- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First Test: Toyota Aygo T2 1,0 VVT-i T2 Air Spice Edition

Toyota Aygo & Co. påny på banen


Af Søren Clauding – februar 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fra 2007 til 2011 har Toyota Aygo været den mest solgte bil i Danmark. I 2011 blev den nr. 2. Nu er den tilbage i kampen med det klare mål, at generobre førstepladsen. Ingredienserne er en teknisk forbedret bil og en aggressiv prispolitik.

 

Siden introduktionen i 2005 af Toyota Aygo og dermed også udviklingssøstrene, Peugeot 107 og Citroën C1, har antallet af konkurrenter i mikrobilklassen været stadig stigende. Godt hjulpet af finanskrisen, der har fået mange danskere til at downsize og andre til at vælge en fabriksny bil med gode garantibetingelser og attraktiv brændstoføkonomi fremfor en brugt, er markedet for småbiler eksploderet.

 

Over 50 procent af de biler, der købes i Danmark tilhører småbilskategorien, dvs. det såkaldt A-segment (mikro- og minibilerne) og B-segment (kompaktbilerne på omkring 4 meters længde). Det forventes, ikke at blive anderledes i de kommende år, så det var høje tid, at trillingerne blev fornyet.

 

Gennemgribende facelift

At skabe en helt ny generation af trillingerne ville være vanskeligt i en økonomisk trængt bilverden, så de tre fabrikker valgte mellemløsningen: At forbedre det eksisterende produkt, fastholde prisniveauet. Og projektet må siges at være lykkedes.

 

Alle tre præsenterer deres version i den kommende tid. Toyota Aygo og Citroën C1 vil være på markedet midt i marts, mens Peugeot 107 er her i april. Vigtigt, fordi den kommende nye VW up! forventes at kræve sin del af markedet. Derfor lægger de to fabriksejede importvirksomheder også ud med yderst lave listepriser. Aygo vil kunne købes for 80.000 kroner, mens C1 starter 1000 kroner lavere. Peugeot har for nærværende ingen planer om at gå under 85.000 kroner.

 

Mellem de tre er forskellene fortsat fortrinsvis visuelle, tilpasset udviklingen i de tre bilmærkers designsprog. Men præsentationen af den nye Toyota Aygo afslørede små tekniske forskelle.

 

”Eksempelvis accelererer Aygo 5 sekunder hurtigere fra 80 til 120 km/t end PSA-modellerne,” oplyste Toyotas Pressechef Anders Thystrup.

 

Forbedret komfort og økonomi

Hvad angår forskellen på de tidligere årgange og den nye er det i detaljerne den skal findes. Vi har prøvet den nye Aygo og endnu ikke de to halvsøstre, men den udmærker sig på to områder: Den er mere støj- og vibrationssvag og dens benzinøkonomi er også forbedret.

 

Det første skyldes at den lille 1-liters 3-cylindrede motor har fået en overhaling. Krumtapakslen er ændret, drivremmenes montering er ændret, det samme er svinghjulet. Dertil kommer bedre lydisolering under motorhjelmen samt anvendelsen af lavfriktionsolie og en elektronisk motorstyring, der f.eks. afbryder for benzintilførelsen, når der skiftes gear.



Det giver en mærkbar forbedret kørekomfort og det officielle tal for benzinøkonomien er nu 22,7 km/l mod tidligere 22,2 km/l. Om sidstnævnte vil kunne mærkes i praksis er nok mere tvivlsomt, men det har i hvert fald ikke bevæget sig i den forkerte retning.

 

Toyota fortæller, at årsagen til at kunderne vælger Aygo er:

Det er en mærkevare.

Toyotas høje serviceniveau (bl.a. gratis vejhjælp, 3 års garanti og en 1. plads i Autoindex).

Toyotas høje kvalitet.

Lavt brændstofforbrug.

Lave driftsudgifter.

Lavt værditab.

Attraktiv købspris.

 

Nem og ukompliceret som altid

Hvad mødet med den nye årgang Aygo imidlertid også afslørede er, at Aygo præcis som dengang, den blev lanceret, er en yderst nem og ukompliceret bil. Det er let at manøvrere, let at overskue og med nye designlinjer endnu mere smart.

 

Finansierer man en ny Aygo til 80.000 kroner i anskaffelse og 20.000 kroner i udbetaling, koster den kun 856 kroner i afdrag om måneden over 8 år. Det er en rigtig billig bil.



Hurtige fakta om den nye Toyota Aygo:


Motor: 3 cyl. 1,0 ltr. 68 hk. 93 Nm/3600 omdr./min. 0-100 km/t: 14 sek. Topfart: 160 km/t. Benzinøkonomi: 22,7 km/l. Tallene er udgaven med 5 manuelle gear.

 

Billigste variant: 3 dørs med T1 basisudstyr: kr. 79.990.

Dyreste variant: 5 dørs T2 Air med semiautomatisk manuelt gearskifte: kr. 120.995.

 

Frem til 31. maj 2012 betaler Toyota mindst 18.000 kroner for en brugt bil i bytte.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt