Det var egentlig ikke meningen, at vi skulle køre
den knap produktionsklar BMW i3. Men når nu der var
bragt et køreklart udstillingseksemplar til landet
og BMW-folkene var til at overtale, så lykkedes det
faktisk at være blandt de allerførste i verden,
udenfor BMW regi, der fik mulighed for at trille
nogle meter i BMW’s bud på en elektrisk bil.
Den er nu mere end et bud på en elektrisk bil for
den er snart i produktion. Den har dog været længe
undervejs, for når BMW skaber et elektrisk køretøj,
skal den naturligvis være i overensstemmelse med de
krav, BMW selv stiller til deres biler, men i
særdeleshed skal det leve op til kundernes
forventninger.
Den visuelle fremtoning var ikke den helt store
overraskelse. For det første er den i mere eller
mindre konceptform dukket op på biludstillinger hist
og her, for det andet kunne vi allerede for to år
siden, i august 2011 fortælle om den kompakte i3
Concept (læs
om præsentationen af BMW i concept hér >>>), men
køreklar har vi aldrig set den.
BMW Driving experience
BMW havde en i3 i Danmark i forbindelse med BMW
Driving Experience 2013, et enestående
køre-arrangement, som man faktisk kan købe sig
adgang til at deltage i. Det foregår på FDM
Sjællandsringen, og det er tredje år i træk, at BMW
tilbyder deres kunder og andre interesserede den
ganske særlige oplevelse, som i år ikke bare blev
prydret med i3 som udstillingsmodel, men også
omfattede hele striben af M-modeller og de
allerhurtigste MINI’er. I alt var der samlet 19.000
hestekræfter på anlægget ved Tune i de dage,
arrangementet fandt sted.
Og i3 var som antydet mere end blot en
udstillingsmodel, den kunne også køre. Selvom
køreturen nærmere kunne måles i meter end kilometer,
gav den et indtryk af, hvilken forskel det gør, når
BMW bygger en elektrisk bil og det, som
konkurrenterne byder ind med.
Utrolig lydløs
To ting overraskede fra de første meter: Drivværket
er uden sammenligning det mest lydløse – eller
lyddæmpede – elektriske drivværk, vi nogensinde har
prøvet (og vi har tidligere også kørt en BMW 7’er
med brændelscellemotor). Det andet er, at støjen fra
kørebanen fuldstændig lever op til den næsten
lydløse oplevelse, elektromotoren muliggør. Det var
noget nær total stilhed.
Styredynamik og køreegenskaber må vi vente med at
vurdere, men der kan ikke gå lang tid før vi får den
mulighed, for allerede sidst på året påbegyndes
leveringen af i3 i Tyskland. Den kan da også
bestilles i Danmark, men det er først i maj 2014, at
de første eksemplarer kommer ud til danske kunder.
Listeprisen kendes allerede nu: 282.000 kroner på
danske afgiftsfri nummerplader. Det sætter den
prismæssigt på niveau med Nissan Leaf – egentlig en
interessant tankegang…
Range Extender
Og så kan i3 også leveres med Range Extender i stil
med det koncept, Opel Ampera er baseret på. BMW’en
bliver dog noget dyrere, 873.000 kroner, så den
danske importør har ikke de store forventninger til,
at den variant vil blive solgt. Problematikken er
afgiftsmæssigt den samme som for Opel Ampera og også
Fisker Karma: Med Range Extender, som er en
indbygget benzindreven generator, der kan oplade
batteriet, når man løber tør for medbragt strøm,
skal der i Danmark betales fuld af gift af bilen.
Med Range Extender øges rækkevidden til 340
kilometer, det er egentlig ikke så meget – men det
er noget hurtigere at få tanket op igen. Den
officielle CO2 udledning iht. den europæiske norm er
13 g/km. Benzintanken er på beskedne 9 liter, så det
er populært sagt den mest afgiftsbelagte benzintank
i nogen bil, opgjort pr. liter, tanken kan
indeholde. Med Range Extender øges
accelerationstiden, 0-100 km/t, til 7,9 sekunder.
|