Volvo nyder godt af den økonomiske indsprøjtning fra
virksomhedens kinesiske investor. Modelprogrammet er
godt i gang med at blive fornyet og opdateret. På
Genève motorshow fremviste den svenske bilfabrik en
ny S60, V60 og XC60 med reduceret brændstofforbrug
og et endnu frækkere udseende. Også verdens første
plug-in-hybrid med dieselmotor kan Volvo bryste sig
af at bringe på markedet.
Den nye Volvo S60 har fået en mere dynamisk
fremtoning. Man har ikke bare givet S60 en ny front,
men også reguleret bagpartiet, især hvad angår de
vandrette linjer. Fortil har man haft ulveøjne i
tankerne – et ekstra hip i en tid hvor der er meget
fokus på ulve i medierne.
Det samme har man gjort ved V60 og hér er også
kabineindretningen gjort mere intelligent ved en
tredeling af bagsæderyglænene, så man selv kan vælge
i hvilken side man vil anvende asymmetrien.
Verdens første diesel plug-in hybrid
Diesel plug-in-hybriden er i sig selv et mesterværk.
Foruden muligheden for at kunne oplade batteriet fra
en stikkontakt, disponerer man over utrolig mange
kræfter. På forhjulene trækker Volvos 5-cylindrede
2,4 liters diesel, som præsterer op til 215
hestekræfter og leverer et moment på 440 Nm. På
baghjulene har man en 70-hestes elektromotor, som
bidrager med 200 Nm. Det gør reelt bilen
firehjulstrukken – og på plan asfalt kan man køre op
til 50 kilometer på en tankfuld elektricitet. Det er
en enestående kombination.
Ifølge de officielle normtal kan man køre 55
kilometer på en liter dieselolie. Imponerende i en
bil, der kan accelerere fra 0-100 km/t på 6,1
sekunder.
Elektroniske kørehjælpemidler
Også den mellemstore SUV, Volvo XC60 – som faktisk
er Volvos bedst sælgende bil overhovedet – har fået
et mere urbant look. Interiøret er kraftigt
opdateret og på den tekniske front er Corner
Traction Control (en slags torque vectoring) nu
standard. Systemet hjælper til at overføre
motorkræfterne til de hjul, der har bedst vejgreb.
Kunsten er naturligvis at gøre det, uden at bilen
bliver ustabil – det glæder vi os til at prøve. Også
Hill Descent Control, som er en stor hjælp ved
off-road kørsel, er nu en option.
Volvo har parallelt med opdateringen af de nye
modeller udviklet en lang række elektroniske
hjælpesystemer, som ikke mindst skal assistere
føreren til at komme rigtigt gennem trafikken.
Enhver fornuftigt tænkende bilists mareridt er
påkørsel af en fodgænger eller en cyklist. Volvo har
udviklet et system, som kan ”se” cyklister og
fodgængere og nå at bremse bilen op, hvor en
påkørsel ellers måtte finde sted.
|