Læs også: Dacia Duster kører udmærket >>>
Dacia Duster i Motorradioen Del 1
Dacia Duster i Motorradioen Del 2
Det sker i marts næste år. Da ankommer ”den nye
dreng i klassen” alias Dacia Duster på det danske
marked. Bilen kender vi danskere kun fra udlandet og
dér har forgængeren haft stor succes. Ikke færre end
450.000 eksemplarer har den rumænske bilfabrik i
Europa solgt af den af Dacia-modellerne, fabrikken
sætter højest, siden den blev introduceret i 2010.
Dacia mærket har vi kendt i Danmark siden april i
år, hvor Lodgy blev introduceret. Siden fulgte
Sandero, for Dacia, som i dag ejes af Renault og
dermed også nyder godt af alliancen mellem Renault
og Nissan, har vokseværk. Vi europæere vil nemlig
gerne betale mindst muligt for vores motoriserede
køretøj, og da Renault og Nissan borger for en stor
del af kvaliteten i bilerne, hvorfor så ikke købe en
Dacia? Det har mange i hvert fald valgt at gøre.
Godt salg i Danmark
Det gælder også danskerne, der på mindre end
trekvart år har købt tæt ved 1000 Dacia, primært af
den store og rummelige Lodgy (læs
vores test af Dacia Lodgy hér >>>) Selvom Lodgy
formentlig rammer mere direkte ind i de danske
kunders behov end den nye Duster, som er en kompakt
SUV, gør det, er forventningerne store til den nye
bil. I hvert fald hos importøren, som regner med at
Dacia i 2014 vil nå en markedsandel i Danmark på
mindst én procent.
Det forudsætter naturligvis, at prisforholdet for
Duster bliver ligeså attraktivt som for de øvrige
Dacia modeller. For uanset især Dacia Duster er både
funktionel og har udmærkede køreegenskaber, er det
fremfor alt prisen, der skal trække køberne væk fra
f.eks. Renaults egne modeller af samme type. Hvis
det er mere attraktivt, at købe en Dacia fremfor en
Renault, er det naturligvis fornuftigt nok, set fra
købernes synsvinkel. Men er der fornuft i det også
fra fabrikken er det åbne spørgsmål.
Hver deres kendetegn
I den forbindelse fastslår Renault og Dacias danske
PR-chef, Søren Hyltoft, at man egentlig ikke
betragter de to bilmærker som konkurrenter.
”Renault har et distinktivt design, meget anderledes
end det, der kendetegner Dacia, så alene dér er
bilerne meget forskellige. Der er også et vist
genbrug fra tidligere Renault modeller i en Dacia og
det gør naturligvis også en forskel,” fortæller
Søren Hyltoft og fastslår i samme moment, at det
discount-image, som har omgærdet Dacia bilerne fra
deres indtræden på det danske marked, er lidt
misvisende.
”Vi selv sammenligner Dacia med de produkter, man
f.eks. kan købe hos Hennes & Mauritz eller IKEA, og
de er måske nok billige, men ikke discount i
traditionel forstand,” siger han.
60.000 kroner under markedsniveau
Det passer nok også meget godt til den nye Dacia
Duster, der dog ikke er mere ny end at der er tale
om et gennemgribende facelift, som i øvrigt er
årsagen til, at Duster først kommer til Danmark til
foråret. Man ville vente med at introducere bilen i
Danmark til den var fornyet – og samtidig er der vel
også visse grænser for ekspansionstempoet. Man skal
trods alt kunne producere de biler, man gerne vil
sælge, og det er ikke altid det mest økonomisk
rigtige, blot at øge produktionen voldsomt med de
merudgifter pr. enhed, det let vil kunne give
anledning til.
Den Duster, der lander i Danmark næste forår, er
endnu ikke prissat. Men det ligger i luften, at den
skal være omkring 60.000 kroner billigere end
tilsvarende biler af samme type, som f.eks. Nissan
Qasqai, der har dimensioner som Duster og langt
henad vejen byder på de samme funktionelle
egenskaber. Derved lander den under 160.000 kroner
og for de penge får man utrolig meget basal bil.
Den vil da være udrustet med en 105-hestes
benzinmotor og det såkaldte Base-udstyr. Vil man
have mere udstyr og kraftigere motorer stiger prisen
– det er der intet unaturligt i. Det åbne spørgsmål
er, hvornår bilkøberne når smertegrænsen for at
vælge en veludrustet Dacia fremfor en knap så
veludrustet tilsvarende bil af andet mærke til samme
pris. Den udvikling bliver spændende at følge. |