De fleste bilfabrikker præsenterer deres nyheder i
forbindelse med de store motorshows – hvor de skal
kæmpe om opmærksomheden blandt alle de andre, der
gør det samme. Derfor er det ikke mindst taktisk
klogt, at Volkswagen allerede nu, 3 uger inden
efterårets store biludstilling i Paris løfter sløret
for den seneste generation Volkswagen Golf.
Præsentationen fandt sted i det nye national galleri
i Berlin.
Den nye Golf er den syvende generation af en bil,
der i den grad har sat standarden for kompakte
mellemklassebiler. Med 29,13 millioner solgte Golf
på verdensplan har modellen formået, ikke blot at
opnå kultstatus blandt bilfans, men den er samtidig
blevet en økonomisk faktor, der gennem generationer
har garanteret arbejdspladser og er et spejlbillede
på den tekniske udvikling siden introduktionen
tilbage i 1974.
Brændstoføkonomi i højsæde
Basismodellerne kører i benzinudgaven (1,2 TSI) blot
20,4 km/l og i dieselversionen (1,6 TDI) hele 26,3
km/l. De bedste tal leveres af Golf BlueMotion med
hele 31,3 km/l og ved samme lejlighed slipper den
kun 85 g CO2 pr. km ud i atmosfæren. Dermed er Golf
VII den mest brændstofbesparende Golf til dato.
Start-stop-system og genvinding af bremseenergi er
standard.
Sammenlignet med forrige model, udleder Golf VII
gennemsnitligt 13,9 procent mindre CO2. VW har
beregnet, at alene i Europa vil det svare til ca.
119.000 ton CO2 mindre – pr. år, i takt med at de
mere brændstofbesparende modeller kommer på
markedet.
Nyt sikkerheds- og komfortniveau
Volkswagen har haft komfort og sikkerhed i den nye
Golf som fokusområder. Ambitionen er, at man med
Golf VII vil lave en ”demokratisering”, således at
den allernyeste teknologi og udviklingen kan komme
store dele af befolkningen til gode. Den nye Golf
har fået bedre pladsforhold, ikke mindst mere
benplads ved bagsædet og bagagerummet er vokset med
30 l (nu på 380 ltr.). Nye banebrydende
sikkerhedssystemer er kommet til, eksempelvis som
standard ”multikollisionsbremsen”, der bremser bilen
ned i ulykkestilfælde, således at yderligere
kollisioner undgås.
PreCrash-systemet er ligeledes standardudstyr og
beskytter passagerer og fører proaktivt ved
automatisk at lukke vinduer og stramme seler i
kritiske situationer. ACC-systemet, der måler
afstanden til forankørende biler og City Emergency
Brake, kan nu også fås til Golf. Tillige kan man
vælge mellem flere individuelle køre-profiler i den
nye Golf, ligesom Volkswagen har udviklet et helt
nyt univers af info- og underholdningssystemer,
bl.a. med 5” touch-screen-skærm som standard.
Topversionen har net-adgang og en bevægelsessensor,
der reagerer på håndbevægelser i umiddelbar nærhed
af skærmen, nu kan man røre – uden at røre!
Tro mod sit ophav
Den nye Golf er ny, men dens design er tro imod
bilens ophav. Grundarkitekturen i den nye Golf er
simpelt, stærkt og selvstændigt, samtidig med at
Golf VII bærer det umiskendelige Volkswagen-DNA.
Proportionerne er ændret, takket være den nye
MQB-platform (Modulare Querbaukasten). Således er
forhjulene rykket 4,3 cm fremad, hvilket får
motorhjelmen til at virke længere. Væsentligt nyt
designkendetegn er den nye og skarpere skulderlinje,
placeret under bilens dørhåndtag.
Golf har fået nye ydre og indre dimensioner –
karrosseriet er vokset 5,6 cm i længden og måler nu
4,26 m. I bredden har man tilføjet beskedne 1,3 cm
og højden er reduceret med 2,8 cm. Dermed får
bagsædepassagerne 1,5 cm mere benplads og pladsen
målt skulder til skulder både for og bag er øget med
3 cm.
Kørerprofil og cylinderfrakobling
I den nye Golf er der mulighed for at indstille en
individuel kørerprofil, der passer til førerens
kørestil: eco, sport, normal, individuel og comfort.
Benzinmotorerne er alle TSI-motorer med turbo og
direkte indsprøjtning. Ny er en 1,2 l TSI, der yder
85 hk og en 1,4 l med 140 hk.
Som banebrydende ny teknologi i segmentet kommer den
nye Golf også med cylinderfrakobling (ACT- aktivt
cylindermanagement) på den største af
benzin-udgaverne 1,4l TSI 140 hk. Volkswagen er
første producent, der bruger
cylinderfrakoblings-teknikken til serieproducerede
biler med relativt små motorer. Princippet går ud
på, at motoren ved mindre belastning frakobler to af
de fire cylindre og derved opnår man en mærkbar
brændstofbesparelse. Cylinderfrakoblingen er aktiv
mellem 1.400 og 4.000 o/min og et drejningsmoment op
til 85 Nm. Teknikken betyder en brændstofbesparelse
op til 0,4 l/100 km.
Dieselmotorerne er ligeledes nyudviklede.
Dieselprogrammet består i lighed med benzinerne af
firecylindrede maskiner med direkte indsprøjtning og
yder fra 90 til 150 hk. Den nye basismodel 1,6 l TDI
med 105 hk kører 26,3 km pr. liter diesel. Og det er
ikke den miljø-optimerede udgave BlueMotion. Når den
introduceres i løbet af 2013 kører den 31,3 km/l og
udlede 85 g CO2/km.
Danske priser og specifikationer på den nye Golf vil
blive offentliggjort medio oktober.
Golf VII introduceres hos de danske
Volkswagen-forhandlere d. 17. og 18. november i år. |