Interview med Lene Mejdal Iversen, PR-ansvarlig hos KIA Import Danmark,
i Motorradioen
>>>
KIA sætter turbo på udviklingen. I løbet af fem år er
fabrikkens globale salgstal blevet fordoblet, den
koreanske bilfabrik er sammen med moderselskabet
Hyundai nu blandt verdens fem største bilkoncerner.
På Genève motorshow er der skiftet i topgear: Med
cee’d GT og pro_cee’d GT vil man markere, at man også
mestrer køredynamik.
Tallene taler deres eget sprog: 204 hestekræfter,
udviklet af KIA’s nye 1,6 liters GDI
turbobenzinmotor, 230 km/t på toppen. Og det sker
med behørigt hensyn taget til miljøet: 13,5 km/l er
et pænt tal med så stort et fartpotentiale.
O-100 km/t klares på 7,7 sekunder, men endnu skal
man selv forestå gearskiftet, selvom KIA er godt på
vej til at lade mekanikken overtage den del også i
kraft af en ny dobbeltkoblings-gearkasse,
introduceret sammen med KIA pro_cee’d (læs
den første internationale prøvekørsel af KIA
pro_cee’d hér >>>).
GT modellerne byder på mange fine detaljer som
f.eks. kvadratiske kørelys-LED-lamper, Recaro
sportssæder og aluminiumspedaler plus, naturligvis,
et mere sportsligt look. Og så er der ikke langt fra
showcar til virkelighed: De nye GT-modeller er på
markedet til efteråret.
Provo-koncept
I Genève viser KIA en konceptbil ved navn ”provo”.
Om den er så provokerende som navnet indikerer, er
mindre tydeligt, men bilen er i hvert fald skabt for
sjov skyld og det er måske nok lidt en provokation
i vores funktionelle moderne verden. Men med den
succes, KIA oplever for tiden, kan man vil nok
tillade sig lidt skæg og ballade.
Man forsøger at kombinere nostalgiske elementer fra
provo-tiden tilbage i 60’erne med moderne teknologi
og er endt op med et muskuløst, enkelt design, som
udstyres med KIA’s nye 204-hestes GT-motor.
Provo er skabt af KIA’s designcenter i Frankfurt og
sættes næppe i produktion. Det ville ellers være en
sjov fornyelse af småbilsbegrebet: provo er blot
3,88 meter lang og 1,35 meter høj.
|