Interview: Hanne Sørensen, PR-Chef Peugeot Danmark i
Motorradioen
Det gør ondt på Peugeot, at det går så dårligt på de
sydeuropæiske lande, for de har traditionelt udgjort
et væsentligt grundlag for fabrikkens eksistens. Men
det gør ikke mere ondt end at man har fået samlet
sig sammen i en fart og udnævnt verden som sit nye
marked. Derefter har man sat målrettet handling bag
ordene og i Genève præsenterede man et konkret
eksempel på Peugeots nye globaliseringsstrategi,
Peugeot 2008.
Bilen er udviklet globalt, i et samarbejde mellem
tre designteams i Frankrig, Kina og Brasilien.
Resultatet er en urban crossover (en bybil baseret
på en blanding af en SUV og en hatchback), som
tilgodeser kundernes behov, uanset de bor i Europa,
Sydamerika eller Kina.
Europa er med
Heldigt at også Europa er med i puljen, for det
ville da være ærgerligt at gå glip af 2008, for den
er om noget udtryk for hvad vi netop under nordiske
himmelstrøg vil have god gavn af: En kompakt 4,16
meter lang bil, baseret på den velkørende Peugeot
208, med masser af plads og perfekte køreegenskaber
de fartbegrænsede danske landeveje.
Hos Peugeot understreger man at 2008 ikke køre
ringere end 208. Men en bil, der er højere, må
nødvendigvis have det lidt vanskeligere gennem
kurverne. Omvendt har netop Peugeot gennem de
seneste generationer af fabrikkens biler
dokumenteret, at det der med køreegenskaberne, det
havde de styr på. Det vel en af årsagerne til at det
franske mærke traditionelt har klaret sig så godt i
Danmark.
Alt det man mangler
Der er tale om en såkaldt B-segment crossover, og
præcis det marked er i opgang lige nu. Den type
biler har alle de funktioner, som man oplever at man
mangler, hvis man anskaffer en af de populære
mikrobiler af Peugeot 107-typen.
Stor rummelighed (360 bagageliter, som kan øges til
1,2 kubikmeter, når bagsæderyglænene lægges ned), et
højt sikkerhedsniveau, PSA-koncernens velkendte
miljøtilpassede motorprogram, men måske især et
frækt og næsten grænsebrydende design, er de
parametre, som skal sikre succes’en.
I Danmark ikke mindst bliver prisen også en
parameter. Men den vil være attraktivt prissat,
fastslår Peugeots danske PR-chef, Hanne Sørensen,
som også fortæller at den forventes at lande
allerede i juni måned i år. De endelige listepriser
er dog ikke på plads endnu.
|