rigtig
god – hvilket vi også står ved gennem vores unikke
garanti på 5 år, helt uden kilometer begrænsning.”
Niels Rønnebech.
Andet produkt – anden pris
”Produktet er nu et andet, derfor er prisen det
selvfølgelig også,” fastslår Niels Rønnebech. ”Og
det skal da også pointeres, at det kun er
premium-varianterne, der importeres til Danmark, med
vores kraftige, men endda økonomiske 2,2 liters
diesel på 197 hestekræfter. Bilerne har permanent
firehjulstræk og 7 sæder er standard.”
Kan man sætte sig ud over, at der ikke står BMW,
Mercedes eller Toyota på bagklappen, er både bilen
og prissætningen ligeså attraktiv, som den altid har
været hos Hyundai.
God kørselskomfort
Forklaringen gav de første testkørsler i vinterligt
dansk ”forårsvejr” et godt signal om. Den nye
Hyundai Santa Fe forener god kørselskomfort med
udmærkede kurveegenskaber. Trods en næsten stormende
sidevind var bilen overraskende stabil ved
motorvejskørsel og i terrænet så god som nogen af
konkurrenterne.
Hyundai Santa Fe er en stor SUV. Den måler 4,69
meter i længden og har, trods firehjulstrækket,
glimrende plads i såvel bagagerum som på de syv
siddepladser. Med 5 siddepladser i brug er
bagagekapaciteten 516 liter og omdannes
siddepladserne til bagagerumsbund, forøges
kapaciteten til 1,6 kubikmeter.
Fremragende pladsforhold
Overraskende er det, hvor god benplads man har og
hvor komfortabelt man sidder på den midterste
sæderække. Her er der virkelig tale om luksuøs
komfort på højt niveau og da indstigningsforholdene
er eminente, er en Santa Fe glimrende egnet til
f.eks. transport af prominente gæster.
Bageste sæderække er også anvendelig til andet end
børn, men naturligt nok skal man ikke være for
langbenet – træerne er ikke vokset ind i himlen.
Fin i terrænet
Og så er der terrænegenskaberne: Vi havde lejlighed
til at prøve Santa Fe i fastfrossede hjulspor det
kuperede
skovområde på Tirsbæk Gods ved Vejle. Under sådanne
forhold er frihøjden den mest begrænsende faktor.
18,5 cm rakte til alle passager, men den moderat
affjedrede bil ændrer naturligvis frihøjde, når man
læsser den.
Hyundai er i Danmark en del af Nic Christiansen
gruppen, som desuden importerer bl.a. Land Rover, og
der var derfor også adgang til Land Rover Experience
Center, hvor en række af de kunstigt skabte
køreudfordringer kunne passeres uden problemer. Mest
interessant var det at konstatere, at med
differentialelåst firehjulstræk håndterede Santa Fe
undervognen helt uproblematisk de forhindringer,
hvor kun tre hjul havde fat i underlaget. Og selvom
hjulvandringen ikke er på niveau med f.eks. en Land
Rover, var terrænkørslen helt komfortabel. Det er
ret godt gået af Hyundai.
Oplevelsen af bilen i øvrigt:
Motoren trækker godt og et stort moment på 436 Nm
(aut. udgaven) over et bredt omdrejningsinterval sikrer, at det i
terrænet først er dækmontering og frihøjde, der
sætter en stopper for fremfærden. Den er ikke
udpræget støjsvag, men ved motorvejskørsel hører man
den næsten ikke.
Kabineindretningen er på den ene side funktionel, på
den anden side oser den af kvalitet i materialevalg
og design. Det kan så yderligere underbygges af et
righoldigt udstyrsudvalg, men selv i
indstigningsmodellen med det laveste ”Style” udstyr
er man godt kørende med bl.a. 19” alufælge,
fartpilot, smartkey, 2-zone klimaanlæg, baksensor og
et højt sikkerhedsniveau, som inkluderer 7 airbags
og har givet Hyundai Santa Fe fem stjerner i
EuroNCAP sikkerhedstesten. I øvrigt er Hyundai Santa
Fe af EuroNCAP udnævnt til den sikreste bil i sin
kategori i 2012. Blandt finesserne er
fodgængerbeskyttelse, hvor fronthjelmen forskydes og
reducerer skaderne for fodgængeren, når uheldet
måtte være ude.
Hyundai
Santa Fe er ingen off-road'er, men en god
terrængående SUV, der er skabt med terrænkørsel for
øje, som beskyttelsesskjoldet under bagkofangeren
klart udtrykker. |