På Genève Motorshow har BMW verdenspremiere på en
usædvanlig bil. I BMW sammenhæng er den i hvert fald
usædvanlig, for den tyske bilfabrik, der – i
modsætning til store dele af bilbranchen – tjener
penge på at producere biler, har skabt en
blandingsmodel, en helt ny hybrid ved navn Gran
Turismo.
Det er dog alene fordi BMW aldrig før har
fremstillet en sådan model, at beskrivelsen passer.
Der er nemlig tale om en 3-serie BMW med tophængslet
bagklap, altså en biltype, der i andre sammenhænge
er ganske almindelig. Til gengæld er måden, hvorpå
man har gjort det, ikke helt almindelig.
Derfor er det også for begrænsende at kalde Grand
Turismo for en 3-serie hatchback, og det er vel også
årsagen til, at den har fået det navn i stedet for
blot at kalde den GT. Bilen er nemlig noget
anderledes end den almindelige 3-serie sedan. Den er
20 cm længere og ikke nok med det: akselafstanden er
11 cm længere end man finder det i 3-serie sedan’en.
Det hænger ganske godt sammen med grundbetydningen i
Gran Turismo – en stor, hurtig rejsebil, for
merpladsen har givet markant bedre bagagerumsplads.
Faktisk er bagagerummet på 520 liter endnu større
end det, der findes i stationcarudgaven. Og på
bagsædet er der 7 cm mere benplads end i sedan’en.
Desuden sidder man højere i Gran Turismo – ikke
mindre end seks cm. Det har kunnet lade sig gøre,
fordi bilen også er 8 cm højere end sedan og Touring,
Det er heller ikke utænkeligt, at den længere
akselafstand vil give endnu mere stabilitet ved
hurtig autobahn kørsel.
Og hurtigt vil det kunne gå, for BMW 3-serie Gran
Turismo vil kunne bestykkes med en af tre
benzinmotorer og to dieselmotorer med et
effekt-spænd fra 143 til 306 hestekræfter.
I øvrigt er bagagerummet som det sig hører og bør i
en BMW ganske gennemtænkt. Bagsæderyglænene er ikke
bare asymmetrisk delelige, men delt i tre med
henholdsvis 40, 20 og 40 procent. Derved har man
endnu større variationsmuligheder end man normalt
oplever i biler med splitbagsæde.
På europæisk plan vil BMW 3-serie Gran Turismo dukke
op hos forhandlerne midt i juni.
En sjov detalje som også medvirker
til at stabilisere bilen ved høj fart:
Agterspoileren skyder op af bagklappen når
hastighederne passerer 110 km/t. |