Fra 2007 til 2011 har Toyota Aygo været den mest
solgte bil i Danmark. I 2011 blev den nr. 2. Nu er
den tilbage i kampen med det klare mål, at generobre
førstepladsen. Ingredienserne er en teknisk
forbedret bil og en aggressiv prispolitik.
Siden introduktionen i 2005 af Toyota Aygo og dermed
også udviklingssøstrene, Peugeot 107 og Citroën C1,
har antallet af konkurrenter i mikrobilklassen været
stadig stigende. Godt hjulpet af finanskrisen, der
har fået mange danskere til at downsize og andre til
at vælge en fabriksny bil med gode
garantibetingelser og attraktiv brændstoføkonomi
fremfor en brugt, er markedet for småbiler
eksploderet.
Over 50 procent af de biler, der købes i Danmark
tilhører småbilskategorien, dvs. det såkaldt
A-segment (mikro- og minibilerne) og B-segment (kompaktbilerne
på omkring 4 meters længde). Det forventes, ikke at
blive anderledes i de kommende år, så det var høje
tid, at trillingerne blev fornyet.
Gennemgribende facelift
At skabe en helt ny generation af trillingerne ville
være vanskeligt i en økonomisk trængt bilverden, så
de tre fabrikker valgte mellemløsningen: At forbedre
det eksisterende produkt, fastholde prisniveauet. Og
projektet må siges at være lykkedes.
Alle tre præsenterer deres version i den kommende
tid. Toyota Aygo og Citroën C1 vil være på markedet
midt i marts, mens Peugeot 107 er her i april.
Vigtigt, fordi den kommende nye VW up! forventes at
kræve sin del af markedet. Derfor lægger de to
fabriksejede importvirksomheder også ud med yderst
lave listepriser. Aygo vil kunne købes for 80.000
kroner, mens C1 starter 1000 kroner lavere. Peugeot
har for nærværende ingen planer om at gå under
85.000 kroner.
Mellem de tre er forskellene fortsat fortrinsvis
visuelle, tilpasset udviklingen i de tre bilmærkers
designsprog. Men præsentationen af den nye Toyota
Aygo afslørede små tekniske forskelle.
”Eksempelvis accelererer Aygo 5 sekunder hurtigere
fra 80 til 120 km/t end PSA-modellerne,” oplyste
Toyotas Pressechef Anders Thystrup.
Forbedret komfort og økonomi
Hvad angår forskellen på de tidligere årgange og den
nye er det i detaljerne den skal findes. Vi har
prøvet den nye Aygo og endnu ikke de to halvsøstre,
men den udmærker sig på to områder: Den er mere
støj- og vibrationssvag og dens benzinøkonomi er
også forbedret.
Det første skyldes at den lille 1-liters
3-cylindrede motor har fået en overhaling.
Krumtapakslen er ændret, drivremmenes montering er
ændret, det samme er svinghjulet. Dertil kommer
bedre lydisolering under motorhjelmen samt
anvendelsen af lavfriktionsolie og en elektronisk
motorstyring, der f.eks. afbryder for
benzintilførelsen, når der skiftes gear.
Det giver en mærkbar forbedret kørekomfort og det
officielle tal for benzinøkonomien er nu 22,7 km/l
mod tidligere 22,2 km/l. Om sidstnævnte vil kunne
mærkes i praksis er nok mere tvivlsomt, men det har
i hvert fald ikke bevæget sig i den forkerte
retning.
Toyota fortæller, at årsagen til at kunderne vælger
Aygo er:
Det er en mærkevare.
Toyotas høje serviceniveau (bl.a. gratis vejhjælp, 3
års garanti og en 1. plads i Autoindex).
Toyotas høje kvalitet.
Lavt brændstofforbrug.
Lave driftsudgifter.
Lavt værditab.
Attraktiv købspris.
Nem og ukompliceret som altid
Hvad mødet med den nye årgang Aygo imidlertid også
afslørede er, at Aygo præcis som dengang, den blev
lanceret, er en yderst nem og ukompliceret bil. Det
er let at manøvrere, let at overskue og med nye
designlinjer endnu mere smart.
Finansierer man en ny Aygo til 80.000 kroner i
anskaffelse og 20.000 kroner i udbetaling, koster
den kun 856 kroner i afdrag om måneden over 8 år.
Det er en rigtig billig bil.
|