Med begrænsede reglementer er det begrænset, hvad
Formel 1 i de seneste år har kunnet bidrage med til
udviklingen af serieproducerede biler. Men det helt
nye og ganske usædvanlige Renault Twizy el-køretøj
har i vidt omfang nydt godt af fabrikkens omfattende
engagement i bilsportens eliteklasse. Renault Sports
F1 afdeling har nemlig bidraget væsentligt til
skabelsen af den lille el-bil.
Man oplever det i selvsamme øjeblik, man lukker op
for de op for de 17 hestekræfter, den lille
elektromotor præsterer. Køreegenskaberne er faste,
nogen vil kalde affjedringen direkte ukomfortabel,
ikke mindst over de utallige vejbump rundt om på
Ibizas laneveje. Stedet, Renault havde valgt til den
første køreaktive præsentation af Twizy.
Grundkonstruktionen er et hult bur uden gitter, hvor
batteriet er lagt centralt under sæderne. Der er to
sæder, placeret efter hinanden som på en motorcykel
eller måske snarere en scooter. Bilen har rat, men
den eneste indstillingsmulighed er forsædet, der kan
justeres i længderetningen. Det lave tyngdepunkt
giver et fremragende vejhold, selvom det umiddelbart
smalle og høje køretøj ikke udstråler køreegenskaber
som sit største aktiv. Men skindet bedrager og med
baghjulstræk har Twizy også ret dynamiske
kurveegenskaber.
Hurtig ud af startbåsen
17 hestekræfter lyder ikke af meget og er det heller
ikke, men da en Twizy uden passagerer blot vejer 474
kg og el-motoren frembringer sit maksimale
drejningsmoment på 57 Nm allerede fra første
motoromdrejning er man ret hurtigt ude af
starthullerne.
Dér hvor Formel 1 teknologien kommer ind er i den
sammenhæng åbenlys: Køreegenskaberne er dynamiske,
udnyttelsen af den beskedne power formidabel og
selvom man ikke kan tvinge Twizy over 80 km/t,
undtagen når det går ned ad bakke, er
fartudnyttelsen i hele hastighedsområdet
forbilledlig. Aerodynamikken råber Renault ikke højt
om og den virker også lige så ulogisk som en Formel
1 racer med fritliggende hjul, men vejbeliggenheden
kan man ikke klage over – til trods for at Twizy
blot er 1,24 meter bred og dækkene med sine 125 mm
(145 mm bagpå) vil få enhver Formel 1 entusiast til
at dø af grin. Men husk venligst, at der var en
gang, hvor både formel 1 racerbiler og der dæk var
væsentlig bredere end i dag…
KERS
F1 teknologien kommer også ind i andre sammenhænge.
Opsamlingen af energi, når farten nedsættes, har
Renault stor erfaring med i forbindelse med det
såkaldte KERS system, som har været benyttet i
Formel 1 i nogle år (KERS=Kinetic Energy Recovery
System). Opsamlingen af energi i vital i en el-bil
og medvirkende til, at Twizy officielt kan køre op
til 100 kilometer (i praksis omkring 80 km) på en
opladning.
Om det også er Formel 1 teknologi’en, der har haft
indflydelse på resten af udformningen, skal vi lade
være usagt, men en smal bil, uden nævneværdig
bagageplads (31 liter bag bagsædet og yderligere 8
liter fordelt på to handskerum på hver side af
instrumentbordet) og ikke mindst følelsen af at
sidde i det fri, udelukker ikke, at Formel 1 folket
har været på spil.
Airbags og stor sikkerhed
Men i en Twizy behover man ikke styrthjelm. Den er i
stedet udstyret med det kraftige beskyttende bur og
ikke mindst airbag plus en ekstra
skuldersikkerhedssele (inspireret fra en racerbil).
Man sidder stort set i det fri, kan tilkøbe sidedøre
uden sideruder (men der er allerede gang i skabelsen
af sideruder til en Twizy hos en dansk fabrik).
Resultatet er, at den støjfri kørsel, som man
normalt oplever i en elbil, ved blot en vis fart
elimineres, dels af en hylende motorstøj fra
el-motoren og ét-gears transmissionen, dels af
vindsuset.
Airbag er standard i en Twizy.
Renault havde valgt forårsvejret på Ibiza til
præsentationen af Twizy. Ikke alene hensigtsmæssigt,
fordi der næsten er sol-garanti på denne årstid, men
også fordi temperaturene er så høje, at man ikke
fryser under kørslen. Men da duggede ruder i
vinterhalvåret er sandsynlige er en Twizy forsynet
med elektrisk opvarmet forrude.
Hvad man i øvrigt oplever som store plus’er er en
ganske beskeden venderadius på bare 3,4 meter og
allerede i startfasen mulighed for at tilkøbe et
”skørt” (som man kender fra motorcykler, til at
holde varmen under) og en rygsæk, der passer perfekt
i passagersædet.
|