Interview: Niels Rønnebech, adm.
Dir. Hyundai
Danmark i Motorradioen
Niels Rønnebech udtrykker i
interview’et, at akselafstanden er uændret på Santa
Fe og Grand Santa Fe, men det skal retfærdigvis
nævnes, at interview’et fandt sted inden den
officielle presse-præsentation i Genève, hvor de
eksakte data blev offentliggjort.
Lige nu er den nye Hyundai Santa Fe på vej på de
danske landeveje. Der er tale om en helt ny
generation af den efterhånden noget bedagede SUV fra
den koreanske bilfabrik. Men lige nu er der desuden
en helt ny og endnu større Santa Fe på plads i
Genève, hvor man regulært præsenterer en afløser for
Hyundai iX55.
Den hedder Hyundai Grand Santa Fe og fabrikken har
valgt, at kalde afløseren for iX55 (som i øvrigt
aldrig har været importeret til Danmark), ganske
enkelt fordi den er en Santa Fe.
Men størrelsen er anderledes. Grand Santa Fe er 10
cm højere, 5 cm bredere og hele 22,5 cm længere end
Santa Fe, så den nu målet 4,92 m i længden, 1,89 m i
bredden og 1,69 m i højden. Akselafstanden er
forlænget med 10 cm iflg. det officielle
pressemateriale om bilen. Der med andre ord blot
tale om en forstørret udgave.
I Danmark til september
XXL-udgaven kommer til Danmark til september og i
sagens natur er man ikke klar med priserne endnu,
men den vil alene blive importeret med top-udstyr og
variabelt firehjulstræk, som normalt medfører træk
på forhjulene og ført i kritiske situationer
benytter sig af muligheden for at trække også på
baghjulene.
Lidt data på den store bil:
Bagagerummet tilbyder 634 liter bagageplads – men
ikke al pladsen går til bagage. 5 cm er afleveret
direkte til bagsædepassagererne. Samtidig er bilen
lidt højere, så sidder man på dens tredje sæderække
er der længere op til loftet.
Motoren bliver Hyundais 197-hestes 2,2 liters
diesel, der præsterer et imponerende drejningsmoment
på 436 Nm i mellemområdet fra 1800-2500 omdr./min.
Topfart: 200 km/l. 0-100 km/t: 10,3 sek.
|