Mitsubishi har ikke slået om sig med nyheder i de
senere år. Men den japanske industri-gigant har en
klar forventning til, at i 2020 vil 20 procent af
alle nye biler være baseret på el-drift i en eller
anden form. Og Mitsubishi er ikke bange for at gå
nye veje, hvad man bl.a. dokumenterede på Genève
Motorshow for nylig.
Dér viste fabrikken to konceptbiler, temmelig
gennemarbejdet og med hver deres helt egenartede
formål. Den ene var en regulær pickup-truck, den
anden en videreudvikling af den kendte iMiEV.
Concept GR-HEV
Pickup’en er døbt Concept GR-HEV, hvor HEV står for
Hybrid Electrical Vehicle, altså et hybrid-elektrisk
køretøj. Bilen er spektakulær og udtrykker også en
moderne tilgang til designet af et arbejdskøretøj,
som enhver amerikansk farmer vil nyde at drøne ud på
markerne i.
Mitsubishi kalder bilen en Sport Utility Truck og
med et lad bag den udbyggede fem-personers kabine er
den en pickup, som fabrikken i øvrigt også ser store
muligheder for i Europa. Her har man i forvejen et
temmelig stort marked for den slags køretøjer og med
en 2,5 liters dieselmotor, en frontmonteret elmotor
og automatgear slipper den store bil ikke mere end
149 g CO2 ud i atmosfæren pr. kørt kilometer.
Der er i øvrigt tale om en bil, der kan formes på
flere måder, som plug-in hybrid, eller med en
indbygget generator i stil med Chevrolet Volt/Opel
Ampera. Permanent firehjulstræk en naturligt nok en
del af pakken.
CA-MiEV
Concept CA-MiEV er en fuld elektrisk bil, meget let
og med en rækkevidde på 300 kilometer. Bilen er
yderst aerodynamisk med en luftmodstandskoefficient
på 0,26. Og så har den plads til fem personer.
Batteriet har en kapacitet på 28 kWh og maskineriet
producerer 80 kW (109 hk) med det velkendte
maksimale drejningsmoment ved stort set alle
motoromdrejningstal.
CA-MiEV har helt flad bund og er udrustet med et
tilsvarende fladt batteri, der kan oplades trådløst
ved hjælp af magnetisk resonans. Bilen byder på en
mængde usædvanlige features som f.eks. automatisk
afsendelse af e-mail i tilfælde af tyveri,
automatisk nødkald i ulykkestilfælde, fjernbetjening
af motor m.v.
|